Ad Banner

Feature

Vi elsker at fortælle historier! Arkaden besøger Galdra Studios

Foto: Galdra Studios

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
26 februar, 2024

Med ambitionen om at skabe modige og menneskelige fortællinger har det nordjyske studie etableret sin egen unikke stil. Det har vi snakket med Galdra Studios om

I Aalborg Vestby, tæt på Aalborg Stadion og Limfjorden, har det nordjyske spilstudie Galdra Studios deres base. Holdet består af fem personer, der hovedsageligt arbejder remote, men fra studiets hovedkvarter arbejder Daniel Christensen og Mette Jakobsen på studiets kommende projekter.

Det er også her, jeg har inviteret mig selv på besøg til en snak om studiets start og rejse i spilindustrien. Men det blev også til en samtale om deres unikke syn på narrativer i spil og den danske spilverden på et mere generelt plan.

Fra studieprojekt til et færdigt projekt

Galdra Studios er på mange måder resultatet af en frugtbar studietid på Aalborg Universitet. Her lykkedes det for studiets senere grundlæggere, Daniel, Mette og Jesper Green, at omsætte deres teoretiske akademiske viden fra hovedopgaven til praktisk anvendelse. Året er 2017, og et nyt studie er født. 

Opstarten var udfordrende, men som Daniel påpeger, havde de igennem studietiden opbygget et solidt netværk af medstuderende, som også drømte om at udvikle spil professionelt og starte deres egne virksomheder. For Galdra Studios blev det hurtigt klart, at den bedste måde at promovere deres vision på ikke var at søge efter investorer og udgivere, men i stedet at henvende sig direkte til deres brugere.

– Det passede bedre til vores temperament, og vi har siden haft succes med et par Kickstarter-kampagner, uddyber Daniel.

Oprindeligt var studiets vision, at de skulle lave en ‘side-scroller’, men efter grundig brainstorming og refleksion kom man frem til en markant anden beslutning. 

– Er vi de bedste i verden til at lave sidescrollere? Nej, det tror vi ikke vi er, fortæller Daniel om beslutningen om at gå i en anden retning genremæssigt.

Samtidig fremhæver Daniel hurtigt Mettes evner som forfatter og hendes store talent for at skabe vedkommende fortællinger. Dette talent blev fundamentet for studiets første spil, Arcadia Fallen, som dermed ikke blev en klassisk side-scroller, men en dyb narrativ oplevelse, der bedre kan genredefineres som en visual novel. Det, der adskiller Arcadia Fallen fra andre spil i samme genre, er fokus på rollespilselementer, som man ikke finder i mange andre visual novels. Desuden har spillet med sit markante visuelle udtryk fusioneret det ikoniske japanske udtryk med studiets skandinaviske ophav. En form for nordisk anime. 

Spillet, der blev lanceret i 2021, modtog hurtigt anerkendelse og stor ros, særligt for den måde, hvorpå narrativet blev præsenteret. Den positive modtagelse af spillets fortælling synes ikke at være en tilfældighed. Galdra Studios’ dedikation til at skabe dybdegående og engagerende narrativer skinner igennem i Arcadia Fallen, hvor spillerne bliver trukket ind i en verden fyldt med komplekse karakterer og afgørende valg, der former spillets udfald.

Jesper, Daniel og Mette. Foto: Bastian Ilsø Hougaard

Tillid er alt

Ambitionen om netop at skabe stærke narrativer gør Galdra Studios til et unikt spilstudie på mange måder. Daniel understreger under vores samtale, at der findes forskellige måder at tilgå narrativer på i spil. Han forklarer, at spil er utroligt effektive til at underholde og fortælle historier, og at ikke alle fortællinger behøver at være ekstremt eksplicitte og meget detaljerede, som det ofte ses i rollespil. Mange spil opnår stor succes med et mere immersivt narrativ, der naturligt opstår gennem spillerens interaktion med spillet og med dem, man eventuelt spiller spillet med. 

Galdra Studios har en anden tilgang til narrativer end de action-tunge fortællinger, som ofte ses i film. De er mere interesseret i at udforske, hvordan narrativet kan anvendes på nye og anderledes måder i spil, og de mener, at der ligger et endnu uudnyttet potentiale i spilfortællinger. Når det kommer til inspiration til at fortolke og fortælle historier, peger Daniel på spil som Dragon Age, men også på den tabletop-baserede tilgang fra eksempelvis Dungeons & Dragons. Han forklarer, at disse inspirationskilder tilbyder forskellige perspektiver på, hvordan man kan skabe engagerende og dybe narrativer, og uddyber:

– Vi har zoomet helt ind på hvad Dragon Age gjorde interessant ved narrativet, taget det ud med en pincet og så skaleret det op.

Daniel deler også sine tanker om, hvordan man kan engagere spillere på et dybere følelsesmæssigt niveau. Han taler om vigtigheden af at skabe en forbindelse, så spillerne oplever ægte følelser for karaktererne, i stedet for blot at se dem som redskaber i spillet. Dette aspekt, mener han, er endnu ikke fuldt ud udforsket – især i forhold til at udvikle fortællinger, der ikke nødvendigvis er drevet af højspændt action.

– Vi skal have trukket håndbremsen – vi skal helt ned og cruise, uddyber Daniel om studiets syn på narrativet.

Key Art fra Arcadia Fallen. Foto: Galdra Studios

Inspirationen fra tabletop-rollespillet Dungeons & Dragons fremhæves også. Her er ambitionen, at karaktererne skal føles som om de kunne være styret af en anden spiller. Det er essentielt, at alle karakterer har lige ret til fortællingen, men der skal også være tillid mellem spilleren og forfatterne.

– Vi lægger stor vægt på at opbygge en aftale mellem spilleren og forfatteren. Det kræver stor respekt for spillerne. Nogle spillere foretrækker det melankolske og er parate til at dykke ned i det, så som forfatter skal man også bevise sin troværdighed. Man kan ikke bare bryde den fordybelse, spilleren har opbygget med sine karakterer. For eksempel, kan man ikke bare dræbe en karakter, medmindre spilleren selv er indstillet på det, forklarer Daniel om det ansvar, man har som fortællingens afsender, og uddyber metaforisk:

– Vi kan ikke give spilleren en tragedie, hvis vi har lovet dem en romance.

Vold er ok, men følelser er farlige?

Når Daniel reflekterer over de fortællinger, som dominerer mange af nutidens videospil, udtrykker han en vis skepsis overfor en uudtalt norm eller en slags samfundskontrakt, der synes at acceptere ekstrem vold, såsom at skyde hovedet af folk i actionspækkede spil, uden større kontrovers. Derimod bemærker han, at når spil forsøger at udforske dybere følelser som sorg eller kærlighed, mødes de ofte med en helt anden og mere kritisk holdning fra publikum og kritikere. 

– I branchen er vi alt for tilbøjelige til at nedvurdere de aspekter af medier, som især appellerer til kvinder, såsom at blive emotionelt investeret i fiktive karakterer, uddyber han.

Denne dobbeltstandard bekymrer ham, da det antyder, at samfundet er mere komfortabelt med vold end med følelsesmæssig sårbarhed i spilmediet. Daniel argumenterer for, at dette perspektiv begrænser potentialet for spil som en platform for rig og mangfoldig storytelling, der kan omfatte hele spektret af menneskelige følelser og erfaringer, ikke kun de actionfyldte og voldelige aspekter.

Ønsket om større diversitet er ikke kun begrænset til narrativerne i spil, men noget der ifølge Daniel generelt burde være mere fremherskende i hele industrien.

Arcadia Fallen tilbyder spilleren mange muligheder for at forme historien, som man ønsker. Foto: Galdra Studios

Vi skal hjælpe de danske talenter

Det er med blandede følelser, at Daniel udtaler sig om den danske spilindustri og statens støtte til en industri, der desværre er inde i en global recession. På den ene side er der tydelige positive tegn at spore i den danske spilindustri, og ikke mindst det officielle Danmarks øgede fokus på industrien, men der er stadig lang vej igen. Kulturministeren og det nyetablerede Spilinstitut får dog rosende ord med på vejen.

– Det er en kæmpe landvinding, pointerer Daniel, der dog også må indrømme, at han indledningsvis var skeptisk. Men sidenhen er han blevet overbevist om, at der er en reel vilje til at støtte op om spilbranchen fra det politiske Danmark. 

At denne udvikling først sker nu, undrer Daniel, især når man tænker på, at danske spil i årevis har været en stor eksportvare, og når man skæver til udviklingen i andre skandinaviske lande, som vi normalt sammenligner os med.

De støtte- og mentorordninger, som man ser i andre lande, især Sverige, hvor man hyrer etablerede folk ind til at hjælpe nye startups med råd og vejledning, får rosende ord med på vejen fra Daniel. Han tvivler dog på, at man kan overbevise en dansk politiker om fornuften i at bruge støttekroner på denne måde – i Danmark bruges støttemidlerne anderledes.

– Den her tanke om kun at give småpenge til folk, så de lige akkurat kan holde sig selv kørende i deres egen lille jolle, er ikke noget, man kan skalere op, påpeger Daniel.

Netop fokus på talentudvikling er enormt vigtigt for Daniel, og det var også noget, han følte manglede, da han og de andre grundlagde studiet. Galdra Studios fandt deres egen vej, men Daniel understreger behovet for nyt talent til at fremme udviklingen og skabe et mere diversificeret miljø i den danske spilbranche. Heldigvis er branchen præget af et stærkt netværk og en generel vilje til at hjælpe hinanden, hvor store aktører som Ghost Ship Games spiller en vigtig rolle ved aktivt at bidrage til fællesskabet.

Daniel udtrykker en overordnet positiv holdning til udviklingen i branchen og den nye politiske velvilje, han observerer. Men hans optimisme og forventninger strækker sig ikke kun til disse områder.

Hvad bringer fremtiden

Siden udgivelsen af Arcadia Fallen har Galdra Studios taget fat på udviklingen af en efterfølger til deres debutspil, hvilket også har ført til ansættelsen af en ny forfatter, Katie, som arbejder remote fra New Zealand. Studiet har også fået oprettet en Steam-butiksside for det kommende spil og planlægger at lancere en Kickstarter-kampagne til sommer, hvor formålet er, at skaffe midler til at finansiere stemmeskuespillet til spillet.

Galdra Studios samarbejder med nogle virkeligt dygtige stemmeskuespillere, heriblandt Allegra Clark og Alejandro Saab, der har haft markante roller i spil som Persona 3 Reload. Efter succesen med Arcadia Fallen er flere af disse skuespillere kommet godt i gang med deres karrierer. Nogle af dem vil vende tilbage i opfølgeren til Arcadia Fallen, mens nye skuespillere også vil blive en del af holdet. At arbejde med så talentfulde skuespillere indebærer naturligvis også, at budgettet for stemmeskuespil er tilsvarende stort. Derfor er målet med den kommende Kickstarter at skaffe de nødvendige midler til stemmeskuespillet.

– Vi har en krukke her, og den her krukke tager vi lige over til voice acting, så det bliver til sød musik, når I spiller spillet, siger Daniel om måden hvorpå, man også ved det første spil formåede at samle et stort beløb ind til stemmeskuespillet.  

Denne gang er ambitionerne dog større, og med al den feedback og respons man har modtaget fra både spillere og kritikere, har man kunnet justere og forbedre på det første spil. Samtidig har man i højere grad skabt et navn for sig selv i industrien, hvilket naturligvis gør hele processen mere gnidningsfri.

Hos Galdra Studios er der flere spændende projekter på tegnebrættet, og det nordjyske studie begrænser sig ikke kun til spiludvikling. De er også i gang med at udarbejde en bog, hvilket fremhæver deres alsidighed og ønsket om at udnytte deres styrker til fulde. Med en klar strategi, der bygger på en dyb forståelse af egne kompetencer, men også begrænsninger, tegner fremtiden sig lys for Galdra Studios. Personligt ser jeg frem til at følge deres rejse og heppe med fra sidelinjen, da det tydeligt er et studie, der ikke er bange for at udforske nye veje og udtryksformer.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk