Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Arkaden har talt med Patrick Østergaard om spillets rejse, de personlige udfordringer og hvad fremtiden bringer
Den danske indie-scene bugner af spændende projekter, men få har en historie så bemærkelsesværdig som Vibrant Venture. Spillet har været under udvikling i seks år, skabt af én enkelt person – Patrick Østergaard – og har overlevet både tekniske og personlige udfordringer undervejs. Det startede som et hobbyprojekt i Roblox, voksede til et ambitiøst 2D-platformspil og er nu i Early Access på Steam, hvor det har opbygget en dedikeret fanbase.
Nu har Vibrant Venture netop fået sin seneste store opdatering, Beta 6, der tilføjer nye baner, visuelle forbedringer og finjusteringer, der gør spiloplevelsen endnu skarpere. Men vejen hertil har været lang, og spillet er på mange måder et vidnesbyrd om, hvor meget passion og stædighed der kræves for at få et indie-spil i mål.
Vi har talt med Patrick Østergaard om spillets udvikling, de største bump på vejen – og hvor Vibrant Venture bevæger sig hen herfra.

Fra Roblox-projekt til selvstændigt spil
Da Patrick som 10-årig brugte timevis på LEGO Digital Designer, var det ikke med en ambition om at udvikle sit eget spil. Han elskede bare at bygge ting. Men da han senere opdagede Roblox, åbnede der sig en ny verden af muligheder. Hvor han i LEGO Digital Designer kun kunne bygge, gav Roblox ham for første gang muligheden for at bevæge sig rundt i sine egne kreationer – og det blev startskuddet til, at han begyndte at eksperimentere med at lave spil. Selvom han i starten ikke helt vidste, hvad han lavede, var han fuldstændig opslugt af det.
Hans første større projekt blev et Super Mario-fangame, hvor han med hjælp fra sin mor og papfar – begge civilingeniører – fik løst nogle af de tekniske udfordringer. Det var her interessen for spiludvikling for alvor tog fart.
Vibrant Venture startede også i Roblox, men på et tidspunkt begyndte platformens begrænsninger at gnave.
– Det var det, jeg kendte, men til sidst blev jeg træt af Roblox og de begrænsninger, der fulgte med platformen, forklarer Patrick og uddyber, at det ikke kun handlede om de tekniske rammer, men også om den konstante uforudsigelighed, der gjorde det frustrerende at udvikle på platformen.
– De tvungne opdateringer betød, at man kunne vågne op til et spil, der pludselig ikke virkede længere, uden at man selv havde ændret noget. Samtidig havde man som udvikler langt færre værktøjer at arbejde med end i for eksempel Unity, og den førnævnte uforudsigelighed og stressfaktor gjorde, at jeg valgte at skifte, siger han.

Han besluttede sig for at tage projektet videre, og under navnet Vibrant Venture begyndte han at arbejde sammen med en hollandsk udvikler. Samarbejdet holdt dog ikke, men da en ny grafiker sendte fanart af spillet, der imponerede Patrick, tog projektet en ny drejning – og et nyt partnerskab blev født.
Nu er spillet tilgængeligt i Early Access på Steam, hvor det har fået en overvældende positiv modtagelse – over 96% af de 567 anmeldelser, spillet har fået, er positive. Fra en spontan fascination af at bygge digitale verdener til et ambitiøst indieprojekt – rejsen har været lang, men Patrick har aldrig sluppet grebet om sin oprindelige vision.
Early Access som udviklingsværktøj
Siden Vibrant Venture ramte Early Access i 2020, har spillet udviklet sig i takt med spillerne. Det er en proces, der både har givet værdifuld feedback og afsløret nogle overraskelser undervejs.
– Jeg havde egentlig frygtet, at flere ville synes, at spillet var for svært, og derfor fandt det frustrerende og gav os negative anmeldelser, fortæller Patrick.
Men reaktionerne har været anderledes, end han havde regnet med. Det, der kunne have været en barriere, er i stedet blevet en del af spillets appel.
– Vibrant Venture ligger nok nærmere Celeste end Mario i sværhedsgrad, men tilbagemeldingerne har været positive. Det hjælper nok også, at der er en vis charme i spillet, og at respawn er meget tilgivende. Man skal ikke starte langt tilbage i spillet, når man dør, forklarer han.

Patrick har hele tiden haft et skarpt øje på at ramme den rette balance mellem udfordring og tilgængelighed. Med Vibrant Venture i Early Access har han kunnet justere spiloplevelsen løbende, baseret på spillernes feedback – og det er netop en af grundene til, at udviklingen stadig er i fuld gang.
En af de funktioner, der virkelig har imponeret folk – og som har potentiale til at forlænge spillets levetid markant – er Vibrant Ventures Level Builder. Med den kan spillere designe deres egne baner og dele dem via Steam Workshop, så andre kan prøve kræfter med dem.
En udviklingsrejse præget af modgang
At udvikle et spil med et team på bare to personer er aldrig let, men for Patrick Østergaard har rejsen været særligt udfordrende. Ud over de tekniske aspekter har han også måttet kæmpe med alvorlig sygdom, hvilket flere gange har sat Vibrant Venture på pause. Alligevel holdt han fast i visionen og langsomt, men sikkert, førte han projektet videre.
Patrick er i dag 25 år og har både en bachelor- og kandidatgrad i Software Engineering fra Aalborg Universitet med speciale i Machine Learning. Ligesom sin mor og papfar, der hjalp ham med de tidlige tekniske udfordringer, har han nu selv en civilingeniørtitel. Ved siden af studiet og senest arbejdet som teknisk direktør i en biotekvirksomhed har han udviklet Vibrant Venture i sin fritid, men det har langtfra været en rejse uden bump på vejen.
Flere alvorlige sygdomsforløb har forsinket udviklingen af spillet, men samtidig har arbejdet på Vibrant Venture også fungeret som et frirum, hvor han kunne fordybe sig i noget andet end sygdommen.
For et par år siden blev Patrick opereret for en hævet skjoldbruskkirtel – ikke noget, lægerne umiddelbart mente var alvorligt. Prøverne blev sendt til undersøgelse rutinemæssigt, men fire uger senere fik Patrick beskeden: Det var kræft. Han fik beskeden en fredag og måtte vente til mandag på en opfølgende ultralydsundersøgelse. Heldigvis viste det sig, at tumoren var indkapslet og ikke havde spredt sig, men han går stadig til regelmæssige undersøgelser den dag i dag.

Som om det ikke var nok, blev han ramt af Morbus Crohn, en sygdom, hvor immunforsvaret angriber slimhinden i tyndtarmen. Det førte til en indlæggelse i december sidste år, og efter flere behandlingsforsøg opsøgte han til sidst en tysk læge, der arbejder med alternative metoder frem for biologisk medicin – og den seneste scanning viste til alle andre lægers store overraskelse, at tarmen nu ser rask ud.
– Det har været nogle hårde år, men udviklingen af Vibrant Venture har givet mig noget positivt at fokusere på frem for mine helbredsproblemer, fordi jeg ved, at det gør en forskel for spillerne, fortæller Patrick.
Trods de mange udfordringer er han blevet ved, og det er en af grundene til, at Vibrant Venture stadig lever og udvikler sig i dag.
Fremtiden for Vibrant Venture
Selvom Vibrant Venture allerede har fået tilføjet en solid mængde indhold i Early Access, er der stadig lang vej endnu. Semag Games arbejder fortsat på at udvide spillet med nye baner, fjender og mekanikker, og der er samtidig planer om at udgive det på flere platforme fremover.
– Lige nu arbejder vi på Beta 7, som lander til sommer, og derefter er der nok tale om en enkelt yderligere opdatering, før den fulde lancering – som gerne skulle ske næste år, fortæller Patrick.
Der er også planer om at få spillet ud på flere platforme, hvor Switch 2 er en oplagt mulighed. Men også den originale Switch er interessant, da den stadig har en kæmpe spillerbase. På sigt kan Xbox og PlayStation også komme på tale. Allerede nu understøtter Vibrant Venture fuld controller support på PC til både Switch-controllere, PlayStation og Xbox, hvilket gør overgangen til konsoller mere oplagt.
Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
Vibrant Venture har været mange år undervejs, men det er stadig et spil i bevægelse – både i udviklingen og i den måde, det lader spillere eksperimentere med sine platformmekanikker.
Med Beta 6 er der endnu mere at kaste sig over, og hvis du er til kreativ platforming, stram styring og spil, der tør udfordre dig, er det værd at holde øje med.
Vil du prøve det selv? Vibrant Venture er tilgængeligt i Early Access på Steam, hvor du kan opleve, hvordan et dansk indie-spil fortsætter med at vokse og tage form.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
- Nyt Pokémon-spil afsløret til Switch og mobil
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Arkaden til Bodil-fest
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Er Starfield på vej til PlayStation?
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder

