Mest læste
Efter ‘The Hunt for Gollum’: 2 nye Gandalf-film fuldender trilogien
Olympisk Ridley Scott-comeback: “Gladiator 2 er et MESTERVÆRK”
Dragon Age: The Veilguard-anmeldelse – En monumental skuffelse
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
Ny Star Wars-trilogi på vej
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
We Live in Time-anmeldelse – Årets bedste kærlighedsdrama
Er S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl kandidat til årets spil?
Warner Bros.-boss om kommende Harry Potter-serie: “Det går ret godt!”
Thomas Vinterberg erstattet
The Making of STALKER 2 er en dybt rørende dokumentar, der giver et indblik i de utrolige udfordringer, udviklerne hos GSC Game World stod overfor under skabelsen af spillet. Dokumentaren viser, hvordan udviklerne arbejdede under ekstremt vanskelige forhold, herunder Ruslands invasion af Ukraine
War Game: The Making of STALKER 2 er en 97-minutters dokumentar, der blev udgivet i sidste uge på Youtube, den 3. oktober. Dokumentaren er produceret i samarbejde med Microsoft og giver et dybtgående kig bag kulisserne på udviklingen af STALKER 2: Heart of Chornobyl.
Dokumentaren starter med en historisk gennemgang af STALKER-serien og GSC Game World-studiet, men fokuserer hurtigt på de udfordringer, udviklerne stod overfor under Ruslands invasion af Ukraine. Da Rusland invaderede Ukraine den 24. februar 2022, kastede det hele landet ud i kaos. Missiler regnede ned over ukrainske byer, og russiske soldater trængte over grænsen. For udviklerne hos det ukrainske spilstudie GSC Game World var det en rystende tid – de måtte beslutte, om de skulle flygte fra kampene og landet eller blive tilbage for at hjælpe og endda kæmpe.
Krigen
Hvad dokumentaren belyser og fremhæver, er dens fokus på de utrolige, ofte heroiske handlinger fra folkene på spilstudiet. Efterhånden som situationen blev mere bekymrende, overbeviste GSC’s executive producer Mariia Grygorovich sin mand, CEO Ievgen Grygorovich, om, at studiet skulle sikre, at de kunne få deres medarbejdere og deres familier ud af Kiev, hvor studiet var baseret. Under Mariias ledelse bestilte GSC busser, der var klar 24 timer i døgnet til at tage udviklerne flere timer vestpå, mod Ukraines grænser til NATO-staterne.
GSC besluttede endelig at forlade Kiev en søndag morgen og tog 187 udviklere og deres familier med vestpå. Det viste sig at være en fremsynet beslutning, da invasionen begyndte kun få dage senere. På grund af denne forudseenhed var GSC i stand til at få disse udviklere og deres familier over grænsen til Ungarn og til sidst til Prag.
Endnu vildere er historierne om de 139 udviklere, der valgte ikke at forlade Ukraine sammen med resten af studiet. Mange af dem sluttede sig til Ukraines væbnede styrker for at kæmpe mod invasionen eller for at yde hjælp til andre civile. Nogle af dem, der blev i Ukraine, fortsatte med at arbejde på STALKER 2, så godt de kunne.
Passion og udholdenhed
Ievgen Grygorovych (CEO og game director) fortæller om de logistiske udfordringer ved at flytte studiet til Prag. Han beskriver, hvordan de måtte opbygge nye faciliteter fra bunden, herunder et motion capture-studie og lydoptagelsesstudie, da mange af de oprindelige skuespillere enten var gået i krig, flyttet eller mistet kontakten. Hans fokus var på at sikre, at udviklingen kunne fortsætte uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Ingwar Dovgoteles (Cinematic Lead) taler om de følelsesmæssige udfordringer ved at arbejde på et spil, mens hans hjemland er i krig. Han beskriver, hvordan arbejdet på STALKER 2 blev en form for modstand og håb for ham og hans kolleger. Hans passion for projektet og hans tro på spillets betydning skinner igennem i hans interview.
Oleksandr Shyshkovtsov (Lead Programmer) taler om de tekniske udfordringer ved at udvikle STALKER 2 under krigsforhold. Han beskriver, hvordan teamet måtte improvisere og finde kreative løsninger på problemer, der opstod på grund af deres flytning og de begrænsede ressourcer. Hans interview giver et fascinerende indblik i de teknologiske aspekter af spiludviklingen.
Anastasia Shevchenko (Narrative Designer) deler sine oplevelser med at skabe spillets historie og karakterer midt i en krig. Hun taler om, hvordan de virkelige begivenheder i Ukraine påvirkede hendes arbejde og inspirerede nogle af spillets narrative elementer. Hendes interview fremhæver den følelsesmæssige dybde og autenticitet, hun har bragt til spillets fortælling.
Alle interviews i dokumentaren, giver et omfattende billede af de mange facetter af spiludviklingen og de personlige historier bag STALKER 2. Alle, der har deltaget i interviews, kan man bare mærke, hvor passioneret og dedikerede de er til at få udviklet spillet samt fortælle en menneskelig historie om, hvordan man overvinder de hårdeste udfordringer, og hvad der er muligt når man står sammen.
Tilbage til rødderne
Det første STALKER-spil, STALKER: Shadow of Chernobyl er inspireret af den klassiske science fiction-novelle Roadside Picnic af Arkady og Boris Strugatsky samt Andrei Tarkovskys film Stalker fra 1979. Spillet kombinerer elementer fra disse værker med den virkelige Tjernobyl-katastrofe fra 1986, hvilket skaber en unik og atmosfærisk verden, kendt som “The Zone”.
I spillet påtager spilleren sig rollen som en “stalker” – en person, der udforsker eksklusionszonen på jagt efter artefakter og eventyr. Spillet er kendt for sin åbne verden, hvor spilleren kan udforske forskellige områder, interagere med NPC’er og tage på missioner. Spillets atmosfære er præget af en konstant følelse af fare og isolation, hvilket bidrager til en intens og engagerende oplevelse.
Antallet af fans af spilserien, har været støt voksende i løbet af de sidste 17 år, og med en større fanbase følger højere forventninger. War Game gør det gentagne gange klart, at udviklerne bag STALKER 2 ved præcis hvor høje fansenes forventninger til efterfølgeren er, og de arbejder imod uoverstigelige odds for at indfri dem.
Produktionen af STALKER 2
Udviklingen af STALKER 2 har været præget af utallige udfordringer, fra finansielle problemer og organisatoriske ændringer til den ødelæggende indvirkning af krigen i Ukraine. På trods af disse udfordringer har GSC Game World vist en bemærkelsesværdig modstandskraft og dedikation til at færdiggøre spillet.
Spillet blev først annonceret i 2010, men udviklingen blev sat på pause på grund af finansielle og organisatoriske udfordringer hos GSC Game World. Projektet blev genoplivet i 2018, hvilket gav fans håb om, at spillet endelig ville blive en realitet. Ved E3 2021 blev spillet officielt præsenteret med en udgivelsesdato i april 2022. Men udviklingen blev forsinket, og udgivelsesdatoen blev skubbet til december 2022 for at give tid til yderligere polering og testning. Ruslands invasion af Ukraine i 2022, tvang GSC til at flytte deres operationer fra Kyiv til Prag, hvilket yderligere forsinkede udviklingen. Efter invasionen blev udgivelsesdatoen skubbet flere gange. Først til Q1 2023, derefter til september 2023, og senere til september 2024. Hver forsinkelse blev begrundet med behovet for yderligere polering og tekniske forbedringer for at sikre, at spillet levede op til fansenes forventninger. Den seneste forsinkelse blev annonceret i juli 2024, hvor udgivelsesdatoen blev skubbet til november 2024 for at rette “uventede anomalier” og “bugs”.
En af de mest bemærkelsesværdige teknologiske fremskridt, som dokumentaren fremhæver, er brugen af Unreal Engine 5. Denne avancerede teknologi har gjort det muligt for udviklerne at skabe utroligt detaljerede miljøer og realistiske lys- og skyggeeffekter, hvilket bidrager til en mere fordybende spiloplevelse. I dokumentaren får man også et indblik i de kreative processer bag spillets design og historieudvikling, herunder brainstorming-sessioner, konceptkunst og udviklingen af spillets narrative struktur.
Motion capture og lydoptagelse spiller en central rolle i udviklingen af spillet. Dokumentaren viser, hvordan teamet har arbejdet med motion capture-teknologi for at skabe realistiske karakteranimationer. Efter evakueringen til Prag etablerede GSC et nyt lydoptagelsesstudie for at sikre høj kvalitet i spillets lydlandskab. Disse teknologiske og kreative fremskridt har været afgørende for at bringe spillets verden til live. Spillet trækker på mange kulturelle og historiske referencer fra Ukraine, hvilket dokumentaren udforsker i dybden. Disse elementer er blevet integreret i spillet for at skabe en autentisk og meningsfuld oplevelse for spillerne. Dette aspekt af udviklingen viser, hvordan spillet ikke kun er en underholdningsoplevelse, men også en hyldest til den ukrainske kultur og historie.
Afslutning
Dokumentaren afsluttes med spillets premiere på Gamescom 2023, hvor teamet præsenterer deres arbejde for et globalt publikum. Dette øjeblik markerer en stor milepæl for udviklerne og viser deres dedikation og hårde arbejde. STALKER 2 er blevet et symbol på modstandskraft og håb for mange ukrainere, og dokumentaren viser, hvordan spillet repræsenterer noget meget større end blot en kreativ bedrift.
Konklusion
The Making of STALKER 2 er et skræmmende og fascinerende kig på de forfærdelige omstændigheder, Ukraine har, og stadig står overfor, samt deres folks og GSC’s udviklernes udholdenhed i krigens ansigt. Dokumentaren er ikke kun en fortælling om spiludvikling, men også en stærk skildring af modstandskraft og overlevelse. Den viser, hvordan STALKER 2 er blevet et symbol på noget meget større end blot et spil.
Medie: Youtube
Medvirkende: Andrew Stephan
Skuespillere: Mariia Grygorovych, Ievgen Grygorovych, Ingwar Dovgoteles, Oleksandr Shyshkovtsov, Anastasia Shevchenko
Genre: Dokumentar
Premieredato: 03/10 2024
Spilletid: 97 minutter
Selskab: Microsoft
Om skribenten:
Henrik Brandt – Skribent & Anmelder
Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.
- Sony erkender, at de burde have gennemført brugertest og intern evaluering af Concord på et tidligere tidspunkt
- S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl er nu gået guld
- Opkøbere brænder inde med Playstation 5 Pro konsoller!
- Segas JRPG-succes skyder i vejret: Multiplatform-strategien løfter Persona og Yakuza globalt
- Sony ULT Wear-anmeldelse – En rå bass oplevelse til dine ørekanaler
- Deathsprint 66 får stort roadmap og flere opdateringer
- Top-3 bedste Venom-øjeblikke i tegneserierne
- Er S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl kandidat til årets spil?
- Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
- Dragon Age: The Veilguard-anmeldelse – En monumental skuffelse
- Sådan blev Vessel of Hatred til – et eksklusivt indblik i Diablo IV’s nye verden
- Trap 4K-anmeldelse – En fængslende oplevelse, men tynd spændingsfilm
- Death Stranding 2 er ikke længere en eksklusiv PlayStation-titel?
- Ny Episode af Betacritic – The Substance, De Lydløse, I Saw the TV Glow
- Slår Vaiana 2 alle rekorder?
- The Sims 4 Life & Death Expansion Pack-anmeldelse – En underholdende udvidelse til livet – og døden
- Thomas Vinterberg erstattet
- Ny Star Wars-trilogi på vej
- Chicken Police: Into the HIVE!-anmeldelse – God gammeldags Chicken Noir
- Hvem er Knull i Venom: The Last Dance?
- Gør dig klar til spioner, intriger og action på det store lærred – Tobias Bukkehave sælger filmrettighederne til Tom Cortzen-trilogien
- Death Stranding er landet på Xbox Series
- Chokerede ‘The Substance’ dig? Nu kommer et reboot af inspirationskilden
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Jez Corden fra Windows Central er gæst!
- SlavicPunk: Oldtimer-anmeldelse – Østeuropæisk cyberpunk med solid action og tvivlsomt stemmeskuespil
- Starship Troopers: Extermination-anmeldelse – Et kaotisk actionspil fyldt med game-bugs og alien-bugs
- Dragon Age får nok aldrig en Legendary Edition
- Top-3 bedste Superhelte trilogier
- Bodilprisen indfører kønsneutrale priser
- Ubisoft vil ændre folks syn på Assassin’s Creed
- Nyt studie afslører: Gamere elsker stærke og sexede kvinder i spil
- Venter forbrugerne hos Nintendo på Switch 2?
- Steam Next Fest Oktober 2024: De 10 bedste demoer
- Agatha: All Along-anmeldelse – Hekse på roadtrip og sort magi giver et friskt pust til MCU
- Don’t Scream-anmeldelse – En skræmmende kort oplevelse
- Slitterhead-anmeldelse – En legendes store fejltagelse
- FIGHT CLUB-25 års jubilæum-anmeldelse
- Nintendo har Mario, PlayStation har Astro Bot – og Vatikanet? Ja, de har nu Luce
- Nerf på vej til OP Recon perk i Black Ops 6
- Two Falls (Nishu Takuatshina)-anmeldelse – Et dybt narrativt indiespil om tro, natur og overlevelse
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – Starfield: Shattered Space
- Tom Holland og Austin Butler klar til ræs i American Speed
- Manden uden frygt vender snart tilbage! Ny teaser-trailer viser klips fra Daredevil: Born Again
- PS5 Pro kommer med overraskende feature
- Jumanji-holdet vender tilbage til junglen i 2026
- Indiana Jones kunne have haft en helt anden stemme – men Todd Howard ændrede mening
- Arkaden var med til verdens største esports begivenhed!
- Ridley Scott meldes tilbage i Alien-universet
- Fo’ Shizzle: Snoop Dogg og Eminem indtager Fortnite
- Ny udvidelse til The Sims 4: Life & Death Expansion Pack – når livet og døden går hånd i hånd
- GTA 5 PC-versionen får endelig funktioner fra de nyeste konsoller i 2025
- CEO siger: PS5 Pro var under udvikling siden PS4
- Det var et “dumt træk” af Microsoft at lukke Arkane Austin
- Call of Duty: Black Ops 6 (Multiplayer)-anmeldelse – Omnimovement i flow, våben grind i slow-mo
- Nu kommer filmen, hvor DU er spøgelset
- Game of Thrones-spillefilm under udvikling
- To Filmfreaks på Eventyr – Oktober måned
- Erik Clausen er død. Her er hans glemte film
- Wolverine og Perfect Dark: Nye kræfter bag to af spilbranchens mest ventede spil
- Activision Blizzard giver Xbox Game Studios et kæmpe økonomisk boost, viser seneste økonomiske rapport!
- Call of Duty: Black Ops 6 sprænger alle rammer!
- Slay the Princess – The Prestine Cut-anmeldelse – En prinsesse, et mord og uendelige valg
- De Lydløse-anmeldelse – Danmarks største røveri vil chokere dig endnu mere efter denne film
- Terrifier 3-anmeldelse – En grotesk oplevelse, der mangler dybde
- Ny title fra studiet bag It Takes Two?
- Disney-studioerne planlægger masser af franchise-opkog
- Ubisoft lancerer blockchain spil!
- Ny Episode af Arkaden Podcast- Vi har spillet Indiana Jones, men er det godt?
- Derfor er der ingen Dragon Age: The Veilguard anmeldelse på Arkaden.dk endnu! (Se opdatering)
- Det skal du se i biografen – november 2024
- Quentin Tarantino: “Jeg ELSKER Joker 2!”
- The Room Next Door-anmeldelse – Almodóvar udsat for fordøjeligt amerikaniseret urtete
- Life is Strange: Double Exposure-anmeldelse – Et klasseeksempel på at retfærdiggøre sin eksistens
- Spiderman-instruktør genforener Johnny Depp med Penélope Cruz
- Concord er dødt og begravet – og Sony lukker studiet bag
- S.T.A.L.K.E.R.2 får mod-support på Xbox Series
- De største spiludgivelser: November 2024
- Sonix X Shadow Generations løber hurtigt på salgstallene
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition annonceret!
- Black Ops 6 får tilføjet ikonisk map denne uge!
- Ny Udvikleropdatering om Bungies kommende Extraction Shooter, Marathon!
- Kan Starfield 2 være en mulighed?
- Razer Basilisk V3 Pro 35k-anmeldelse – En mus der føles lækker
- A Quiet Place: Day One-Blu-ray-anmeldelse – Katten Frodo stjæler opmærksomheden
- Rygte: Elden Ring kommer til Nintendo Switch 2
- Animal Crossing: Pocket Camp Complete annonceret!
- Tom Holland klar til et travlt 2026: Spider-Man vender tilbage, og mere til
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder- Silent Hill 2 Remake
- Højtlønnet Satya Nadella i modstridende udtalelse – Er eksklusivitet fremtiden?
- Call of Duty: Black Ops 6 (singleplayer)-anmeldelse – Kampagne rod i hallucinatorisk kaos!
- Magic the Gathering x Final Fantasy annonceret!
- Lindsay Lohan vender tilbage til jul på Netflix i Our Little Secret
- World of Goo 2-anmeldelse – En klistret rejse
- Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-anmeldelse – En underbagt pizza med for meget fyld
- Phoenix Springs-anmeldelse – Postmodernisme møder Point-and click
- Kingsman-franchisen ser ud til at stoppe her: Ingen nye film i sigte
- Norske Mats blev hædret i World of Warcraft – En fortælling om venskab, tab og gamingens kraft
- 3 Minutes to Midnight-anmeldelse – Et charmerende point & click-spil fuld af humor og skæve eksistenser
- LEGO Harry Potter Collection-anmeldelse – Magisk gensyn, eller bare endnu en remaster?
- God of War: Ragnarök-anmeldelse – krigsguder har også følelser