Mest læste
Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Det skal du se i biografen – december 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
På en grå og trist eftermiddag i november lægger Arkaden vejen forbi Hutlihut Games i deres lokaler nær Langebro
Indenfor er stemningen dog alt andet end trist og grå, for Hutlihut Games arbejder i øjeblikket målrettet på at få deres første spil, Void Crew, helt klar til udgivelse den 25. november. Et spil, vi her på Arkaden.dk allerede har dækket omfattende – først med et preview og senest, da vi kunne afsløre den seneste store opdatering i september måned.
Jeg bliver mødt af en storsmilende Benjamin Lund, der er medstifter og partner i Hutlihut Games. Efter en hurtig rundvisning i studiets lokaler og en introduktion til flere af de 14 dygtige udviklere på holdet, satte Benjamin og jeg os sammen med Laurids Binderup, der er partner og Game Design Lead på Void Crew. Samtalen kom vidt omkring – fra spændingen ved endelig at udgive Void Crew, over samarbejdet med udgiveren Focus Entertainment, til input fra early access-perioden og mere generelle tanker om den danske spilindustri.
Spillerfeedback har formet Void Crew
Void Crew har været i early access i over et år, men er nu tæt på sin 1.0-udgivelse. Det betyder, at perioden, hvor spillerne kunne prøve en tidlig version af spillet og give feedback, inden længe er forbi. Snart rammer den færdige udgave de digitale salgshylder på Steam.
Early access-perioden har været enormt værdifuld. Den har resulteret i massiv feedback fra det støt voksende community, der allerede har tilbragt mange timer i science fiction co-op-spillet. I Void Crew bemander op til fire spillere et rumskib, løser udfordringer og bekæmper horder af fjender – alt sammen i Metems navn. Samarbejde er essentielt, og spillets mange systemer giver en kompleks, udfordrende og utrolig underholdende oplevelse. Der er nærmest uendelige måder at spille spillet på.
– Vi er også blevet præsenteret for måder at spille spillet på, som vi ikke selv var klar over var mulige – nogle måtte vi fjerne, da det var en fejl, men andre har været gode nok. Det er fantastisk at se, hvor forskelligt spillet kan tilgås, fortæller Laurids Binderup.
Det er en feedback, der i høj grad har været med til at forme Void Crew. Laurids og Benjamin forklarer, hvordan de har lyttet til spillernes ønsker og arbejdet målrettet på at implementere designvalg, der både giver mening som udviklere og som spillere. Laurids er tydeligt spændt på den kommende udgivelse. Han nikker ivrigt, da jeg spørger, og selvom der er sommerfugle i maven, er det med optimisme, at de går udgivelsen i møde.
Laurids’ baggrund er imponerende – han har tidligere arbejdet på Limbo hos Playdead og Subway Surfers hos SYBO. Nu har han spillet en afgørende rolle i udviklingen af Void Crew. Sammen gennemgår vi det nye indhold i spillet, som jeg glæder mig til at dykke dybere ned i ved den endelige lancering.
Nye missioner og opgraderinger med 1.0
Selvom jeg og tre af mine kolleger har brugt adskillige timer i Void Crew, blev det tydeligt under Laurids gennemgang, hvor meget dybere og mere komplekse spillets systemer er blevet, og hvor meget nyt indhold, der er blevet tilføjet – og hvor meget mine kolleger og jeg endnu har at lære. Og lad mig bare sige: Der er rigtig meget at glæde sig til.
Først og fremmest kommer der med 1.0-udgivelsen to helt nye missionstyper til universet. I Infestation skal man som spiller forsvare sig mod en konstant strøm af fjender, samtidig med at man ødelægger Void Conduits. Missionen kræver præcision, samarbejde og hurtige beslutninger, da fjenderne blot bliver flere, jo længere man er om opgaven. I Desecration er missions strukturen noget anderledes – her skal man udforske et gammel Voidshrine og hente værdifulde Relics. Men der er en twist: Shrinet kræver strøm fra din Homunculus, hvilket efterlader dit skib forsvarsløst, mens du er ude.
En af de helt store forbedringer er Fabricatoren, der er spillets centrale system til at skabe udstyr, som spillere bruger ombord på deres rumskibe. Nu kan Fabricatoren opgraderes til at arbejde hurtigere og genbruge materialer automatisk, hvilket er tidsbesparende og gør processen mere effektiv. Med det nye blueprint-system kan man desuden lære Fabricatoren at genskabe genstande, de tidligere har fremstillet eller genbrugt. Det giver mulighed for at tilpasse udstyr mere præcist til spillets mange udfordringer, hvilket især er en fordel i pressede situationer, hvor hvert sekund tæller. Under gennemgangen lagde jeg også mærke til små, diskrete ændringer, der samlet set får spillet til at føles langt mere poleret end tidligere.
Af nyt udstyr kan spillere nu udforske Scaling Relics, der er en særlig type af genstande, der bliver stærkere afhængigt af, hvordan rumskibet er indrettet. Det betyder, at du kan optimere skibets tilstand for at få en ekstra fordel i spillets sværere missioner. En anden spændende tilføjelse er Blessed Homunculus, som er knyttet til de forskellige loadouts, altså de unikke opsætninger af dit skib og din besætning. Blessed Homunculus kommer med særlige fordele, der gør hver loadout mere unik, og det er især praktisk med den nye Lone Sentry-loadout, som er designet specifikt til dem, der foretrækker at spille alene.
Der er også noget særligt for samlere. Nano Copy Matrix er en ny genstand, der gør det muligt at kopiere andre genstande – selv Relics, som ellers normalt er låst i et Shrine, og dens muligheder åbner for nye strategiske valg, især i spillets mere krævende missioner.
Spillet har nu også fået daglige og ugentlige udfordringer, der giver incitament til at spille Void Crew på nye måder, og tt nyt achievement-system belønner spillere med Steam-trofæer og kosmetiske genstande i spillet, så du kan vise dine bedrifter frem. Samtidig er spillets generelle ydeevne blevet væsentligt forbedret, hvilket gør at spillet simpelthen er mere stabilt og flydende end før.
Magien opstår undervejs
Efter Laurids’ grundige gennemgang af de nyeste tilføjelser står det tydeligt, at Void Crew er et spil med mange kvaliteter. Det er ikke et spil, der guider dig gennem hvert skridt, men i stedet lader dig lære og udvikle dig undervejs. Den læringsproces er enormt tilfredsstillende og bliver kun bedre, når man spiller sammen med venner og opdager spillets mange facetter i fællesskab.
Men med spillets kompleksitet kommer også udfordringer. Begyndelsen er ikke nem, og det kræver arbejde at forstå de grundlæggende principper.
– Man skal næsten prøve det for at forstå det, siger Benjamin og tilføjer, at når først spillere kommer over den første hurdle, elsker de oplevelsen. Jeg nikker genkendende, for det er præcis den oplevelse, jeg selv har haft. Tutorialen viser grundprincipperne, men det meste af spillets magi er op til dig selv at finde.
Spillets mange systemer kan kombineres på utallige måder, hvilket gør det både tilgængeligt for casual spillere og givende for dem, der søger en mere kompleks og udfordrende oplevelse.
En fransk samarbejdspartner
Til udgivelsen har Hutlihut Games indgået samarbejde med den franske publisher Focus Entertainment, der også stod bag en af årets store positive overraskelser Warhammer 40.000: Space Marine 2. I Void Crews tilfælde er det Focus’ indie-label, der står for udgivelsen, og ifølge Benjamin har samarbejdet været rigtig godt, selvom det har krævet tilpasning til den franske virksomheds lidt anderledes struktur.
For da jeg spørger Benjamin om samarbejdet med Focus Entertainment, smiler han og fortæller, at det har været en positiv oplevelse, men også en proces, der krævede lidt tilvænning.
– Franske virksomheder har ofte en mere hierarkisk struktur, end vi er vant til i Danmark, siger han, men roser i samme ombæring samarbejdet med Focus Entertainment.
I Hutlihut Games arbejder man med en fladere struktur, hvor idéer og input kan komme fra alle på holdet, uanset rolle. Benjamin understreger, at det har været spændende at navigere mellem de to tilgange, og at samarbejdet med Focus har været med til at styrke Void Crews potentiale som et kommercielt produkt.
En optimistisk fremtid
Samtalen glider over på den danske spilindustri, som i disse år gennemgår en spændende udvikling. Benjamin fremhæver, at Hutlihut Games er blandt de 26 selskaber, der var med til at stifte Games Denmark – en sammenslutning, der skal skabe bedre vilkår for spiludvikling herhjemme.
Det er tydeligt, at Benjamin og holdet ikke kun har blikket rettet mod deres eget spil, men også ønsker at bidrage til et stærkere og mere sammenhængende udviklingsmiljø i Danmark. En vision, der ikke kun handler om at styrke branchen, men også om at fortælle de historier, der gemmer sig bag de danske spil – historier, der ofte afspejler kreativitet, innovation og modet til at satse på noget nyt.
Benjamin og Laurids udstråler en entusiasme, der smitter, og det er tydeligt, at holdet ser frem til udgivelsen med både spænding og optimisme. Det støttende community og samarbejdet med stærke partnere har givet studiet et solidt fundament, og Void Crew føles som et første kapitel i en historie, vi glæder os til at følge.
Hos Arkaden ønsker vi Hutlihut Games al mulig held og lykke med udgivelsen, og vi ser frem til at se, hvor rejsen fører dem hen. For nuværende kan Void Crew findes på Steam her.
Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger
- Borderlands og Mafia bliver fremvist til The Game Awards
- Cyberpunk 2077 får endnu en opdatering
- Arkaden er medarrangør af Spilprisen 2025
- Chris Evans joiner Robert Downey Jr. I kommende Avengers film
- Infinity Nikki-anmeldelse – Kjolejagt i den store vide verden!
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda