Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Unknown 9: Awakening-preview – Et spændende univers med haltende gameplay

Foto: Bandai Namco

Af Morten Vilstrup Pedersen
16 september, 2024

Vi har fået lov til at se det nyeste fra Bandai Namco

På en utrolig varm sensommerfredag satte jeg mig i en flyver. Destinationen var Stockholm, Sverige. Målet: at få en forsmag på Unknown 9: Awakening. En større tværmedial satsning fra Bandai Namco. Foruden spillet er der også en podcast, en tegneserie og en bogserie. Et modigt valg.

I Unknown 9: Awakening indtager du rollen som Haroona, en ung og kraftfuld kvinde, der hungrer efter hævn for drabet på sin mentor. Haroona’s færd fører hende på sporet af hemmelige selskaber, som har kendskab til oprindelsen af hendes overnaturlige kræfter og de farlige kræfter, der gemmer sig i den mystiske dimension kaldet the Fold. Hendes jagt på hævn vil tage hende til mange mystiske steder i verden, hvor hun vil få nye venner og fjender, mens hun forsøger at fange Vincent Lichter, manden der myrdede hendes mentor.

Jeg fik fornøjelsen af at få fingrene i Unknown 9: Awakening i lidt over to timer. Prøveperioden strakte sig fra lidt efter prologen og frem til en af de første bosser. En rejse fra den travle og flotte by Chamiri og dybt ind i junglen på sporet af Vincent.

En flot og anderledes historie

Én ting er sikkert – Unknown 9: Awakening er ambitiøst. Det er nytænkende og bringer en kultur med sig, som vi ikke har oplevet så detaljeret i mainstream spil før. Det er forfriskende og holder spillet relevant hele vejen. Skiftet mellem indisk storby, og tæt fugtig jungle giver nogle stærke kontraster. Spillet føles, når det fungerer godt, som en sammensætning af Assassin’s Creed og Jedi: Fallen Order/Survivor.

The Morning Star – Foto af: Bandai Namco

Gennem spillet skal man kæmpe sig igennem et hav af fjender. Man kan kæmpe direkte mod dem, hvis man vil, men spillet lægger op til at man inden hver kamp planlægger sit angreb, snigmyrder, og gør brug af omgivelserne, for at bekæmpe modstanderne. Desværre er der ikke særlig stor variation i hvad omgivelserne tilbyder, og man føler tit at man bare går fra den ene lejr af fjender til den anden og gør de samme ting igen og igen.

Haroona besidder mange forskellige overnaturlige kræfter. Hun kan distrahere fjender, skubbe og hive dem tættere på, som var hun en jedi. Hun kan besætte dem og få dem til at angribe hinanden eller omgivelser og så kan hun detonere gastanke som de dumme soldater af en eller anden grund insisterer på at placere overalt. Der findes forskellige typer soldater, nogle med håndvåben og andre med rifler, og der findes også maskiner, som kan spotte din tilstedeværelse/magi, hvis de ikke deaktiveres. Vi er næsten i mål med at have sjove muligheder for at opstille et velorkestreret angreb som i Assassin’s Creed eller Batman’s Arkham-spil. Desværre er det langt fra det, der sker når man først går i gang.

Af en eller anden grund kan man kun “besætte” én fjende og senere to ad gangen. Så hvis der er ti fjender, er det sjældent, at det leder til det helt store resultat. Det kan bruges til at distrahere fjender og gøre lidt skade, men ikke meget mere end det. Man kan også vælge at snige sig gennem det høje græs og lave takedowns. Men uden mulighed for at kravle på ting eller gemme sig andre steder virker det formålsløst og kan kun bruges til enkelte snigmord.

Unknown 9: Awakening føles desværre rigtig meget som et spil der skulle have været udgivet i sidste konsol generation. Især karaktererne i mellemsekvenserne og deres bevægelser ligner noget der skulle være blevet på en PlayStation 4. Man skal også være forberedt på at fare vild i de flotte omgivelser, for ofte er der ikke lige en objektmarkør til at lede dig videre.

Stealth og jungle – Foto af: Bandai Namco

Det er svært at se hvordan de ovenstående problemer vil forsvinde inden udgivelsen. Kampdelen er en tydeligt integreret del af spillet og svær at ændre radikalt. Jeg håber inderligt, at det endelig spil åbner op og præsenterer flere muligheder end hvad jeg har set. For det fortjener at blive set af et bredt publikum. Historien, omgivelserne og de tanker, der er lagt i skinner igennem. Det kunne åbne døren til en hel ny franchise, som kunne nydes i flere former. Indtil videre er jeg dog skeptisk.

Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder


Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.





© Copyright - arkaden.dk