Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen

Foto: Scanbox

Af Natasha Jensen
28 november, 2024

Vejen Hjem er en af de mere gribende danske film, vi har set på det seneste. Nikolaj Lie Kaas leverer en stærk præstation i hovedrollen, men man forlader alligevel biografen med en fornemmelse af, at danske film stadig har et stykke vej at gå for at nå op på internationalt niveau.

Vejen Hjem begyndte som en film, der virkelig lovede at blive en fremragende dansk film. Den første halvdel havde et beundringsværdig højt niveau, og spændingen var intens. Hvis man har set traileren – som de fleste nok har – ved man, at hovedpersonen, Christian, finder sin søn. Dette sker allerede halvvejs i filmen, og efterfølgende falder spændingen dramatisk, som et meteor-nedslag.

Vejen Hjem følger Christian (Nikolaj Lie Kaas), der rejser til Syrien for at finde sin søn, Adam (Albert Rudbeck Lindhardt), som er blevet en del af ISIS. Hans rejse og jagt på sønnen er utrolig spændende, og den første halvdel af filmen er både intens og barsk, hvilket mindede om andre danske film som Under Sandet og Hvidsten Gruppen. Filmen giver et råt og realistisk billede af krigens brutalitet i Syrien. Selvom idéen bag filmen er stærk, og den har stort potentiale, mister den desværre noget af sin kraft i anden halvdel, hvilket kan få publikum til at miste interessen.

Foto: Scanbox

Skuespillerne leverer stærke præstationer hele vejen igennem, indtil sønnen dukker op, hvor filmens intensitet begynder at falde

Jeg synes faktisk, at præstationerne i filmen er stærke, også når Kaas skal tale både engelsk og arabisk, hvilket han gør imponerende godt. Men når sønnen bliver fundet, begynder tempoet desværre at falde, og filmen mister noget af sin intensitet.

Desværre leverer Lindhardt, der spiller Adam, ikke en særlig overbevisende præstation. Hans skuespil virker ikke troværdigt, og det påvirker i høj grad resten af filmen. Jeg vil næsten sige, at hans indsats er den primære årsag til, at sidste halvdel falder igennem. Dog kan man også undre sig over, om filmen generelt mister sin puls, så snart den når sit “point of no return”. 

Kaas leverer som nævnt tidligere en fremragende præstation i denne film, men når han står over for Lindhardt, mister scenerne noget af sin troværdighed. Selvom det er tydeligt, at filmen forsøger at skildre et anstrengt forhold mellem de to karakterer, forårsaget af flere faktorer, mangler der stadig en mere overbevisende skuespilpræstation fra Lindhardt, der kunne forstærke denne dynamik.

Jeg vil dog give filmen kredit for at give os en interessant og uventet slutning, som jeg ikke havde forudset. Det redder filmen en smule på den sidste halvdel, men ikke nok til at den blevet hevet en stjerne op. 

Foto: Scanbox

Set fra den lyse side – denne film vil formentlig fange mange

Til trods for min store kritik, og de ikke så mange stjerner, er jeg overbevist om, at filmen vil appellere til mange danskere. Som altid er holdninger subjektive, og vores individuelle opfattelser og meninger kan variere. Jeg mener, at filmen kunne have opnået en vurdering på 4 eller 5 stjerner, hvis rollen som Adam var blevet spillet af en anden dansk skuespiller, og hvis filmens tempo ikke havde aftaget så markant mod slutningen.

Jeg finder filmens historie særdeles interessant, og den byder på en unik og anderledes fortælling, som adskiller sig fra det, vi normalt ser. Filmen har både stærke og svagere elementer, hvilket resulterer i en vurdering på 3 velfortjente og store stjerner.

Medie: Biograf

Skuespillere: Nikolaj Lie Kaas, Albert Rudbeck Lindhardt, Besir Zeciri, Arian Kashef

Instruktør: Charlotte Sieling

Genre: Drama, Krig

Premieredato: 28.11.2024

Spilletid: 98 minutter

Selskab: Toolbox Film

Om skribenten:

Natasha Jensen – Skribent & Anmelder

Når Natasha ikke ser film, så vejleder hun folk i løb og triatlon. Hun er også kendt som ‘Løber Natasha’, fordi der skal løbes lidt for at forbrænde alle popcornene. Hvis du tager et kig på hendes YouTube historik, så vil den bestå af en stor nysgerrighed om, hvordan Hans Zimmer og Ludwig Göransson laver deres musik, og hvordan Christopher Nolan arbejder med IMAX.




© Copyright - arkaden.dk