Ad Banner
Ad Banner

Interview

Void Crew er klar til udgivelse: Et kig ind i Hutlihut Games’ rejse mod stjernerne

Foto: Hutlihut Games

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
21 november, 2024

På en grå og trist eftermiddag i november lægger Arkaden vejen forbi Hutlihut Games i deres lokaler nær Langebro

Indenfor er stemningen dog alt andet end trist og grå, for Hutlihut Games arbejder i øjeblikket målrettet på at få deres første spil, Void Crew, helt klar til udgivelse den 25. november. Et spil, vi her på Arkaden.dk allerede har dækket omfattende – først med et preview og senest, da vi kunne afsløre den seneste store opdatering i september måned.

Jeg bliver mødt af en storsmilende Benjamin Lund, der er medstifter og partner i Hutlihut Games. Efter en hurtig rundvisning i studiets lokaler og en introduktion til flere af de 14 dygtige udviklere på holdet, satte Benjamin og jeg os sammen med Laurids Binderup, der er partner og Game Design Lead på Void Crew. Samtalen kom vidt omkring – fra spændingen ved endelig at udgive Void Crew, over samarbejdet med udgiveren Focus Entertainment, til input fra early access-perioden og mere generelle tanker om den danske spilindustri.

Foto: Hutlihut Games

Spillerfeedback har formet Void Crew

Void Crew har været i early access i over et år, men er nu tæt på sin 1.0-udgivelse. Det betyder, at perioden, hvor spillerne kunne prøve en tidlig version af spillet og give feedback, inden længe er forbi. Snart rammer den færdige udgave de digitale salgshylder på Steam.

Early access-perioden har været enormt værdifuld. Den har resulteret i massiv feedback fra det støt voksende community, der allerede har tilbragt mange timer i science fiction co-op-spillet. I Void Crew bemander op til fire spillere et rumskib, løser udfordringer og bekæmper horder af fjender – alt sammen i Metems navn. Samarbejde er essentielt, og spillets mange systemer giver en kompleks, udfordrende og utrolig underholdende oplevelse. Der er nærmest uendelige måder at spille spillet på.

– Vi er også blevet præsenteret for måder at spille spillet på, som vi ikke selv var klar over var mulige – nogle måtte vi fjerne, da det var en fejl, men andre har været gode nok. Det er fantastisk at se, hvor forskelligt spillet kan tilgås, fortæller Laurids Binderup.

Her tales der om gameplay. Foto: Hutlihut Games

Det er en feedback, der i høj grad har været med til at forme Void Crew. Laurids og Benjamin forklarer, hvordan de har lyttet til spillernes ønsker og arbejdet målrettet på at implementere designvalg, der både giver mening som udviklere og som spillere. Laurids er tydeligt spændt på den kommende udgivelse. Han nikker ivrigt, da jeg spørger, og selvom der er sommerfugle i maven, er det med optimisme, at de går udgivelsen i møde.

Laurids’ baggrund er imponerende – han har tidligere arbejdet på Limbo hos Playdead og Subway Surfers hos SYBO. Nu har han spillet en afgørende rolle i udviklingen af Void Crew. Sammen gennemgår vi det nye indhold i spillet, som jeg glæder mig til at dykke dybere ned i ved den endelige lancering.

Nye missioner og opgraderinger med 1.0

Selvom jeg og tre af mine kolleger har brugt adskillige timer i Void Crew, blev det tydeligt under Laurids gennemgang, hvor meget dybere og mere komplekse spillets systemer er blevet, og hvor meget nyt indhold, der er blevet tilføjet – og hvor meget mine kolleger og jeg endnu har at lære. Og lad mig bare sige: Der er rigtig meget at glæde sig til.

Først og fremmest kommer der med 1.0-udgivelsen to helt nye missionstyper til universet. I Infestation skal man som spiller forsvare sig mod en konstant strøm af fjender, samtidig med at man ødelægger Void Conduits. Missionen kræver præcision, samarbejde og hurtige beslutninger, da fjenderne blot bliver flere, jo længere man er om opgaven. I Desecration er missions strukturen noget anderledes – her skal man udforske et gammel Voidshrine og hente værdifulde Relics. Men der er en twist: Shrinet kræver strøm fra din Homunculus, hvilket efterlader dit skib forsvarsløst, mens du er ude.

En af de helt store forbedringer er Fabricatoren, der er spillets centrale system til at skabe udstyr, som spillere bruger ombord på deres rumskibe. Nu kan Fabricatoren opgraderes til at arbejde hurtigere og genbruge materialer automatisk, hvilket er tidsbesparende og gør processen mere effektiv. Med det nye blueprint-system kan man desuden lære Fabricatoren at genskabe genstande, de tidligere har fremstillet eller genbrugt. Det giver mulighed for at tilpasse udstyr mere præcist til spillets mange udfordringer, hvilket især er en fordel i pressede situationer, hvor hvert sekund tæller. Under gennemgangen lagde jeg også mærke til små, diskrete ændringer, der samlet set får spillet til at føles langt mere poleret end tidligere.

Foto: Hutlihut Games

Af nyt udstyr kan spillere nu udforske Scaling Relics, der er en særlig type af genstande, der bliver stærkere afhængigt af, hvordan rumskibet er indrettet. Det betyder, at du kan optimere skibets tilstand for at få en ekstra fordel i spillets sværere missioner. En anden spændende tilføjelse er Blessed Homunculus, som er knyttet til de forskellige loadouts, altså de unikke opsætninger af dit skib og din besætning. Blessed Homunculus kommer med særlige fordele, der gør hver loadout mere unik, og det er især praktisk med den nye Lone Sentry-loadout, som er designet specifikt til dem, der foretrækker at spille alene.

Der er også noget særligt for samlere. Nano Copy Matrix er en ny genstand, der gør det muligt at kopiere andre genstande – selv Relics, som ellers normalt er låst i et Shrine, og dens muligheder åbner for nye strategiske valg, især i spillets mere krævende missioner.

Spillet har nu også fået daglige og ugentlige udfordringer, der giver incitament til at spille Void Crew på nye måder, og tt nyt achievement-system belønner spillere med Steam-trofæer og kosmetiske genstande i spillet, så du kan vise dine bedrifter frem. Samtidig er spillets generelle ydeevne blevet væsentligt forbedret, hvilket gør at spillet simpelthen er mere stabilt og flydende end før.

Foto: Hutlihut Games

Magien opstår undervejs

Efter Laurids’ grundige gennemgang af de nyeste tilføjelser står det tydeligt, at Void Crew er et spil med mange kvaliteter. Det er ikke et spil, der guider dig gennem hvert skridt, men i stedet lader dig lære og udvikle dig undervejs. Den læringsproces er enormt tilfredsstillende og bliver kun bedre, når man spiller sammen med venner og opdager spillets mange facetter i fællesskab.

Men med spillets kompleksitet kommer også udfordringer. Begyndelsen er ikke nem, og det kræver arbejde at forstå de grundlæggende principper.

– Man skal næsten prøve det for at forstå det, siger Benjamin og tilføjer, at når først spillere kommer over den første hurdle, elsker de oplevelsen. Jeg nikker genkendende, for det er præcis den oplevelse, jeg selv har haft. Tutorialen viser grundprincipperne, men det meste af spillets magi er op til dig selv at finde.

Spillets mange systemer kan kombineres på utallige måder, hvilket gør det både tilgængeligt for casual spillere og givende for dem, der søger en mere kompleks og udfordrende oplevelse.

Foto: Hutlihut Games

En fransk samarbejdspartner

Til udgivelsen har Hutlihut Games indgået samarbejde med den franske publisher Focus Entertainment, der også stod bag en af årets store positive overraskelser Warhammer 40.000: Space Marine 2. I Void Crews tilfælde er det Focus’ indie-label, der står for udgivelsen, og ifølge Benjamin har samarbejdet været rigtig godt, selvom det har krævet tilpasning til den franske virksomheds lidt anderledes struktur.

For da jeg spørger Benjamin om samarbejdet med Focus Entertainment, smiler han og fortæller, at det har været en positiv oplevelse, men også en proces, der krævede lidt tilvænning. 

– Franske virksomheder har ofte en mere hierarkisk struktur, end vi er vant til i Danmark, siger han, men roser i samme ombæring samarbejdet med Focus Entertainment.

I Hutlihut Games arbejder man med en fladere struktur, hvor idéer og input kan komme fra alle på holdet, uanset rolle. Benjamin understreger, at det har været spændende at navigere mellem de to tilgange, og at samarbejdet med Focus har været med til at styrke Void Crews potentiale som et kommercielt produkt.

Holdet hos Hutlihut Games. Foto: Hutlihut Games

En optimistisk fremtid

Samtalen glider over på den danske spilindustri, som i disse år gennemgår en spændende udvikling. Benjamin fremhæver, at Hutlihut Games er blandt de 26 selskaber, der var med til at stifte Games Denmark – en sammenslutning, der skal skabe bedre vilkår for spiludvikling herhjemme.

Det er tydeligt, at Benjamin og holdet ikke kun har blikket rettet mod deres eget spil, men også ønsker at bidrage til et stærkere og mere sammenhængende udviklingsmiljø i Danmark. En vision, der ikke kun handler om at styrke branchen, men også om at fortælle de historier, der gemmer sig bag de danske spil – historier, der ofte afspejler kreativitet, innovation og modet til at satse på noget nyt.

Benjamin og Laurids udstråler en entusiasme, der smitter, og det er tydeligt, at holdet ser frem til udgivelsen med både spænding og optimisme. Det støttende community og samarbejdet med stærke partnere har givet studiet et solidt fundament, og Void Crew føles som et første kapitel i en historie, vi glæder os til at følge.

Hos Arkaden ønsker vi Hutlihut Games al mulig held og lykke med udgivelsen, og vi ser frem til at se, hvor rejsen fører dem hen. For nuværende kan Void Crew findes på Steam her.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk