Mest læste
Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Efterfølgerne vi aldrig fik!
Er The Stanley Parable-udvikleren, Davey Wreden, og Minecraft-komponisten, C418, et drømmehold, der kan gå på vand?
Cozy game-genren har vundet stort indpas i mange spilleres bevidsthed siden corona, hvor epidemien satte sig tungt på psyken hos rigtig mange mennesker. Cozy-spil såsom Animal Crossing: New Horizons og Stardew Valley havde kronede dage, da de netop formåede at lindre det psykiske pres, man havde ved at være afskåret fra nærmest alt.
Dette satte for alvor gang i udviklingen af spil inden for cozy/wholesome game-genren, og i disse år begynder vi at se frugterne heraf. Blandt andet Wanderstop, udviklet af The Stanley Parable-skaberen Davey Wreden med musik komponeret af C418, man mest kender som komponisten bag musikken til Minecraft.
På papiret lyder det som et drømmehold, og med The Stanley Parables præmis i baghovedet kunne man sagtens tro, at der ville komme nogle innovative og outrerede twists på cozy-genren. Men det gør der ikke… og så alligevel.

Udbrændthedens respit
Det kan være hårdt at udvikle computerspil. Det måtte Davey Wreden erkende, efter han var færdig med The Stanley Parable og The Beginner’s Guide, hvor en udbrændthed havde overrumplet ham. Tilbage sad han med en altoverskyggende identitetskrise – hvem var han egentlig?
The Beginner’s Guide, for dem der ikke har spillet det, handler om presset, der følger med at udvikle computerspil. Davey Wreden optræder selv som fortæller, og spillet bliver nærmest som Charlie Kaufmans Adaptation, hvor det autofiktivt leger med en masse narrative konventioner om virkelige karakterer.
På samme måde bruger Davey Wreden igen autofiktion-grebet i Wanderstop, som omhandler udbrændtheden og identifikationskrisen, der rammer, når man ikke længere arbejder på et projekt, man har brugt årevis på. Det kunne jeg spejle mig i efter gymnasiet, hvor jeg brugte et sabbatår på at finde ud af, hvad jeg ville med mit liv – skulle jeg være universitetsstuderende i fem år, satse på musikken eller noget helt tredje?
I Wanderstop spiller man som krigeren Alta, der, efter tre år som en ubesejret helt, må indse, at hun er blevet slået af en, som er bedre. Hun søger hjælp til at blive den bedste igen, men udbrændtheden vinder over, og hun kollapser i en skov.
Da hun vågner igen, sidder hun på en bænk med den godmodige Boro, som prøver at finde ud af, hvem hun er, og hvorfor hun endte med at falde om i skoven. Langsomt begynder Alta at erkende, at hun nok har brug for ro til at finde ud af, hvem hun er, og hvad hun nu skal bruge tiden på.
Boro driver en tebutik i en lysning, hvor han brygger en gratis kop te til rejsende, der kommer forbi. Netop denne tebutik bliver omdrejningspunktet for Wanderstop, hvor man som Alta langsomt lærer at brygge te og spejler sig i de rejsende, der besøger butikken.
For et cozy game er der en bemærkelsesværdig vægt i historien. For eksempel møder Alta en række krigere, der synes, det er forrykt, at hun nu “bare” er blevet tebrygger. Hun var den bedste kriger, så hvorfor stoppe, mens legen er god? Samtidig forsikrer Boro hende om at tage det roligt, så hun undgår at overanstrenge sig selv.
Selvom narrativet bliver serveret drypvist, er der en stor tyngde bag dialogerne. Dog kan det nogle gange føles redundant, da ikke alle karakterer skubber historien frem. Her kunne Wanderstop faktisk have nydt godt af at være kortere ved at hyperfokusere på kernehistorien. Når den er så god og tankevækkende, som den er, forstyrrer det mere, end det gavner, at tale med karakterer, der blot nuancerer fortællingen uden at drive den fremad.

En kop kamille-te med honning
På mange måder kan Wanderstop sammenlignes med det hyggelige plante-puzzlespil Botany Manor, hvor man skal finde ud af, hvordan forskellige planter blomstrer ved at opfylde en række krav – for eksempel at nogle planter bedst vokser i koldt vand med et højt saltindhold. På samme måde skal man finde ud af, hvordan man bedst muligt kan brygge den te, de rejsende søger.
En rejsende vil for eksempel ønske sig en te, der smager af deres yndlingsmorgenmad fra barndommen. Ved at slå op i journalen over frugter og planter kan man se, hvilke specifikke smage og følelser de fremkalder hos folk. Dette udgør spillets puzzle-mekanik.
Udover at brygge te skal man også så forskellige planter og frugttræer, vande dem og generelt sørge for at holde haven omkring tebutikken i stand. Der sker ikke noget ved at lade være, men der er en terapeutisk tilfredsstillelse i det. Nogle gange finder man små genstande, såsom en lille robot eller et tøjdyr, man kan hænge op i butikken. Ligeledes kan man tage billeder af omgivelserne og sætte dem i rammer.
Hele gameplayet peger tilbage på idéen om, at vi finder ro og struktur i de mondæne, hverdagsagtige gøremål. Men det er også her, spillet spænder ben for sig selv. For selvom man skal tage det i sit eget tempo, er der ikke meget at bruge tiden på. Her bliver gameplay-loopet for tyndt i forhold til længden af historien, spillet vil fortælle. Det føles ikke helt afstemt.
Jo, det giver en fin kontrast, at man går fra et stressende liv som kriger til at dyrke frugter til te. Men i længden savner man en form for progression i gameplayet, ligesom der er progression i historien. På den måde kunne budskabet om at vokse sig ud af sin tidligere definerede rolle have stået stærkere. Man føler aldrig rigtigt, at Alta bliver bedre til at brygge te, fordi spillet holder én for meget i hånden – hvilket går lidt imod temaet om selv at finde roen til at komme videre.
Derfor føles gameplayet på mange måder som en kop kamillete med honning. En fin te med et strejf af noget ekstra lækkert – men ikke noget, der for alvor rykker ved noget. Men så alligevel. For Wanderstop lykkes med sit stærke autofiktive narrativ og leger endnu en gang med konventionerne for et cozy game. Men det kommer ikke helt i mål med alt.
Som at blive krammet i ørerne
De tekniske aspekter, såsom lydsiden og artstyle, er der ikke en finger at sætte på. Den lette, Unreal Engine-agtige cel-shading, de farverige landskaber og de bløde, kurvede former giver spilleren ro til at vandre tankeløst rundt og nyde sin tid i Wanderstop.
Musikken og lyddesignet, som C418 har komponeret, er intet mindre end sublimt. De blide klaverflader blandet med elektroniske elementer passer perfekt til fortællingens følelsesmæssige beats. Når man navigerer i menuen, harmonerer tonerne fra ens knaptryk med baggrundsmusikken. På mange måder er det en tydelig tip med hatten til det wholesome lyddesign, man også finder i Animal Crossing: New Horizons. Det fungerer eminent.
Og for at sælge lydsiden endnu mere – og gøre den endnu mere taktilt – vibrerer controlleren også i takt med musikken. DualSense-controlleren udnyttes til sit fulde potentiale og bidrager til den imponerende detaljegrad, der er lagt i spillet. Dog kan det over tid blive en smule irriterende, og ens fingre begynder at summe. Men idéen er god.

Konklusion
Wanderstop er et spil, der vil rigtigt mange ting – og som i processen kommer til at spænde ben for sig selv. Som narrativt spil fungerer det fantastisk, med velskrevne karakterer og dialoger med pondus, men som cozy/wholesome spil modarbejder det sig selv.
Spillet vil gerne have, at man føler sig afslappet, og fortæller hele tiden, at man kan spille i sit eget tempo. Men der er for lidt at lave, og man mærker aldrig rigtig progressionen i gameplayet følge med historiens udvikling. Derfor kan det til tider føles fladt og ensformigt.
Selvom spillet kun tager omkring 10 timer at gennemføre, kunne det med fordel have været kortere for at undgå det trummerum, man ofte ender i.
Wanderstop er for dem, der søger et tankevækkende og terapeutisk spil med en formidabel lydside, hvor man kan forsvinde ind i en stemningsfuld verden. Det handler ikke om andet end at lære at få det bedre, så man kan stå stærkere over for de udfordringer i livet, som engang kommer.
Udvikler/Udgiver: Ivy Road / Annapurna Interactive
Genre: Cozy/wholesome narrativ puzzler, indiespil
Platform: PC, PlayStation 5 (anmeldt på) og Xbox Series X|S

Om skribenten:

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Sony fjerner scam spil-udviklere!
- Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
- Rusty Rabbit-anmeldelse – Kanin i krise
- Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
- Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
- Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
- Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
- Efterfølgerne vi aldrig fik!
- Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Sinners og Strange Darling
- F1 25-preview – Nye systemer, mere kosmetik og en tilbagevendende story mode
- Første indtryk fra Marathon-alpha er meget blandede
- Devil’s Hideout-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder
- Carl Mørck og Afdeling Q bliver engelsk og kommer til Netflix med nye ansigter. Se de første billeder!
- Bowers & Wilkins er klar med nyt headset
- 46-årige Jennifer Love Hewitt tilbage i blodig slasher-trailer
- Predator: Badlands-trailer ude nu. Bad CGI eller Hi-Five?
- Nintendo kommer til at skuffe millioner af kunder
- Blue Prince-anmeldelse – Manisk majestæt tryllebinder frustreret spiller
- The Wild Robot-bluray-anmeldelse – Når en robot crasher… og bliver øens yndling!
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Oblivion er ude!
- NITRO GEN OMEGA: Et spaghetti-anime og Mecha-eventyr
- Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
- Ghost of Yotei får udgivelsesdato med fed trailer
- Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
- Bethesda forærer Oblivion Remastered til holdet bag populær Skyrim-mod
- The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered er et hit!
- “Horror movie of the year” – De første reaktioner til Until Dawn er landet!
- Arkaden har set de første 30 minutter af ‘Thunderbolts*’!
- Super Robot Wars Y får officiel udgivelsesdato
- Oblivion Remastered er ægte – og ude nu!
- MLB The Show 25-anmeldelse – Slå MIG med et bat i stedet for
- Michael Bay laver Out Run film for Sega
- Steel Seed-anmeldelse – Ambitioner, der stritter i alle retninger
- Diablo IV: En gammel fjende vender tilbage i sæson 8
- Fortnite: Galactic Battle kommer i maj
- Neighbors: Suburban Warfare–preview – Nabokrig fyldt med humor, kaos og plads til mere
- Manden bag Stellar Blade har scoret kassen
- Ny Star Wars: Outlaws DLC lander i maj
- Oblivion Remastered – Vi får det ikke i dag. Men vi får noget i morgen
- Andor sæson 2-anmeldelse – En galaktisk triumf! Sæson 2 skruer op for intensiteten og fordybelsen
- Arkaden Podcast Anmelder – Star Wars: Andor sæson 2
- Ulrich Thomsen udfordrer Superman til kamp
- Tempest Tower-anmeldelse – Unikt tower-defender med plads til forbedringer
- Se den spritny trailer til Doom: The Dark Ages!
- The Hundred Line: Last Defense Academy-anmeldelse – Visual Novel når det er allerbedst!
- Phil Spencer: Game Pass er ikke for alle
- Signs 4K-anmeldelse – Et nostalgisk gensyn med en mester i opbygning og mærkelige beslutninger
- GameSir Cyclone 2-anmeldelse – Funktioner i massevis med plads til forbedring
- Nintendo henter Paul Rudd tilbage i storstilet Switch 2-kampagne
- Er Assassin’s Creed Shadows på vej til Switch 2?
- Det kan vi se frem til ved Mario Kart World
- Battlefield tester ny destruction tech
- Prisen på Switch 2 er bemærkelsesværdig i USA
- The Division 2 får ny udvidelse i maj
- Mangler du den perfekte gave til konfirmationen? Så lad Geekd hjælpe dig!
- Læderbukser, stemmebånd og cigaren der aldrig fandtes – Olivia Le Andersen er stemmen bag Freja i Overwatch 2
- The Talos Principle: Reawakened-anmeldelse – Når væren bliver æstetisk
- Dune: Awakening udskudt til juni
- Kæmpe Star Wars-eksplosion på vej
- Da spillet blev til film: Until Dawn og vejen mod lærredet
- Forza Horizon 5 kommer drønende til PlayStation 5
- Promise Mascot Agency-anmeldelse – Yakuza-serien har ikke levet forgæves
- Square Enix bringer Kingdom Hearts All-In-One Package til europæiske butikker
- Ny episode af Betacritic Podcast – The Last of Us sæson 1
- Se The Silver Surfer I Den Nye Fantastic Four Trailer!
- Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
- The First Berserker: Khazan-anmeldelse – Nådesløs hævn i en brutal verden
- Corsair Void Wireless V2-anmeldelse – God lyd og komfort i en let indpakning
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Vi har prøvet Nintendo Switch 2!
- 28 Years Later har fået ny trailer – og den ser brutal ud
- Ubisoft forsøger sig endnu en gang med live-service-spil
- Daredevil Born Again-Anmeldelse – Dæmonen er genfødt, men kun som en skygge af sig selv
- Så Songbird ER med i Thunderbolts*, eller?
- Jurassic Park-legende slutter sig til MonsterVerse
- Det ligner ikke et lortespil – se gameplay fra Cronos: The New Dawn
- Insider: Fallout 3 Remaster kommer ikke lige foreløbig
- Udgivelsesdatoen for Oblivion Remastered er muligvis leaket
- Phil Spencer: Jeg tror på Nintendo
- Switch 2 kan snart forudbestilles i Canada
- Snart kan du spille Doom på æsken til Doom
- Lost Records: Bloom & Rage – Tape 2 ‘Rage’-anmeldelse – Mere spænding, men i sidste ende stadig skuffende
- The Outer Worlds 2 vil være et rigtigt rollespil
- Drop-anmeldelse – Hvis du forventer spænding, så bare…Drop it
- Drug Dealer Simulator Xbox-anmeldelse – Et spil så dårligt, det næsten er kriminelt
- Sinners-anmeldelse – Ryan Cooglers største bedrift og en genredefinerende oplevelse
- Udgivelsesdatoen for Survive The Fall er nu officielt bekræftet
- Hollywood sejler, og Trump er ligeglad
- Bungie viser snart Destiny 2: The Edge of Fate
- Star Wars: Zero Company bliver snart vist frem
- Screenshots fra Oblivion Remake leaked!
- Switch 2 kan blive markant dyrere i USA – her er årsagen
- Fears to Fathom: Ironbark Lookout-anmeldelse – Et af de vildeste jumpscares nogensinde
- Fra 80’ernes jungle til animationens slagmark. Predator lever videre
- Toys for Bob teaser genrejsning for platform-klassiker
- Indiana Jones er bedre på PlayStation end på Xbox!
- Nu kan du endelig reparere dit udstyr i Zelda – men kun hvis du bruger mobilappen!
- Indiana Jones and The Great Circle PS5-anmeldelse – Et Indy-mesterværk – nu forbedret til PS5 Pro
- Voldtægtsspil fjernet fra Steam
- WWE 2K25-anmeldelse – En sveddryppende franchise i udvikling
Mest læste
Havoc-anmeldelse – Årets skuffelse, men…
Clair Obscur: Expedition 33-anmeldelse – En døende verden, en sidste ekspedition – og et af årets mest ambitiøse spil
Bungie slår fast! Prisen for Marathon er 40 dollars!
Whiskey on the Rocks-anmeldelse – Anderledes frisk og helt igennem sort satire fra Sveriges land
Forza Horizon 5 (PS5)-anmeldelse – Raceroplevelsen som PlayStation-spillerne har hungret efter
Bionic Bay-anmeldelse – En pixel fra perfektion
Xbox-spil direkte på dit LG TV – Nu er det muligt!
Instruktøren af Kingdom Come: Deliverance 2 kommenterer på AI
Tempest Rising-anmeldelse – Det bedste danske RTS-spil
Efterfølgerne vi aldrig fik!

