Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Tomorrow's Awesome Games showcase løber af stablen under dette års Copenhagen Games Week
Tomorrow’s Awesome Games Showcase (TAGS) er en begivenhed, der samler de bedste og mest talentfulde i spilindustrien. Missionen er at hjælpe morgendagens lovende talenter og udviklere i spilbranchen. I denne ånd er der også et særligt fokus på spil fra studerende rundt omkring i det danske land. Der er dog nogle krav der skal overholdes jf. TAG’s hjemmeside.
Krav til studerende
- Kun studerende på danske uddannelser kan deltage.
- Dit spil skal være spilbart og kunne prøves af publikum under Copenhagen Gaming Week 2025.
- Spillet kan være til enhver platform, og det er ligegyldigt, om det er en prototype, beta, vertikal slice eller allerede lanceret.
- Den eneste begrænsning er, at hvis dit spil allerede er lanceret offentligt, skal det være lanceret efter februar 2024 for at være kvalificeret. (Så det har været lanceret i mindre end ét helt år).
Hvordan er det at være spiludvikler?
En af disse unge talenter er Mathias Jung Davidsen. Mathias er nomineret i Student kategorien med sit eget spil Torchless, som er et 90’er inspireret RPG-spil. Rigtig old school. Spillet er ifølge Mathias selv et dystert og upoleret horror spil, hvor fokus er på virtuel æstetik, atmosfære og tekstbaseret progression.
Jeg var så heldig at Mathias ville dele ud af hans erfaringer og hans historie.
– Hvem er Mathias Jung Davidsen?
Mit navn er Mathias Jung Davidsen, jeg er 22 år, og er lige dimitteret som datamatiker hos Dania Campus Grenaa. Jeg har altid elsket spil og har siden 8.-9. klasse været på en mission om at lave mine egne. Det var netop derfor jeg valgte at studere hos dem. Derudover har jeg også en HTX gymnasial uddannelse.
Hos Dania er dog der, hvor jeg virkelig har haft mulighed og tid til at arbejde på og med spil. Heriblandt Torchless som blev mit praktikprojekt under iværksætterpraktik i eget firma ved navn Ink Eclipse Studio.
Det er stadig det jeg arbejder på i øjeblikket.
– Hvilke spil har inspireret dig til Torchless?
Det er en lang liste. Mange af spilelementerne og funktionaliteterne stammer fra ældre spil som sjældent ses i dag. Især dungeon crawler spil og rollespil spillet gennem et konsol vindue. Et godt eksempel er på et af disse dungeon crawlers er Wizardry-serien.
For atmosfæren har jeg taget stor inspiration fra moderne spil. Især et spil ved navn Fear & Hunger. Jeg elsker verdener og fortællinger, hvor spillerens karakter ikke er unik, og hvor verdenen ikke holder tilbage.
Andre indflydelser har været eksempelvis Darkest Dungeon, Loop Hero og Buckshot Roulette
– Hvad er dit eget personlige favorit spil?
Jeg har mange som jeg holder af, men vil dog altid have en speciel plads i hjertet for Pokemon-serien. Den har betydet meget for min barndom, mener jeg. Derudover elsker jeg også sindssygt meget Divinity Original Sin 2. Smuk smuk verden og karakterer. Vampire Survivors og tidligere ovennævnte spil nyder jeg selvfølgelig også fra tid til tid.
Er der tid til at spille med venner, så er det dog League of Legends.

– Lå det hele tiden i kortene at dit fokus ville være spiludvikling eller ser du andre muligheder i din uddannelse?
Det har lidt føltes sådan i lang tid. Jeg har ikke haft mange andre hobbier udover det siden jeg begyndte. Det blev en stor del af min identitet. Jeg er dog også begyndt at få flere fysiske hobbier igen, og det har jeg nydt meget. For eksempel har det at samle og spille Pokemon kort, samt Yu-Gi-Oh bragt mig meget glæde.
Det føler jeg også kunne være spændende at udforske mere, og se om det måske også kunne være noget for mig. Hele den industri.
– Hvor langt føler du, at du er med Torchless?
Haha, ikke langt, desværre. Synes rollespil genren er svær. Ikke meget kan genbruges, så der skal hele tiden arbejdes på nyt content at finde og opleve. Dog er der mange af de store systemer på plads. Det vil sige at jeg kan begynde mere på content samt world building.
– Hvordan har du prioriteret balancen mellem spiludvikling og uddannelse? Jeg forestiller mig du også har lagt en masse fritid i det.
Helt klart. Størstedelen af udviklingen har været fritid. Men det føles langt størstedelen af tiden ikke som arbejde, da det er ens eget projekt, og man selv har muligheden for at vælge hvordan det skal tage form.
Har altid nydt selv at kunne styre min tid. Den type frihed betyder meget for mig.
– Hvordan reagerer din omgangskreds? Har du mødt fordomme?
Ikke af hvad jeg kan huske faktisk. Alle har været meget støttende og har virket super interesseret, også selv dem som ikke har stor interesse for it eller spil. Det synes jeg har været rart. Føler mig virkelig heldig.

– Hvad ser du som den største udfordring for en solo-spiludvikler?
Tror det er et meget typisk/klassisk svar, men føler det at færdiggøre ens projekt er den største udfordring. Når man når forbi den første bølge af kærlighed og spænding, så begynder man at se alle fejlene. Fejl, som du kun ser som udvikler. På et eller andet tidspunkt begynder man måske at kede sig, eller måske endda hade det. Det er der, man virkelig bliver udfordret som udvikler, og som får sin disciplin testet.
En anden er også det at finde tid. Jeg ved at mange derude bare ikke har det i deres travle hverdag. Føler mig også heldig når det kommer til det, men har helt klart også gjort mig en masse fravalg gennem mit liv som har købt mig den tid.
– Hvis du kunne vælge et dansk spilstudie, du godt kunne tænke dig at arbejde for, hvilket skulle det så være?
Tror jeg ville vælge Ghost Ship Games for deres kæmpe bidrag til den danske spil scene. Man kan virkelig mærke at de har en kærlighed for det de laver.
Eller Playdead for deres helt vildt flotte spil og kreative world building. Det er kun Playdead som kan lave de spil de laver.
Et stort tak til Mathias for at give sig tid til at give os et indblik i hvordan det er at udvikle et spil i disse tider. Et stort held og lykke skal lyde til ham og de andre nominerede.

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder
Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
- Nyt Pokémon-spil afsløret til Switch og mobil
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder

