Ad Banner
Ad Banner

Feature

Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op

Foto: Semag Games/Patrick Østergaard

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
13 marts, 2025

Arkaden har talt med Patrick Østergaard om spillets rejse, de personlige udfordringer og hvad fremtiden bringer

Den danske indie-scene bugner af spændende projekter, men få har en historie så bemærkelsesværdig som Vibrant Venture. Spillet har været under udvikling i seks år, skabt af én enkelt person – Patrick Østergaard – og har overlevet både tekniske og personlige udfordringer undervejs. Det startede som et hobbyprojekt i Roblox, voksede til et ambitiøst 2D-platformspil og er nu i Early Access på Steam, hvor det har opbygget en dedikeret fanbase.

Nu har Vibrant Venture netop fået sin seneste store opdatering, Beta 6, der tilføjer nye baner, visuelle forbedringer og finjusteringer, der gør spiloplevelsen endnu skarpere. Men vejen hertil har været lang, og spillet er på mange måder et vidnesbyrd om, hvor meget passion og stædighed der kræves for at få et indie-spil i mål.

Vi har talt med Patrick Østergaard om spillets udvikling, de største bump på vejen – og hvor Vibrant Venture bevæger sig hen herfra.

Fra Roblox-projekt til selvstændigt spil

Da Patrick som 10-årig brugte timevis på LEGO Digital Designer, var det ikke med en ambition om at udvikle sit eget spil. Han elskede bare at bygge ting. Men da han senere opdagede Roblox, åbnede der sig en ny verden af muligheder. Hvor han i LEGO Digital Designer kun kunne bygge, gav Roblox ham for første gang muligheden for at bevæge sig rundt i sine egne kreationer – og det blev startskuddet til, at han begyndte at eksperimentere med at lave spil. Selvom han i starten ikke helt vidste, hvad han lavede, var han fuldstændig opslugt af det.

Hans første større projekt blev et Super Mario-fangame, hvor han med hjælp fra sin mor og papfar – begge civilingeniører – fik løst nogle af de tekniske udfordringer. Det var her interessen for spiludvikling for alvor tog fart.

Vibrant Venture startede også i Roblox, men på et tidspunkt begyndte platformens begrænsninger at gnave. 

– Det var det, jeg kendte, men til sidst blev jeg træt af Roblox og de begrænsninger, der fulgte med platformen, forklarer Patrick og uddyber, at det ikke kun handlede om de tekniske rammer, men også om den konstante uforudsigelighed, der gjorde det frustrerende at udvikle på platformen. 

– De tvungne opdateringer betød, at man kunne vågne op til et spil, der pludselig ikke virkede længere, uden at man selv havde ændret noget. Samtidig havde man som udvikler langt færre værktøjer at arbejde med end i for eksempel Unity, og den førnævnte uforudsigelighed og stressfaktor gjorde, at jeg valgte at skifte, siger han.

Foto: Steam

Han besluttede sig for at tage projektet videre, og under navnet Vibrant Venture begyndte han at arbejde sammen med en hollandsk udvikler. Samarbejdet holdt dog ikke, men da en ny grafiker sendte fanart af spillet, der imponerede Patrick, tog projektet en ny drejning – og et nyt partnerskab blev født.

Nu er spillet tilgængeligt i Early Access på Steam, hvor det har fået en overvældende positiv modtagelse – over 96% af de 567 anmeldelser, spillet har fået, er positive. Fra en spontan fascination af at bygge digitale verdener til et ambitiøst indieprojekt – rejsen har været lang, men Patrick har aldrig sluppet grebet om sin oprindelige vision.

Early Access som udviklingsværktøj

Siden Vibrant Venture ramte Early Access i 2020, har spillet udviklet sig i takt med spillerne. Det er en proces, der både har givet værdifuld feedback og afsløret nogle overraskelser undervejs.

Jeg havde egentlig frygtet, at flere ville synes, at spillet var for svært, og derfor fandt det frustrerende og gav os negative anmeldelser, fortæller Patrick. 

Men reaktionerne har været anderledes, end han havde regnet med. Det, der kunne have været en barriere, er i stedet blevet en del af spillets appel.

Vibrant Venture ligger nok nærmere Celeste end Mario i sværhedsgrad, men tilbagemeldingerne har været positive. Det hjælper nok også, at der er en vis charme i spillet, og at respawn er meget tilgivende. Man skal ikke starte langt tilbage i spillet, når man dør, forklarer han.

Foto: Steam

Patrick har hele tiden haft et skarpt øje på at ramme den rette balance mellem udfordring og tilgængelighed. Med Vibrant Venture i Early Access har han kunnet justere spiloplevelsen løbende, baseret på spillernes feedback – og det er netop en af grundene til, at udviklingen stadig er i fuld gang.

En af de funktioner, der virkelig har imponeret folk – og som har potentiale til at forlænge spillets levetid markant – er Vibrant Ventures Level Builder. Med den kan spillere designe deres egne baner og dele dem via Steam Workshop, så andre kan prøve kræfter med dem.

En udviklingsrejse præget af modgang

At udvikle et spil med et team på bare to personer er aldrig let, men for Patrick Østergaard har rejsen været særligt udfordrende. Ud over de tekniske aspekter har han også måttet kæmpe med alvorlig sygdom, hvilket flere gange har sat Vibrant Venture på pause. Alligevel holdt han fast i visionen og langsomt, men sikkert, førte han projektet videre.

Patrick er i dag 25 år og har både en bachelor- og kandidatgrad i Software Engineering fra Aalborg Universitet med speciale i Machine Learning. Ligesom sin mor og papfar, der hjalp ham med de tidlige tekniske udfordringer, har han nu selv en civilingeniørtitel. Ved siden af studiet og senest arbejdet som teknisk direktør i en biotekvirksomhed har han udviklet Vibrant Venture i sin fritid, men det har langtfra været en rejse uden bump på vejen.

Flere alvorlige sygdomsforløb har forsinket udviklingen af spillet, men samtidig har arbejdet på Vibrant Venture også fungeret som et frirum, hvor han kunne fordybe sig i noget andet end sygdommen.

For et par år siden blev Patrick opereret for en hævet skjoldbruskkirtel – ikke noget, lægerne umiddelbart mente var alvorligt. Prøverne blev sendt til undersøgelse rutinemæssigt, men fire uger senere fik Patrick beskeden: Det var kræft. Han fik beskeden en fredag og måtte vente til mandag på en opfølgende ultralydsundersøgelse. Heldigvis viste det sig, at tumoren var indkapslet og ikke havde spredt sig, men han går stadig til regelmæssige undersøgelser den dag i dag.

Foto: Privatfoto.

Som om det ikke var nok, blev han ramt af Morbus Crohn, en sygdom, hvor immunforsvaret angriber slimhinden i tyndtarmen. Det førte til en indlæggelse i december sidste år, og efter flere behandlingsforsøg opsøgte han til sidst en tysk læge, der arbejder med alternative metoder frem for biologisk medicin – og den seneste scanning viste til alle andre lægers store overraskelse, at tarmen nu ser rask ud.

 – Det har været nogle hårde år, men udviklingen af Vibrant Venture har givet mig noget positivt at fokusere på frem for mine helbredsproblemer, fordi jeg ved, at det gør en forskel for spillerne, fortæller Patrick.

Trods de mange udfordringer er han blevet ved, og det er en af grundene til, at Vibrant Venture stadig lever og udvikler sig i dag.

Fremtiden for Vibrant Venture

Selvom Vibrant Venture allerede har fået tilføjet en solid mængde indhold i Early Access, er der stadig lang vej endnu. Semag Games arbejder fortsat på at udvide spillet med nye baner, fjender og mekanikker, og der er samtidig planer om at udgive det på flere platforme fremover.

Lige nu arbejder vi på Beta 7, som lander til sommer, og derefter er der nok tale om en enkelt yderligere opdatering, før den fulde lancering – som gerne skulle ske næste år, fortæller Patrick.

Der er også planer om at få spillet ud på flere platforme, hvor Switch 2 er en oplagt mulighed. Men også den originale Switch er interessant, da den stadig har en kæmpe spillerbase. På sigt kan Xbox og PlayStation også komme på tale. Allerede nu understøtter Vibrant Venture fuld controller support på PC til både Switch-controllere, PlayStation og Xbox, hvilket gør overgangen til konsoller mere oplagt.

Et dansk indie-projekt, der nægter at give op

Vibrant Venture har været mange år undervejs, men det er stadig et spil i bevægelse – både i udviklingen og i den måde, det lader spillere eksperimentere med sine platformmekanikker.

Med Beta 6 er der endnu mere at kaste sig over, og hvis du er til kreativ platforming, stram styring og spil, der tør udfordre dig, er det værd at holde øje med.

Vil du prøve det selv? Vibrant Venture er tilgængeligt i Early Access på Steam, hvor du kan opleve, hvordan et dansk indie-spil fortsætter med at vokse og tage form.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk