Mest læste
Counter Strike Legacy annonceret!
Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur
EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer
Den lille grønne ven er ude på sit liv rejse med jagten på de syv masker
Wéko The Mask Gatherer er et passioneret projekt skabt af det lille, men talentfulde hold hos SIRO GAMES Sarl, bestående af kun to dedikerede sjæle. Sammen med Hawthorn Games har de formået at bringe deres vision til live, finansieret gennem en succesfuld Kickstarter-kampagne.
Spillet trækker på små rødder i soulslike-genren, og Wéko formår at indfange mange af de elementer, der gør denne genre så fængslende og udfordrende. Med hver maske Wéko samler, mærkes de mørke og intense verdener, der byder på en rejse fyldt med både spænding og udfordringer.
Man påtager sig rollen som den titulære Wéko, en mystisk eventyrer, der er på jagt efter de syv originale masker. Masker, der forvandler væsner til monstre ved hjælp af den magt, maskerne besidder. Nogle kan håndtere magten, andre kan ikke.
Spillet er et tredjepersons actionspil, som låner elementer fra souls-genren. Der er kun én sværhedsgrad, dog slet ikke i samme omfang som man ville kende fra f.eks. FromSoftwares titler.
Nej, det kan vel næsten kaldes soulslike for børn, hvilket jeg slet ikke har et problem med. Selve styringen og knapperne er også simplificeret en del. Du har kun ét angreb og mulighed for at få nogle andre masker, som kan bruges til enten at kaste med boomerang eller bomber, for bare at nævne nogle af dem.

Art style og variation er i top
På trods af spillets beskedne længde formår hovedhistorien at tage dig på en fascinerende rejse gennem forskellige, nøje designede segmenter. I stedet for et traditionelt kort navigerer du fra område til område, hvor hvert nyt sted introduceres med et checkpoint, der fungerer som et knudepunkt. Disse checkpoints, som man kender fra soulslike-genren, er strategisk placeret ved indgangen til hvert område og fungerer både som fast travel-punkter og gemmesteder for din progression.
Du vil ankomme til en charmerende by, hvor kejseren er en gigantisk, overdimensioneret frø. Denne kejser fungerer som din guide og informant, der hjælper dig med at finde vejen videre efter hver større milepæl, du opnår.
Områderne i spillet er vidunderligt varierede og rigt detaljerede, med en kunstnerisk stil, der komplementerer spillets atmosfære. Bygget i Unreal Engine 4, imponerer spillet med sin visuelle præsentation, der er både smuk og engagerende.

Gameplay og mechanics halter en smule
Selvom soulslike-spil er kendt for deres intense gameplay, rammer Wéko desværre lidt ved siden af målet. Min oplevelse på PC blev hurtigt præget af en irriterende forsinkelse i tastaturresponsen, både når jeg forsøgte at undvige forhindringer og i kamp mod fjender. Uanset om jeg brugte en controller eller mus og tastatur, vedblev problemet, hvilket gjorde det svært at finde en optimal spillemåde.
Selve kampsystemet har dog sine lyspunkter og udnytter dodge-mekanikken på en tilfredsstillende måde. Men bosskampene falder desværre fladt. De er alle konstrueret på samme måde, blot med forskellige designs, hvilket resulterer i en kedelig og forudsigelig oplevelse. Kampene føles generiske og trivielle, snarere end spændende og udfordrende, og mangler gnist.

Respekter min god damn tid
Dette kan måske virke som en usædvanlig kritik, men jeg finder den alligevel relevant. I de fredelige byer, hvor man ofte tilbringer tid for at interagere med vigtige karakterer eller samle små væsner, der skal kastes ind i et rør for at tilfredsstille en NPC – uden at modtage nogen nævneværdig belønning – er der indført en platformstruktur, der kører op og ned.
Disse platforme er utroligt langsomme, og det tager en evighed at vente på dem for at komme op og ned igen. Hvorfor ikke bare lave trapper eller installere en form for sensor, der aktiverer platformen, når man træder på den? Det ville spare spillerne for megen frustration og spildtid.
Hertil kommer de mange fetch quests, som spillet kommer med. Disse opgaver tilbyder sjældent belønninger, der er noget værd, hvilket gør dem til en kedelig pligt frem for en spændende udfordring. Spillet formår ikke at gøre disse opgaver engagerende eller givende, hvilket desværre trækker oplevelsen ned.

Konklusion
Hvis du ønsker en blid introduktion til soulslike-genren, er dette spil en fremragende begyndelse. Det byder på mange af de velkendte elementer fra genren og giver en god smagsprøve på, hvad der venter. Dog varierer sværhedsgraden markant, hvilket gør, at man ikke får den fulde udfordring, men man får alligevel en fornemmelse for spillets kerne.
Historien er i sig selv ganske solid med en spændende præmis, der holder en fanget. Visuelt er spillet en sand fornøjelse med sin unikke kunststil, som skaber en atmosfære, der perfekt matcher dets verden.
Men spillet har en tendens til at trække ud og respekterer ikke altid ens tid. De mange fetch quests og små sideaktiviteter kan blive en kedelig opgave at komme igennem. Det omgivende indhold føles ofte fladt og mangler dybde, hvilket kan tage noget af glæden ved at udforske verdenen.
Udvikler/Udgiver: SIRO GAMES Sarl / Hawthorn Games
Genre: Indie-spil, Rollespil, Actionspil, Adventure
Platform: PC

Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
Mest læste
Counter Strike Legacy annonceret!
Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur
EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer

