Ad Banner
Ad Banner

Anmeldelse

War Game: The Making of STALKER 2 Documentary-anmeldelse – En Fortælling om Spiludvikling og Modstandskraft

Foto: GSC Game World

Af Henrik Brandt
7 oktober, 2024

The Making of STALKER 2 er en dybt rørende dokumentar, der giver et indblik i de utrolige udfordringer, udviklerne hos GSC Game World stod overfor under skabelsen af spillet. Dokumentaren viser, hvordan udviklerne arbejdede under ekstremt vanskelige forhold, herunder Ruslands invasion af Ukraine

War Game: The Making of STALKER 2 er en 97-minutters dokumentar, der blev udgivet i sidste uge på Youtube, den 3. oktober. Dokumentaren er produceret i samarbejde med Microsoft og giver et dybtgående kig bag kulisserne på udviklingen af STALKER 2: Heart of Chornobyl.

Dokumentaren starter med en historisk gennemgang af STALKER-serien og GSC Game World-studiet, men fokuserer hurtigt på de udfordringer, udviklerne stod overfor under Ruslands invasion af Ukraine. Da Rusland invaderede Ukraine den 24. februar 2022, kastede det hele landet ud i kaos. Missiler regnede ned over ukrainske byer, og russiske soldater trængte over grænsen. For udviklerne hos det ukrainske spilstudie GSC Game World var det en rystende tid – de måtte beslutte, om de skulle flygte fra kampene og landet eller blive tilbage for at hjælpe og endda kæmpe.

Krigen

Foto. GSC Game World

Hvad dokumentaren belyser og fremhæver, er dens fokus på de utrolige, ofte heroiske handlinger fra folkene på spilstudiet. Efterhånden som situationen blev mere bekymrende, overbeviste GSC’s executive producer Mariia Grygorovich sin mand, CEO Ievgen Grygorovich, om, at studiet skulle sikre, at de kunne få deres medarbejdere og deres familier ud af Kiev, hvor studiet var baseret. Under Mariias ledelse bestilte GSC busser, der var klar 24 timer i døgnet til at tage udviklerne flere timer vestpå, mod Ukraines grænser til NATO-staterne.

GSC besluttede endelig at forlade Kiev en søndag morgen og tog 187 udviklere og deres familier med vestpå. Det viste sig at være en fremsynet beslutning, da invasionen begyndte kun få dage senere. På grund af denne forudseenhed var GSC i stand til at få disse udviklere og deres familier over grænsen til Ungarn og til sidst til Prag.

Endnu vildere er historierne om de 139 udviklere, der valgte ikke at forlade Ukraine sammen med resten af studiet. Mange af dem sluttede sig til Ukraines væbnede styrker for at kæmpe mod invasionen eller for at yde hjælp til andre civile. Nogle af dem, der blev i Ukraine, fortsatte med at arbejde på STALKER 2, så godt de kunne.

Passion og udholdenhed

Foto. GSC Game World

Ievgen Grygorovych (CEO og game director) fortæller om de logistiske udfordringer ved at flytte studiet til Prag. Han beskriver, hvordan de måtte opbygge nye faciliteter fra bunden, herunder et motion capture-studie og lydoptagelsesstudie, da mange af de oprindelige skuespillere enten var gået i krig, flyttet eller mistet kontakten. Hans fokus var på at sikre, at udviklingen kunne fortsætte uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Ingwar Dovgoteles (Cinematic Lead) taler om de følelsesmæssige udfordringer ved at arbejde på et spil, mens hans hjemland er i krig. Han beskriver, hvordan arbejdet på STALKER 2 blev en form for modstand og håb for ham og hans kolleger. Hans passion for projektet og hans tro på spillets betydning skinner igennem i hans interview.

Oleksandr Shyshkovtsov (Lead Programmer) taler om de tekniske udfordringer ved at udvikle STALKER 2 under krigsforhold. Han beskriver, hvordan teamet måtte improvisere og finde kreative løsninger på problemer, der opstod på grund af deres flytning og de begrænsede ressourcer. Hans interview giver et fascinerende indblik i de teknologiske aspekter af spiludviklingen.

Anastasia Shevchenko (Narrative Designer) deler sine oplevelser med at skabe spillets historie og karakterer midt i en krig. Hun taler om, hvordan de virkelige begivenheder i Ukraine påvirkede hendes arbejde og inspirerede nogle af spillets narrative elementer. Hendes interview fremhæver den følelsesmæssige dybde og autenticitet, hun har bragt til spillets fortælling.

Alle interviews i dokumentaren, giver et omfattende billede af de mange facetter af spiludviklingen og de personlige historier bag STALKER 2. Alle, der har deltaget i interviews, kan man bare mærke, hvor passioneret og dedikerede de er til at få udviklet spillet samt fortælle en menneskelig historie om, hvordan man overvinder de hårdeste udfordringer, og hvad der er muligt når man står sammen.

Tilbage til rødderne

Foto. GSC Game World

Det første STALKER-spil, STALKER: Shadow of Chernobyl er inspireret af den klassiske science fiction-novelle Roadside Picnic af Arkady og Boris Strugatsky samt Andrei Tarkovskys film Stalker fra 1979. Spillet kombinerer elementer fra disse værker med den virkelige Tjernobyl-katastrofe fra 1986, hvilket skaber en unik og atmosfærisk verden, kendt som “The Zone”.

I spillet påtager spilleren sig rollen som en “stalker” – en person, der udforsker eksklusionszonen på jagt efter artefakter og eventyr. Spillet er kendt for sin åbne verden, hvor spilleren kan udforske forskellige områder, interagere med NPC’er og tage på missioner. Spillets atmosfære er præget af en konstant følelse af fare og isolation, hvilket bidrager til en intens og engagerende oplevelse.

Antallet af fans af spilserien, har været støt voksende i løbet af de sidste 17 år, og med en større fanbase følger højere forventninger. War Game gør det gentagne gange klart, at udviklerne bag STALKER 2 ved præcis hvor høje fansenes forventninger til efterfølgeren er, og de arbejder imod uoverstigelige odds for at indfri dem.

Produktionen af STALKER 2

Foto. GSC Game World

Udviklingen af STALKER 2 har været præget af utallige udfordringer, fra finansielle problemer og organisatoriske ændringer til den ødelæggende indvirkning af krigen i Ukraine. På trods af disse udfordringer har GSC Game World vist en bemærkelsesværdig modstandskraft og dedikation til at færdiggøre spillet.

Spillet blev først annonceret i 2010, men udviklingen blev sat på pause på grund af finansielle og organisatoriske udfordringer hos GSC Game World. Projektet blev genoplivet i 2018, hvilket gav fans håb om, at spillet endelig ville blive en realitet. Ved E3 2021 blev spillet officielt præsenteret med en udgivelsesdato i april 2022. Men udviklingen blev forsinket, og udgivelsesdatoen blev skubbet til december 2022 for at give tid til yderligere polering og testning. Ruslands invasion af Ukraine i 2022, tvang GSC til at flytte deres operationer fra Kyiv til Prag, hvilket yderligere forsinkede udviklingen. Efter invasionen blev udgivelsesdatoen skubbet flere gange. Først til Q1 2023, derefter til september 2023, og senere til september 2024. Hver forsinkelse blev begrundet med behovet for yderligere polering og tekniske forbedringer for at sikre, at spillet levede op til fansenes forventninger. Den seneste forsinkelse blev annonceret i juli 2024, hvor udgivelsesdatoen blev skubbet til november 2024 for at rette “uventede anomalier” og “bugs”.

Foto. GSC Game World

En af de mest bemærkelsesværdige teknologiske fremskridt, som dokumentaren fremhæver, er brugen af Unreal Engine 5. Denne avancerede teknologi har gjort det muligt for udviklerne at skabe utroligt detaljerede miljøer og realistiske lys- og skyggeeffekter, hvilket bidrager til en mere fordybende spiloplevelse. I dokumentaren får man også et indblik i de kreative processer bag spillets design og historieudvikling, herunder brainstorming-sessioner, konceptkunst og udviklingen af spillets narrative struktur. 

Motion capture og lydoptagelse spiller en central rolle i udviklingen af spillet. Dokumentaren viser, hvordan teamet har arbejdet med motion capture-teknologi for at skabe realistiske karakteranimationer. Efter evakueringen til Prag etablerede GSC et nyt lydoptagelsesstudie for at sikre høj kvalitet i spillets lydlandskab. Disse teknologiske og kreative fremskridt har været afgørende for at bringe spillets verden til live. Spillet trækker på mange kulturelle og historiske referencer fra Ukraine, hvilket dokumentaren udforsker i dybden. Disse elementer er blevet integreret i spillet for at skabe en autentisk og meningsfuld oplevelse for spillerne. Dette aspekt af udviklingen viser, hvordan spillet ikke kun er en underholdningsoplevelse, men også en hyldest til den ukrainske kultur og historie.

Afslutning

Dokumentaren afsluttes med spillets premiere på Gamescom 2023, hvor teamet præsenterer deres arbejde for et globalt publikum. Dette øjeblik markerer en stor milepæl for udviklerne og viser deres dedikation og hårde arbejde. STALKER 2 er blevet et symbol på modstandskraft og håb for mange ukrainere, og dokumentaren viser, hvordan spillet repræsenterer noget meget større end blot en kreativ bedrift.

Konklusion

Foto. GSC Game World

The Making of STALKER 2 er et skræmmende og fascinerende kig på de forfærdelige omstændigheder, Ukraine har, og stadig står overfor, samt deres folks og GSC’s udviklernes udholdenhed i krigens ansigt. Dokumentaren er ikke kun en fortælling om spiludvikling, men også en stærk skildring af modstandskraft og overlevelse. Den viser, hvordan STALKER 2 er blevet et symbol på noget meget større end blot et spil.

Medie: Youtube

Medvirkende: Andrew Stephan

Skuespillere: Mariia Grygorovych, Ievgen Grygorovych, Ingwar Dovgoteles, Oleksandr Shyshkovtsov, Anastasia Shevchenko

Genre: Dokumentar

Premieredato: 03/10 2024

Spilletid: 97 minutter

Selskab: Microsoft

Om skribenten:

Henrik Brandt – Skribent & Anmelder

Henrik lever og ånder for fantastiske, eventyrlige og skræmmende oplevelser – både i spil, film og tv-serier. Specielt dyrker han Star Wars, alt inden for superhelte -og gysergenren, og singleplayer-oplevelser på sin Playstation som ekstremsport. I stedet for at gå i kirke, bruger han tiden på at sidde i de hellige biografsales dunkle mørke, og bevidner filmenes fantastiske fortællinger som de er skabt til at blive oplevet.





© Copyright - arkaden.dk