Ad Banner

Nyheder

Ubisoft vil have, vi skal vænne os til ikke at eje vores spil 

Foto: Ubisoft

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
16 januar, 2024

Ubisoft ser “tremendous opportunity for growth” i abonnementstjenester, hvis forbrugerne kan vænne sig til ikke at eje deres spil, ligesom man har med musik, film og TV-indhold.

I mandags blev Ubisoft+ rebranded og fik introduceret en ny udgave til PC. 

Ubisoft+ Premium, som er tilgængelig på PC, Xbox og Luna til en månedlig pris af $17,99, (omkring 125,- DKK) inkluderer day-one adgang til nye udgivelser, et stort bagkatalog af titler og DLC’s, tidlig adgang til udvalgte titler og meget mere. 

Ubisoft+ Classics, som i forvejen gav en bred vifte af forskellige Ubisoft-spil til PlayStation Plus Ekstra og Premium brugere, er nu også tilgængeligt på PC til $7,99 (omkring 55,- DKK) om måneden. 

Philippe Tremblay, director of subscriptions hos Ubisoft, siger til GamesIndustry.biz, at Ubisoft+ har tiltrukket millioner af subscribers siden lanceringen som Uplay+ tilbage i september 2019. 

Han udtaler, at 10 % af subscriberne aldrig havde spillet deres tidligere spil før og at servicen havde den største måned i dens levetid i oktober 2023. 

Den samme måned forudsagde Ubisoft’s SVP of strategic partnerships and business development, Chris Early, at salget af fysiske spil ville blive markant mindre, men han mener ikke, at de vil gå 100 % væk. 

Tremblay gentog, at Ubisoft vil fortsætte med at give spillerne forskellige muligheder for at konsumere deres spil. 

“The point is not to force users to go down one route or another,” – “We offer purchase, we offer subscription, and it’s the gamer’s preference that is important here. We are seeing some people who buy choosing to subscribe now, but it all works.” 

Philippe Tremblay

At købe spil er stadig den mest dominerende forretningsmodel, men ifølge Tremblay vil der være en potentiel stor vækst, hvis forbrugerne begyndte at vænne sig til ikke at eje de spil, som de spiller. 

“I don’t have a crystal ball, but when you look at the different subscription services that are out there, we’ve had a rapid expansion over the last couple of years, but it’s still relatively small compared to the other models.” 

Philippe Tremblay

“One of the things we saw is that gamers are used to, a little bit like DVD, having and owning their games,” – “That’s the consumer shift that needs to happen. They got comfortable not owning their CD collection or DVD collection. That’s a transformation that’s been a bit slower to happen (i spil). 

Philippe Tremblay

“As gamers grow comfortable in that aspect… you don’t lose your progress. If you resume your game at another time, your progress file is still there. That’s not been deleted. You don’t lose what you’ve built in the game or your engagement with the game. So it’s about feeling comfortable with not owning your game.” 

Philippe Tremblay

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.





© Copyright - arkaden.dk