Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
The Exit 8-anmeldelse – P.T.’s spirituelle lillebror
Warner Bros. klar med ny Ringenes Herre: The War of the Rohirrim-trailer
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
I hvilken rækkefølge skal du se Wolverine (og X-Men) filmene?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Når det spiller, er Void Crew ret underholdende, men det laver også en del fodfejl, som giver grus i maskineriet
Nogle gange dumper der en mail ind i den digitale brevsprække, som er lidt mere spændende end de andre.
Da vi modtog en forespørgsel fra københavnske Hutlihut Games, om vi havde lyst til at prøve deres nyeste co-op sci-fi adventure-spil, Void Crew, takkede vi selvfølgelig ja.
Med et præmis, der lød som Deep Rock Galactic bare med rumskibe og astronauter, vakte det straks min interesse. Og med min interesse intakt, overtalte jeg to af mine kollegaer fra Arkaden til at joine mig på et dansk-udviklet rumeventyr.
Kunne gøre vi Andreas Mogensen jaloux eller rendte vi mere rundt i rumtåger?
Den tabte historie
I Void Crew starter man med at blive frontloaded med en masse lore. Dette bliver fortalt, mens man gennemgår et ret komplekst system, hvor man lærer sit skib at kende.
For mig endte det desværre med, at jeg ikke rigtigt fangede historien, da der var 1000 andre ting at tage stilling til. Her skal det dog siges, at spillet stadig er i Early Access, så det kan nå at ændre sig meget, inden de releaser sin 1.0-version af spillet.
Men historien er én af de ting, der enten skal tage bagsædet i rumfærgen eller i højere grad blive inkorporeret i gameplayet. Måden, det bliver fortalt på nu, er alt for forvirrende.
Hvis man kigger på Deep Rock Galactic, så er historien meget implicit fortalt, hvor gameplayet har et større fokus – historien spiller så at sige andenviolin. Denne tilgang, tror jeg, kunne klæde Void Crew.
Ved at forklare, hvad man skal gøre, og hjælpe én til at gøre det godt, mindsker man forvirringen over, hvorfor man pludselig befinder sig i rummet, og hvorfor man bliver jagtet af en fjendsk rumflåde.
Den stejle læringskurve
Den første mission, man klarer i Void Crew, er en tutorial, hvor man gennemgår de fleste mechanics i spillet. Bl.a. skal man trykke på en masse knapper for at aktivere forskellige komponenter i dit rumskib. Fx skal du aktivere din Void Drive, som er spillets svar på hyperdrive, for at kunne komme fra A til B.
Noget metal, du finder, kan bruges til at producere nye våben eller skjolde til dit rumskib, mens du også kan gå på rumvandring, hvis din mission kræver, at du fx skal downloade noget vigtigt fra en data chip dernede.
Der er mange ting, der bliver forklaret i tutorial missionen, men man lærer først, hvad det egentligt betyder, når man går i gang med de rigtige missioner.
I solo-play er missionerne alt for uoverskuelige, da man både skal styre flyet, skyde fjenderne ned OG gå på rumvandring efter genstande. Det ender ofte med, at dit skib bliver skudt ned, og du skal starte forfra uden at have optjent noget XP.
Jeg må indrømme, at jeg var ved at give op flere gange, da det ikke gav mening. Mange af spillets systemer var ikke blevet udpenslet, hvilket resulterede i, at jeg endte med håret i postkassen op til flere gange.
Men da mine kollegaer joinede mig, ændrede jeg min holdning.
Da vi først fordelte rollerne, hvor jeg blev pilot, og de to andre fik roller som både kanonaffyrere og rumvandrere, begyndte brikkerne at falde på plads.
Efterhånden fik vi gameplay-loopet under huden og hyggede os faktisk det meste af tiden. Dog var der nogle rumkampe, der stadig føltes lidt stenet, da varieteten af fjenderne ikke er synderlig stor.
Fat i den lange ende
Void Crew er stadig i en upoleret og usleben udgave. De er ved at finde deres fodfæste, så der er en masse fodfejl, man kan håbe bliver forbedret inden den endelige udgivelse.
Generelt synes jeg, at Hutlihut Games har fat i den lange ende. Mine kollegaer og jeg hyggede os det meste af tiden, men undgik også et par af missionerne, da vi følte, det var for ubalanceret. Fx de missioner, der krævede meget rumvandring.
Deruover kan gameplayet godt virke stenet, når man som pilot bare flyver rundt et par minutter, før man ankommer til sin lokation. I mellemtiden sidder ens hold bare og tæller stjernene i rummet. Med tiden bliver det også kedeligt bare at flyve.
Et forslag til at mixe dette op kunne være, at hver person fik forskellige roller efter hver undermission i et game, eller at der kom en hot seat-action, hvor alle skulle bytte plads med hinanden lige pludseligt.
Vi savnede lidt varietet her.
Afsluttende tanker
Void Crew har fat i den lange ende, selvom det har krævet en del stædighed og en masse trial-and-error for at komme frem til den konklusion.
Mine to kollegaer og jeg hyggede os, da vi endelig forstod, hvad spillet egentligt gik ud på. Nogle af tingene, forstod vi ikke, hvorfor fungerede, hvilket kan give frustrerende øjeblikke.
Derudover var det forvirrende med en frontloaded eksposition af loren. En masse gameplay-elementer bliver heller ikke forklaret, fx hvad man egentligt skal på diverse rumstationer, man skal udforske.
Der er en masse plads til forbedringer, men indenunder alt forvirringen og frustrationerne, gemmer der sig noget unikt, der kan komme til at minde om Deep Rock Galactic. Jeg kunne godt lide måden, hvorpå lootboxes med cosmetics var inkorporeret i Void Crew. Det gav en lille form for tilfredsstillelse efter hver fuldførte mission.
Dertil var det også interessant med et level-system, der, igen, minder meget om Deep Rock Galactic. Her savnede jeg dog nogle stærkere opgraderinger end et par procenter mere i skade fx.
Nu hvor Void Crew er et Early Access-spil, så er der ikke tradition for, at man giver karakterer. Men hvis jeg skulle give en umiddelbar karakter, vil jeg lande på 3 ud af 6 stjerner.
Void Crew kan spilles nu i Early Access via Steam
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
- Michael B. Jordan klar til at instruere og spille hovedrollen i ny version af The Thomas Crown Affair
- Arkaden Podcast anmelder – Astro Bot
- Elizabeth Olsen klar til at vende tilbage som Scarlet Witch – på én betingelse
- Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
- Jaws 4: The Revenge 4K-anmeldelse – En tandløs hajfilm
- Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
- The Exit 8-anmeldelse – P.T.’s spirituelle lillebror
- Arkaden til Gamescom 2024- Squirreled Away
- Edge of Sanity-anmeldelse – En rejse ind i galskaben
- DEATHSPRINT 66-anmeldelse – Intens racer til fods, har ikke nok at byde på
- Hele arbejdsstyrken hos Annapurna Interactive har sagt op!
- Farewell North-anmeldelse – Sorgen ved at komme videre
- Arkaden til Gamescom 2024 – Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-preview
- Suk, stadig ingen Spider-Man i spritny Venom 3-trailer
- Ace Attorney Investigations Collection-anmeldelse – Mesterlige mordmysterier
- Ny Episode af Betacritic Podcast- Speak No Evil, Late Night with the Devil, Rebel Ridge
- Flappy Bird gør comeback efter 10 års fravær
- Pokémon-kort til 70.000 dollars stjålet under røveri i Japan!
- Caravan SandWitch-anmeldelse – Hvis Mad Max var wholesome
- Core Keeper-anmeldelse – Et hyggeligt survival
- Efter et udfordrende første år: Payday 3’s director mister sin post
- Hans Zimmer kommer til Danmark
- Årets vildeste biograf oplevelse med IMAX
- I hvilken rækkefølge skal du se Motorsavsmassakren? (50 års jubilæumsudgivelse i biografen)
- Ny stor fyringsrunde hos Xbox!
- Tactical Breach Wizards-anmeldelse – at smide folk ud af vinduet har sjældent føltes så godt
- Star Wars-skandale: Sagsøgt for digital genskabelse af Peter Cushing
- Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
- Speak No Evil-anmeldelse – Remake holder ikke tungen lige i munden
- Xbox genindfører venneanmodninger!
- Fortnite, Roblox og Pokémon anmeldt for manipulation af børn
- Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
- Beetlejuice Beetlejuice-anmeldelse – Tim Burton sikrer årets Halloweenfest i en nostalgisk 2’er, der overgår originalen
- Joker: Folie à Deux banket til hakket plukfisk af spansk mesterinstruktør
- September på Playstation Plus – Hvad kan du se frem til?
- Black Myth: Wukong-anmeldelse – Action i Orienten
- Ny episode af Arkaden Podcast- PS5 Pro får massiv kritik!
- PlayStation 5 pro er offentliggjort og folk er ikke glade!
- Elsewhere Entertainment arbejder på genredefinerende narrativ drevet AAA titel!
- Vild med Assassin’s Creed? Bliv klar til Shadows med nyt gaming-gear fra spillet
- Black Ops 6 er den største beta nogensinde
- Call of Duty Black Ops 6 udgives uden early access
- Dead Ends er nu på Steam: KeyQuest Studios indie-drøm bliver virkelighed
- Silent Hill 2 Remake træder ud af tågen med lang gameplay video
- Det er ikke grådige virksomheder der er skyld i massefyringerne i spil industrien påstår tidligere Sony Præsident!
- Langt om længe: Spændende nye Spider-Man-nyheder
- Yars Rising-anmeldelse – Metroidvania sponsoreret af Atari
- Bungie annoncerer nye tiltag til Destiny 2 med nyt roadmap
- Antstream Arcade på PlayStation 5-anmeldelse – En nostalgisk rejse gennem 1300 retro-spil
- Baldur’s Gate 3 patch tilføjer officielt mods
- AceZone A-Spire Wireless-anmeldelse – Udnyttet til perfektion
- James Earl Jones, den ikoniske stemme bag Darth Vader, er gået bort
- Nye features til EA Sports FC 25 – Kvinder i karriere mode, eksklusive klubsamarbejder og legendariske spillere
- Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Exoborne-preview
- Ny Countdown-trailer til Venom: The Last Dance
- DrLupo tager afstand fra Dr Disrespect trods fans’ kritik
- Days Gone forfatter er vred over Deek’s inklusion i Astro Bot
- Astro Bot-kreditering peger på potentielle DLC-cameo-bots
- Heaven 17’s Martyn Ware udstiller nærige Rockstar på X!
- Lollipop Chainsaw RePop-anmeldelse – Motorsavsmassakre i lårkort
- Twilight vender tilbage: Netflix lancerer ny animeret serie baseret på Midnight Sun
- Arkaden Podcast anmelder – Star Wars Outlaws
- State of Play og stor annoncering fra PlayStation skulle være nær
- Den animerede antologiserie Secret Level beholder efter sigende Concord-episode
- The Batman 2: Pingvinen vender tilbage, men vi ser ingen Gentleman Ghost
- Harry Potter: Quidditch Champions-anmeldelse – Fortryllende sport, men stadig tung i kosten
- Netop udgivet! Udvidelser på vej til Astro Bot
- Dr. Disrespect tilbage på skærmen – forklarer sin side af sagen
- Hylende fed Wolf Man-trailer ude nu!
- Arkaden til Gamescom 24 – Floatopia-preview
- Transformers: Galactic Trials – Et nyt kapitel i den ikoniske franchise
- Rygte: PlayStation 30 års jubilæumslogo afslører PS5 Pro
- Astro Bot topper listen på Metacritic
- Warhammer 40.000: Space Marine 2-anmeldelse – Et flot og utrolig blodigt mesterværk
- Astro Bot-Anmeldelse – Platformgenrens nye mester
- To mulige udvidelser er angiveligt på vej til Black Myth: Wukong
- Drew Barrymore vender tilbage til horror-genren i ny Smile 2-trailer
- Mega-stjerner i kø for rollen som Hal Jordan
- Hogwarts Legacy-opfølger er en stor prioritet for Warner
- Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
- World of Warcraft: The War Within-anmeldelse – Forsigtige skridt mod nye tider
- Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
- Ny episode af Arkaden Podcast – Concord: Det største flop i PlayStations historie!
- Phil Spencer og Xbox holdet med håndsrækning til Enotria: The Last Song udvikleren
- Star Wars Outlaws bummert! Spillere må slette deres gemte filer
- PlayStation 2 er blevet tilføjet til Japans Future Technology Heritage-register
- Nye titler kommer til Game Pass: September 2024
- Destiny kommer til mobil!
- Concord – Den store Sony fadæse trækkes tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Woodo & The Occultist-preview
- Concord er skoleeksemplet på en fiasko
- Ian McKellen med klart svar om at vende tilbage som Gandalf
- Udviklerne bag Until Dawn Remake skærer også ned på ansatte
- Enotria: The Last Song’s Xbox udgivelse udsat på ubestemt tid!
- Ouka Studios lukket, på dagen for udgivelsen af Visions of Mana
- Rocksteady bliver ramt af fyringer
- Train Valley World–anmeldelse – Et hyggeligt togspil hvor dampen hurtigt går af
- Nintendo ændrer i ledelsen