Ad Banner

Anmeldelse

Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse

Af Michael Emcken
10 januar, 2025

Void Crew er ude af dets 14 måneder lange Early Access, og det er virkelig vanedannende, især når du har nogle venner til at bemande skibet sammen med dig

Void Crew tilbyder en intens og samarbejdskrævende co-op oplevelse, hvor teamwork og kommunikation er nøglen til succes. Du og dine venner vil blive kastet ud i kaotiske missioner, hvor I skal balancere mellem at styre skibet, bekæmpe fjender og samle “rumskrald” fra de fjendtlige rumskibe, I har nedkæmpet.

Void Crew er udviklet af danske Hutlihut Games og udgivet af Focus Entertainment, og resultatet er blevet dette rogue-like extraction-spil, hvor man navigerer sit rumskib gennem missioner for at nå så langt man kan, og få extracted sit loot og opgraderet sine færdigheder.

Det første man bliver mødt med, er en kort introduktion til spillet, hvor man lærer de basale mekanikker. Tempoet er skruet helt ned, og man kommer ikke ud i de helt store problemer. Men så starter spillet for alvor, og tempoet og sværhedgraden bliver hurtigt skruet op herfra. Man drager ud i rummet på i et avanceret rumfartøj, på spændende missioner, som du og din besætning absolut aldrig har trænet til! Man kæmper mod “the Hallow” som er spillets eneste fjende.
Det er virkelig to kontraster mellem introduktionen og det faktiske spil, men det gør mig faktisk ikke noget, at spillet er svært, for man forstår altid hvorfor man ikke klarede missionen. Så er det bare op på hesten, måske få sat sit ny optjente gene tree point også ud i rummet igen.

Roller og gene trees

I Void Crew kan hver spiller påtage sig forskellige roller på skibet, hver med sine egne unikke evner og ansvar. De roller som du kan vælge mellem er pilot, engineer, gunner eller scavenger.

Piloten er ansvarlig for at styre rumskibet gennem missionerne og undgå forhindringer og skud fra fjenderne. Engineeren fokuserer på at vedligeholde og reparere skibets systemer, våben eller ydre skrog. Gunner styrer skibets våben og skal sørge for at skyde fjenderne inden man bliver overrumplet. Og ja, det kan godt ske, for der er relativt mange fjender på nogle af missionerne. Scavenger, ja navnet siger lidt sig selv, skal ud i rummet, midt i alt kaoset og finde rumskrald for at tage det med tilbage til skibet, så man enten kan få et nyt blueprint til at opgradere ens kanoner, eller resurser til at bygge skib skrogs plader.

I spillets nuværende tilstand er rollen scavenger simpelthen ikke nødvendig. Mens skrogbrud kræver, at nogen går ud i det åbne rum for at reparere dem, vil man helst have at det er en ingeniør, da de er bedre til den egentlige reparation. Der er visse mål, der kræver, at man begiver sig uden for skibet, men generelt set er det en ulempe at have nogen uden for skibet. Som resultat tilbyder. Sammenlignet med de andre klasser er der ikke en klar plads til skralderen, så man føler ikke man har en egentlig plads på skibet.

Hver af disse roller kan roteres mellem spillerne for at holde gameplayet dynamisk og sikre, at alle får en chance for at opleve forskellige aspekter af spillet. Så man er aldrig fanget i en rolle. Alt dette styres i spillets Hub, hvor man også gør sig klar til missionerne. Her sætter man sine roller op, og placere de point man har, i sit gene tree. Gene treet er der hvor man vælger hvilke aspekter af ens rolle man vil forbedre. F.eks som pilot kan navigere lidt hurtigere med thrusters, eller som gunner kan man lave mere skade med sine skud.

I astroide regn og is storm skal rumskibet ud

Skibets systemer er interaktive og nemme at forstå samt navigere i. Våben skal sigtes, skud affyres og genlades, og reparationer kræver ofte, at spillerne løber rundt på skibet som hovedløse kyllinger, der springer fra den ene krise til den næste. Men selve interaktionerne er enkle og intuitive, ofte blot ved at trykke på et par knapper. For ikke nok med fjenderne prøver at skyde jeres skib til rumskrald, så prøver de miljøer i rummet også, enten direkte eller indirekte at dræbe dig og skibet. Kommunikation på skibbets er alt afgørende, da selv enkle opgaver, som at justere skibet for at hoppe til næste mål, eller sørger for skibet ikke bruger for meget strøm, kan kræve at flere besætningsmedlemmer laver en koordineret indsats
Men de øjeblikke, hvor alt klikker, og man som besætning fungerer som en velsmurt maskine, og jeg mindes meget få spil, hvor jeg har haft den oplevelse af tilfredsstillelse.

Ene og alene i rummet

Void Crew kan spilles solo, hvis man ikke gider spille andre spillere. Det fungerer egentlig udmærket, og når man vælger at spille solo, så har man adgang til automatiseret kanoner på ens skib, samt andre ting som hjælper dig med at styre og drive dit skib, som man normalt skal bruge flere spiller for at kunne klare.
Jeg havde også fornemmelsen at missionerne var skaleret til, at man kun var en spiller, selvom det ikke står specifikt at det er tilfældet. Måske de automatiske kanoner bare er virkelig gode til at få elemineret fjenderne.

Vi i Arkaden haft den fornøjelse at spille Void Crew sammen i 4 personer co-op, og jeg har derfor bedt Kasper Pedersen give hans vurdering af spillet:

Void Crew er klart et spil, der skinner klarest, når man oplever det som del af et hold. Skønt missionerne kan virke svære at klare, særligt rumskibskampene kunne trække tænder, så er det yderst belønnende, når en mission bliver veludført, og man kan vende næsen videre mod den næste, eller vælge at trække sig mens legen er god.

Det kan være svært at finde ud af, helt præcist hvad der skal gøres og hvordan, såsom at sætte sit skib i “Hyper Drive”, samt småproblemer, som et medlem der røg gennem skibets gulv, viste da også sit grimme ansigt en gang imellem. Men det er intet i forhold til de grin og råb, vi udvekslede som hold, og sammen blev vi bedre til spillets mange komplicerede mekanismer.

Konklusion

Void Crew er et rigtig godt spil, som kun udfordres af at en enkelt af rollerne, ikke rigtig passer ind i spillets nuværende tilstand, samt nogle få tekniske problemer. Disse tekniske problemer holder dog ikke spillet tilbage fra at levere en virkelig god spiloplevelse. Gameplayet er solidt og balancerer mængden af micromanagement i skibet fint, så det ikke føles som kedelige og ligegyldige huslige pligter, der bare skal overstås. Alle de opgaver, man har i skibet, har et formål og er vigtige. Progressionen i ens Gene Trees føles tilfredsstillende, og hvert point man sætter, kan mærkes, når man spiller. Kampene i rummet er intense hver gang, og man bliver straffet, hårdt, hvis man ikke gør det rigtige.

Singleplayer-delen var for mig ikke sjov, og det er tydeligt, at spillet virkelig er bygget til at være en co-op oplevelse. Void Crew er okay i singleplayer, det er godt i multiplayer, men det er fantastisk, når man spiller med venner. Det excellerer i sin evne til at skabe en engagerende og dynamisk multiplayer-oplevelse, hvor teamwork er essentielt. For dem, der elsker co-op spil og rumeventyr, er Void Crew absolut værd at spille.

Udvikler/Udgiver: Hutlihut Games/Focus Entertainment

Genre: Rogue-lite/Adventure/Extraction

Platform:  PC (Steam)



Om skribenten:

Michael Emcken – Skribent & Anmelder

Michael har arbejder til dagligt som udviklingskonsulent i én af Danmarks største banker. Han er tidligere medejer af esport-klubben Copenhagen Flames, og hele hans interesse for gaming startede med Magnus og Myggen og Pokemon Rød tilbage i 1996. Listen er lang over hans smag inden for spil, som faktisk byder på næsten alt, undtagen JRPGs.





© Copyright - arkaden.dk