Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
Hvis man blot kender en lille smule til Warhammer eller elsker intense tredjepersons skydespil så vil Space Marine 2 med sikkerhed være et højdepunkt for 2024
Jeg kan med sikkerhed i stemmen sige, at jeg aldrig har spillet et Warhammer spil som Space Marine 2. Jeg har efterhånden været igennem en del spredt ud i alle mulige forskellige genre, desværre har det aldrig været helt godt. Misforstå mig ikke der findes rigtig mange gode Warhammer adaptioner på markedet i form af Vermintide 2, Darktide eller Inquisitor – Martyr. Men intet – og jeg mener INTET! – kommer i nærheden af kvaliteten, stemningen og dybden som i Space Marine 2.
En ”næsten” direkte efterfølger til Space Marine I
Man kan sagtens spille Space Marine 2 uden at have spillet forgængeren. Der er dog store tråde, der trækkes tilbage til det tidligere spil. Hvis man har spillet forgængeren giver det en dybere forståelse, og der er klart nogle payoffs senere i spillet, som man ikke vil forstå, selvom det meste bliver forklaret undervejs.
I kampagnen indtager man rollen som Demetrian Titus, som også er hovedpersonen i det første spil. Efter en mislykket mission, der næsten koster ham livet, bliver han reddet af et ritual, som gør ham til en Primaris Marine. Titus bliver derefter tildelt en ny deling og skal forsøge at redde sit ry, tilintetgøre den store tyranid-trussel og overvinde et par overraskelser undervejs. Kampagnen er som at sætte sig op i den største rutsjebane i hvilken som helst forlystelsespark. Vi begynder roligt og bliver langsomt trukket op til det store drop, og herefter går det stærkt. Forskellen er bare, at denne rutsjebane også er fyldt med død, blod, ødelæggelse og en masse hellige soldater, som står klar til at anklage dig for at være forræder ved selv den mindste fejl. Ofte er der kun én mulighed for forrædere – Døden.
Det er umuligt ikke at lave sammenligninger med Gears of War, og det er især tydeligt i kampagnen. Den tunge styring og de vilde “executions” er klart inspireret af de originale Gears-spil. Mindre ting, såsom måden forhindringer bliver fjernet på, og den lille indikator, der påpeger store begivenheder, vil også minde om Gears. Jeg kan dog ikke klage over, at man har taget rammen fra et fantastisk spil, og nu bruger det i et andet univers.
Det kan til tider, især i starten, være svært at relatere til karaktererne i historien. Kampagnen kan spilles som co-op og tilbyder derfor muligheden for at spille sammen med op til to andre. Det gør også, at fokus nogle gange er nødt til at skifte over på de to andre fra din deling. De føles desværre aldrig helt som komplette karakterer. Stemmeskuespillet føles også lidt tørt og følelsesforladt, hvilket dog kan forklares med det ultramilitaristiske miljø, hvor følelser ofte fører dig til korruption og kætteri. Som historien udvikler sig, bliver det dog bedre og bedre, og til sidst står man med følelsen af, at man er brødre i krig. Det allersidste akt i historien fortjener i øvrigt den allerstørste ros. Det var som at forsøge at holde fast i en Dreadnought i fuld firspring. Når slutningen ruller over skærmen sidder man stakåndet med et smil på læben. Man har lyst til endnu mere.
Krigen mod menneskehedens fjender føles fantastisk
Krig. Krig ændrer sig aldrig, heller ikke når det involverer macho-soldater i store blå rustninger. Den umiddelbare, uendelige kamp mod de Alien-lignende monstre kaldet Tyranids er skildret utrolig godt både cinematisk, såvel som i selve gameplayet. Det er en fryd for hjertet og hjernen, når du skal hakke og skyde dig vej igennem horderne af fjender. Man kan tydeligt se, at studiet har lært en ting eller to efter World War Z. Nogle gange kan man dog godt se, at der bliver snydt lidt på vægtskålen i baggrunden, og nogle af monstrene ligner papfigurer, der flyver hen over jorden, men det er absolut kun, hvis man sætter sig ned og nærstuderer det.
Når man er i krig, er det selvfølgelig nødvendigt at have de korrekte våben til at bekæmpe fjenden, og det må man sige, der er nok af. Alt fra en lille bolt-pistol til et stort maskingevær og videre til den største tohåndshammer i mands minde. Den er selvfølgelig tilsat en god sjat elektricitet bare fordi man kan. Ikke nok med, at du har flere våben, som understøtter flere forskellige spillestile, så er de også differentieret utrolig meget i, hvor meget ammunition de har til rådighed, og hvor meget rekyl de har. Undervejs er der også rig mulighed for at udskifte våben da der ligger ammunition og våben overalt.
I kampene presser spillet dig hele tiden til at tage et valg. Vil du stå på afstand og skyde fjenderne, eller vil du slås mod dem ansigt til ansigt? Eller i dette tilfælde ansigt til ulækkert alien-fjæs. For det første føles det utroligt fedt at kaste sig frem blandt andre Space Marines eller normale dødelige soldater. Men at hakke og hamre monstre til tomatpuré med enten et Power Sword eller en Thunder Hammer kan næsten ikke beskrives. Det skal opleves. Man skal dog altid have et øje på sit liv og sit skjold, for fjenderne er konstant over dig, og hvis du slår hjernen for meget fra, bliver du straffet. Du er nødt til at bevæge dig og undvige. Det er en konstant dans mellem retræte og stormangreb.
Operations – meget mere end bare en ekstra gamemode
Operations er en af de to andre muligheder, spillet tilbyder udover kampagnen. Operations er overraskende en slags forlænget arm af kampagnen. I de fleste trailere blev Operations solgt som en PVE-mulighed udover kampagnen, hvor man kunne vælge imellem flere forskellige klasser og bekæmpe Tyranids eller andet med sine venner.
Undervejs i kampagnen vil historien omtale andre delinger af soldater, som udfører missioner, der hjælper dine hovedkarakterer. Når dette sker, får man at vide, at man kan spille netop denne mission som en operation. Så egentlig, hvis man vil have den fulde oplevelse af historien, bør man spille en smule kampagne, en operation, en smule kampagne osv. Det retfærdiggør virkelig, hvorfor man skal bruge tid på denne del, og det ikke bare er ”fyld”. Det er et pragt eksempel på hvordan man kan inkorporere et live-service element, hvor det giver mening. Det er ikke proppet ind helt tilfældigt, det føles naturligt.
Eternal War
Eternal War er Space Marine 2’s multiplayerdel. Det var desværre ikke muligt at få et fyldestgørende indblik i denne del, da der ikke var nok spillere til dette i anmeldelsesperioden. Men når resten af spillet står så stærkt, er jeg ikke i tvivl om, at det er mindst lige så sjovt at kæmpe mod andre spillere direkte online.
Konklusion
Space Marine 2 er en vinder på næsten alle parametre. Med et dystert univers, intenst gameplay og noget af den flotteste grafik til dato smadrer Space Marine 2 døren til din sjæl med et Chainsword, fastholder dig med utrolige baggrunde og en kombination af blod og motorsav, der får selv Motorsavsmassakren til at sige ”Ro på, makker!”
Det er uden tvivl det flotteste spil, jeg har spillet i år siden Hellblade II. Jeg stoppede op flere gange og studerede vægge eller andre udsmykninger, nærmest fordi spillet fortjener det. Der er rum, der er så flotte og stemningsfyldte, at det næsten ikke kan passe, man ”bare” skal løbe igennem dem. Spillet presser konsollerne til det yderste; selv på Series S så det fantastisk ud. Det afspejles dog nogle gange i lidt lange loading-tider. Heldigvis er det ikke særligt ofte, og man glemmer det, når man først ser den skønhed, man har ventet på.
Spillet har enkelte kosmetiske småfejl her og der, f.eks. våben der forsvinder og dukker op i ens hænder. Karaktererne er lidt stive i deres ageren, og der var serverproblemer undervejs. Serverproblemerne blev hurtigt fikset og trods alt dette har det været en utrolig stabil oplevelse, og disse småting kan absolut ikke trække spillet ned.
Spillet oser af kaos på den fede måde, masser af action og endeløse mængder af fjender, man kan hakke i stykker. Kampagnen kan klares på lidt over ti timer og får en til at hige efter mere. Kvaliteten er ufattelig høj, og hele bagkataloget i Warhammer-universet gør, at fremtiden for Space Marine kunne byde på et hav af interessante bosser, monstre og historier.
Udvikler/Udgiver: Saber Interactive / Focus Home Interactive
Genre: Adventurespil, Hack N’ Slash, Thirdperson shooter
Platform: PlayStation 5, Xbox Series X/S (Anmeldt på) & PC
Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder
Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.
- Overwatch 2 kommer til Game Pass: Her er, hvad du kan se frem til
- Spottede du Pilou Asbæk i Stephen King-traileren til Salem’s Lot?
- Diablo IV runder en milliard dollars i indtjening
- Unknown: Awakening 9-preview – Et spændende univers med haltende gameplay
- Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
- The Haunting vender tilbage til Call of Duty i sæson 6
- Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
- Michael B. Jordan klar til at instruere og spille hovedrollen i ny version af The Thomas Crown Affair
- Arkaden Podcast anmelder – Astro Bot
- Elizabeth Olsen klar til at vende tilbage som Scarlet Witch – på én betingelse
- Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
- Jaws 4: The Revenge 4K-anmeldelse – En tandløs hajfilm
- Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
- The Exit 8-anmeldelse – P.T.’s spirituelle lillebror
- Arkaden til Gamescom 2024- Squirreled Away
- Edge of Sanity-anmeldelse – En rejse ind i galskaben
- DEATHSPRINT 66-anmeldelse – Intens racer til fods, har ikke nok at byde på
- Hele arbejdsstyrken hos Annapurna Interactive har sagt op!
- Farewell North-anmeldelse – Sorgen ved at komme videre
- Arkaden til Gamescom 2024 – Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-preview
- Suk, stadig ingen Spider-Man i spritny Venom 3-trailer
- Ace Attorney Investigations Collection-anmeldelse – Mesterlige mordmysterier
- Ny Episode af Betacritic Podcast- Speak No Evil, Late Night with the Devil, Rebel Ridge
- Flappy Bird gør comeback efter 10 års fravær
- Pokémon-kort til 70.000 dollars stjålet under røveri i Japan!
- Caravan SandWitch-anmeldelse – Hvis Mad Max var wholesome
- Core Keeper-anmeldelse – Et hyggeligt survival
- Efter et udfordrende første år: Payday 3’s director mister sin post
- Hans Zimmer kommer til Danmark
- Årets vildeste biograf oplevelse med IMAX
- I hvilken rækkefølge skal du se Motorsavsmassakren? (50 års jubilæumsudgivelse i biografen)
- Ny stor fyringsrunde hos Xbox!
- Tactical Breach Wizards-anmeldelse – at smide folk ud af vinduet har sjældent føltes så godt
- Star Wars-skandale: Sagsøgt for digital genskabelse af Peter Cushing
- Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
- Speak No Evil-anmeldelse – Remake holder ikke tungen lige i munden
- Xbox genindfører venneanmodninger!
- Fortnite, Roblox og Pokémon anmeldt for manipulation af børn
- Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
- Beetlejuice Beetlejuice-anmeldelse – Tim Burton sikrer årets Halloweenfest i en nostalgisk 2’er, der overgår originalen
- Joker: Folie à Deux banket til hakket plukfisk af spansk mesterinstruktør
- September på Playstation Plus – Hvad kan du se frem til?
- Black Myth: Wukong-anmeldelse – Action i Orienten
- Ny episode af Arkaden Podcast- PS5 Pro får massiv kritik!
- PlayStation 5 pro er offentliggjort og folk er ikke glade!
- Elsewhere Entertainment arbejder på genredefinerende narrativ drevet AAA titel!
- Vild med Assassin’s Creed? Bliv klar til Shadows med nyt gaming-gear fra spillet
- Black Ops 6 er den største beta nogensinde
- Call of Duty Black Ops 6 udgives uden early access
- Dead Ends er nu på Steam: KeyQuest Studios indie-drøm bliver virkelighed
- Silent Hill 2 Remake træder ud af tågen med lang gameplay video
- Det er ikke grådige virksomheder der er skyld i massefyringerne i spil industrien påstår tidligere Sony Præsident!
- Langt om længe: Spændende nye Spider-Man-nyheder
- Yars Rising-anmeldelse – Metroidvania sponsoreret af Atari
- Bungie annoncerer nye tiltag til Destiny 2 med nyt roadmap
- Antstream Arcade på PlayStation 5-anmeldelse – En nostalgisk rejse gennem 1300 retro-spil
- Baldur’s Gate 3 patch tilføjer officielt mods
- AceZone A-Spire Wireless-anmeldelse – Udnyttet til perfektion
- James Earl Jones, den ikoniske stemme bag Darth Vader, er gået bort
- Nye features til EA Sports FC 25 – Kvinder i karriere mode, eksklusive klubsamarbejder og legendariske spillere
- Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Exoborne-preview
- Ny Countdown-trailer til Venom: The Last Dance
- DrLupo tager afstand fra Dr Disrespect trods fans’ kritik
- Days Gone forfatter er vred over Deek’s inklusion i Astro Bot
- Astro Bot-kreditering peger på potentielle DLC-cameo-bots
- Heaven 17’s Martyn Ware udstiller nærige Rockstar på X!
- Lollipop Chainsaw RePop-anmeldelse – Motorsavsmassakre i lårkort
- Twilight vender tilbage: Netflix lancerer ny animeret serie baseret på Midnight Sun
- Arkaden Podcast anmelder – Star Wars Outlaws
- State of Play og stor annoncering fra PlayStation skulle være nær
- Den animerede antologiserie Secret Level beholder efter sigende Concord-episode
- The Batman 2: Pingvinen vender tilbage, men vi ser ingen Gentleman Ghost
- Harry Potter: Quidditch Champions-anmeldelse – Fortryllende sport, men stadig tung i kosten
- Netop udgivet! Udvidelser på vej til Astro Bot
- Dr. Disrespect tilbage på skærmen – forklarer sin side af sagen
- Hylende fed Wolf Man-trailer ude nu!
- Arkaden til Gamescom 24 – Floatopia-preview
- Transformers: Galactic Trials – Et nyt kapitel i den ikoniske franchise
- Rygte: PlayStation 30 års jubilæumslogo afslører PS5 Pro
- Astro Bot topper listen på Metacritic
- Warhammer 40.000: Space Marine 2-anmeldelse – Et flot og utrolig blodigt mesterværk
- Astro Bot-Anmeldelse – Platformgenrens nye mester
- To mulige udvidelser er angiveligt på vej til Black Myth: Wukong
- Drew Barrymore vender tilbage til horror-genren i ny Smile 2-trailer
- Mega-stjerner i kø for rollen som Hal Jordan
- Hogwarts Legacy-opfølger er en stor prioritet for Warner
- Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
- World of Warcraft: The War Within-anmeldelse – Forsigtige skridt mod nye tider
- Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
- Ny episode af Arkaden Podcast – Concord: Det største flop i PlayStations historie!
- Phil Spencer og Xbox holdet med håndsrækning til Enotria: The Last Song udvikleren
- Star Wars Outlaws bummert! Spillere må slette deres gemte filer
- PlayStation 2 er blevet tilføjet til Japans Future Technology Heritage-register
- Nye titler kommer til Game Pass: September 2024
- Destiny kommer til mobil!
- Concord – Den store Sony fadæse trækkes tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Woodo & The Occultist-preview
- Concord er skoleeksemplet på en fiasko
- Ian McKellen med klart svar om at vende tilbage som Gandalf