Ad Banner

Nyheder

Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom

Foto: Capcom

Af Mark Elsberg
10 maj, 2024

Flotte præstationer fra veletablerede spilserier så som Resident Evil og Monster Hunter gjorde det forgangne år til det bedste i Capcoms historie.

Midt i, hvad der ellers ligner en global spilkrise med fyringer til højre og venstre, er der godt gang i biksen hos den japanske spilproducent Capcom, der netop har aflagt årsregnskab.

De kommer nemlig ud af finansåret 24 med et rekordstort nettosalg på 152,4 mia. yen, svarende til 6,8 mia. kroner. En fremgang på 21% sammenholdt med regnskabsåret 23.

Og fratrukket omkostningerne ved at drive forretningen, så ender Capcom med et resultat på 57 mia. yen, svarende til 2,5 mia. kroner, hvilket er en fremgang på 12% fra forrige år og det bedste i firmaets efterhånden 45 år lange historie.

Det er især indtjeningen fra veletablerede spilserier så som Resident Evil og Monster Hunter, der er forklaringen på, at det går så godt for Capcom.

Således blev der langet intet mindre end 9,4 mio. Monster Hunter-spil over disken i det forgangne år, fordelt over både fanfavoritten Monster Hunter: World (5,2 mio.) og det seneste Monster Hunter: Rise (4,2 mio.).

Resident Evil-serien er lige i hælene med samlet 8,4 mio. spil. Her er det sidste års game of the year-kandidat Resident Evil 4-remake, der er i førersædet med 3,4 mio. solgte kopier, men også ældre titler så som Resident Evil 2+3, samt Resident Evil 7+8, sælger alle på den gode side af millionen.

Street Fighter er et tredje velkendt ansigt, der med sit sjette spil i serien præsterer 3,3 mio. solgte spil i det forgangne år.

Men succesen stopper ikke her, for i det kommende finansår forventer Capcom at kunne lægge yderligere 10% på resultatet, båret frem af især det andet halvår, hvor der angiveligt venter adskillige endnu ikke-annoncerede spil.

Resident Evil 4-remake var Capcoms bedst sælgende spil i det forgangne år, men over en bred kam bidrager store kerne-IP til den japanske spilproducents flotte resultat. Foto: Capcom

Nykommer springer i øjnene

Selvom det er flere af Capcoms velkendte ansigter, der i høj grad bærer regnskabet, så gør især ét nyt spil fra Capcom sig bemærket.

Dragon’s Dogma 2.

Det stort opsatte fantasy-rollespil formåede at bidrage med 2,6 mio. kopier, og det på de blot 10 dage, det nåede at være på markedet i finansåret 23.

Samtidig er der fortsat gang i salget af det originale Dragon’s Dogma: Dark Arisen fra 2012, der bidrog med 1,6 mio. kopier i det forgangne år.

I alt har Dragon’s Dogma-serien nu rundet 11 mio. solgte spil. Og selvom der endnu er stykke op til f.eks. Resident Evil og Monster Hunter, der har krydset hhv. 150 og 100 mio. i seriernes levetid, så er der ingen tvivl om, at Dragon’s Dogma er kommet for at blive. En fremtidens serie.

Her på Arkaden kvitterede vi da også med flotte 5/6 til toeren, hvor anmelder Lau Mellemgaard Eskildsen bl.a. beskrev spillet som et “dybt og indlevende action-RPG.”

I Arkaden Podcast var der dog større uenighed om spillets kvaliteter, med intens debat til følge, hvilket du kan (gen)høre i videoen nedenfor:

Mark Elsberg – Skribent

Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.




© Copyright - arkaden.dk