Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
Void Crew er ude af dets 14 måneder lange Early Access, og det er virkelig vanedannende, især når du har nogle venner til at bemande skibet sammen med dig
Void Crew tilbyder en intens og samarbejdskrævende co-op oplevelse, hvor teamwork og kommunikation er nøglen til succes. Du og dine venner vil blive kastet ud i kaotiske missioner, hvor I skal balancere mellem at styre skibet, bekæmpe fjender og samle “rumskrald” fra de fjendtlige rumskibe, I har nedkæmpet.
Void Crew er udviklet af danske Hutlihut Games og udgivet af Focus Entertainment, og resultatet er blevet dette rogue-like extraction-spil, hvor man navigerer sit rumskib gennem missioner for at nå så langt man kan, og få extracted sit loot og opgraderet sine færdigheder.
Det første man bliver mødt med, er en kort introduktion til spillet, hvor man lærer de basale mekanikker. Tempoet er skruet helt ned, og man kommer ikke ud i de helt store problemer. Men så starter spillet for alvor, og tempoet og sværhedgraden bliver hurtigt skruet op herfra. Man drager ud i rummet på i et avanceret rumfartøj, på spændende missioner, som du og din besætning absolut aldrig har trænet til! Man kæmper mod “the Hallow” som er spillets eneste fjende.
Det er virkelig to kontraster mellem introduktionen og det faktiske spil, men det gør mig faktisk ikke noget, at spillet er svært, for man forstår altid hvorfor man ikke klarede missionen. Så er det bare op på hesten, måske få sat sit ny optjente gene tree point også ud i rummet igen.
Roller og gene trees
I Void Crew kan hver spiller påtage sig forskellige roller på skibet, hver med sine egne unikke evner og ansvar. De roller som du kan vælge mellem er pilot, engineer, gunner eller scavenger.
Piloten er ansvarlig for at styre rumskibet gennem missionerne og undgå forhindringer og skud fra fjenderne. Engineeren fokuserer på at vedligeholde og reparere skibets systemer, våben eller ydre skrog. Gunner styrer skibets våben og skal sørge for at skyde fjenderne inden man bliver overrumplet. Og ja, det kan godt ske, for der er relativt mange fjender på nogle af missionerne. Scavenger, ja navnet siger lidt sig selv, skal ud i rummet, midt i alt kaoset og finde rumskrald for at tage det med tilbage til skibet, så man enten kan få et nyt blueprint til at opgradere ens kanoner, eller resurser til at bygge skib skrogs plader.
I spillets nuværende tilstand er rollen scavenger simpelthen ikke nødvendig. Mens skrogbrud kræver, at nogen går ud i det åbne rum for at reparere dem, vil man helst have at det er en ingeniør, da de er bedre til den egentlige reparation. Der er visse mål, der kræver, at man begiver sig uden for skibet, men generelt set er det en ulempe at have nogen uden for skibet. Som resultat tilbyder. Sammenlignet med de andre klasser er der ikke en klar plads til skralderen, så man føler ikke man har en egentlig plads på skibet.
Hver af disse roller kan roteres mellem spillerne for at holde gameplayet dynamisk og sikre, at alle får en chance for at opleve forskellige aspekter af spillet. Så man er aldrig fanget i en rolle. Alt dette styres i spillets Hub, hvor man også gør sig klar til missionerne. Her sætter man sine roller op, og placere de point man har, i sit gene tree. Gene treet er der hvor man vælger hvilke aspekter af ens rolle man vil forbedre. F.eks som pilot kan navigere lidt hurtigere med thrusters, eller som gunner kan man lave mere skade med sine skud.
I astroide regn og is storm skal rumskibet ud
Skibets systemer er interaktive og nemme at forstå samt navigere i. Våben skal sigtes, skud affyres og genlades, og reparationer kræver ofte, at spillerne løber rundt på skibet som hovedløse kyllinger, der springer fra den ene krise til den næste. Men selve interaktionerne er enkle og intuitive, ofte blot ved at trykke på et par knapper. For ikke nok med fjenderne prøver at skyde jeres skib til rumskrald, så prøver de miljøer i rummet også, enten direkte eller indirekte at dræbe dig og skibet. Kommunikation på skibbets er alt afgørende, da selv enkle opgaver, som at justere skibet for at hoppe til næste mål, eller sørger for skibet ikke bruger for meget strøm, kan kræve at flere besætningsmedlemmer laver en koordineret indsats
Men de øjeblikke, hvor alt klikker, og man som besætning fungerer som en velsmurt maskine, og jeg mindes meget få spil, hvor jeg har haft den oplevelse af tilfredsstillelse.
Ene og alene i rummet
Void Crew kan spilles solo, hvis man ikke gider spille andre spillere. Det fungerer egentlig udmærket, og når man vælger at spille solo, så har man adgang til automatiseret kanoner på ens skib, samt andre ting som hjælper dig med at styre og drive dit skib, som man normalt skal bruge flere spiller for at kunne klare.
Jeg havde også fornemmelsen at missionerne var skaleret til, at man kun var en spiller, selvom det ikke står specifikt at det er tilfældet. Måske de automatiske kanoner bare er virkelig gode til at få elemineret fjenderne.
Vi i Arkaden haft den fornøjelse at spille Void Crew sammen i 4 personer co-op, og jeg har derfor bedt Kasper Pedersen give hans vurdering af spillet:
Void Crew er klart et spil, der skinner klarest, når man oplever det som del af et hold. Skønt missionerne kan virke svære at klare, særligt rumskibskampene kunne trække tænder, så er det yderst belønnende, når en mission bliver veludført, og man kan vende næsen videre mod den næste, eller vælge at trække sig mens legen er god.
Det kan være svært at finde ud af, helt præcist hvad der skal gøres og hvordan, såsom at sætte sit skib i “Hyper Drive”, samt småproblemer, som et medlem der røg gennem skibets gulv, viste da også sit grimme ansigt en gang imellem. Men det er intet i forhold til de grin og råb, vi udvekslede som hold, og sammen blev vi bedre til spillets mange komplicerede mekanismer.
Konklusion
Void Crew er et rigtig godt spil, som kun udfordres af at en enkelt af rollerne, ikke rigtig passer ind i spillets nuværende tilstand, samt nogle få tekniske problemer. Disse tekniske problemer holder dog ikke spillet tilbage fra at levere en virkelig god spiloplevelse. Gameplayet er solidt og balancerer mængden af micromanagement i skibet fint, så det ikke føles som kedelige og ligegyldige huslige pligter, der bare skal overstås. Alle de opgaver, man har i skibet, har et formål og er vigtige. Progressionen i ens Gene Trees føles tilfredsstillende, og hvert point man sætter, kan mærkes, når man spiller. Kampene i rummet er intense hver gang, og man bliver straffet, hårdt, hvis man ikke gør det rigtige.
Singleplayer-delen var for mig ikke sjov, og det er tydeligt, at spillet virkelig er bygget til at være en co-op oplevelse. Void Crew er okay i singleplayer, det er godt i multiplayer, men det er fantastisk, når man spiller med venner. Det excellerer i sin evne til at skabe en engagerende og dynamisk multiplayer-oplevelse, hvor teamwork er essentielt. For dem, der elsker co-op spil og rumeventyr, er Void Crew absolut værd at spille.
Udvikler/Udgiver: Hutlihut Games/Focus Entertainment
Genre: Rogue-lite/Adventure/Extraction
Platform: PC (Steam)
Om skribenten:
Michael Emcken – Skribent & Anmelder
Michael har arbejder til dagligt som udviklingskonsulent i én af Danmarks største banker. Han er tidligere medejer af esport-klubben Copenhagen Flames, og hele hans interesse for gaming startede med Magnus og Myggen og Pokemon Rød tilbage i 1996. Listen er lang over hans smag inden for spil, som faktisk byder på næsten alt, undtagen JRPGs.
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025