Anmeldelse

WHAT THE CAR?-anmeldelse – Ekstravagant bonanza

Foto: Triband

Af Emil Øgaard
23 september, 2024

Det skøreste danske spil til dato

De skøre påfund og popkulturelle referencer står nærmest på rad række i danske Tribands seneste titel, WHAT THE CAR?, der netop nu er udkommet på PC-platforme. Førhen var spillet kun tilgængelig på mobile enheder.

WHAT THE CAR? formår og løfte arven fra Tribands tidligere kultspil, WHAT THE GOLF, og VR-spillet, WHAT THE BAT?, der alle egentlig kan betegnes som anti-spil, da det formår at vende en massespilgenre på hovedet. I WHAT THE GOLF? var det golf-spil, der fik en tur i maskinen og nu er det blevet tid til bil-spil.

Formår det at holde distancen eller kører det af sporet?

En højtflyvende, langbenet bil, som hopper over et par skræmte bjørne med cykelhjelme på. Foto: Triband

Festlige ordspil og gennemført påfund

Historien i WHAT THE CAR? er der ikke meget af. Det er fungerer mere som kontekst for de forskellige områder, man skal besøge. Her er det ultimative mål at klare en masse baner for at oplåse en bjørn, som kan oplåse næste kapitel for dig. Til sidst samles alle sammen til en stor fest, hvor du skal stå for musik, dansetrin og kunst. Dette er kort fortalt “hovedhistorien”.

Som sagt fungerer historien mere på et kontekstuelt niveau, hvor hvert område har sit eget tema. Det kan fx være et område, der hedder SPORTS, hvor du på forskellige faconer skal få en fodbold i et mål til slut. Andre temaer kan være DRIVING, hvor du både skal styre din bil på en legetøjsracerbane eller kører i en monowheel.

Kreativiteten er ikke til at tage fejl af. Det er svært ikke at holde af de skøre påfund, der alle har hver sin unikke stil og charme. Dog er nogle baner bedre eksekveret end andre ift. hvor gennemførte de er.

Man starter næsten altid hver bane med at blive skudt ud af en kanon. Når man bliver skudt ud første gang, zoomer spillet ind på bilen og giver kontekst til selve banen. Konteksten kan fx lyde ‘HIT THE BALL JACK’, hvor man får en fod ud af motorrummet på sin bil, man skal bruge til at sparke en bold igennem en bane.

Der er rigtig, rigtig mange ordspil på ordet “car” gennem hele spillet. Man kan virkelig mærke, at Triband har haft det sjovt, mens de har udviklet på det.

I oververdenen går du fra bane til bane – her er også en masse skatte og begivenheder at finde. Foto: Triband

Gameplay galore

Gameplayet er egentlig ret simpelt: Få din bil til komme i mål hurtigst. Når du kører over målstregen, viser spillet dig, hvor godt, du har klaret det via farver på en krone. Bronzekronen er det langsomste, sølvkronen er den gennemsnitlige tid og guldkronen er én af de hurtigste tider. Formår man at samle et kort op undervejs på sin tur, tager den et billede til din scrapbog af dit afslutnings-posering.

Dette tilføjer en stor portion genspilningsværdi til hele spillet, hvor man gerne skal gå efter guldkronen med billede på de baner, det kan lade sig gøre på. For nogle baner er også anderledes. For at bryde gameplayet op, blander WHAT THE CAR? også andre mechanics fra andre spil. I nogle baner skal lave en burger til en bjørn, mens du i en anden bane skal score et mål på en bjørnemålmand.

Det ryster det hele op, så man sidder tilbage med en forventningsglæde for hver bane, da man aldrig ved, hvad man får. Man kan sammenligne det lidt med WarioWare-spillene, hvor det også excellerer i sine små minispil.

Der hvor WHAT THE CAR? trækker det store læs er i sin måde at skabe flow for spilleren på. Det er super engagerende at gå fra bane til bane i oververdenen, da man ved, der venter et skørt påfund. Dog kan spillet også mangle noget retning nogle gange. Et større narrativ, der gav én et større incitament til at gennemføre banerne.

Jeg håber inderligt, at deres næste spil har muligheden for et couch co-op. På mange måder vil WHAT THE CAR? fungere som et couch co-op, hvor man vil kunne race mod hinanden i de forskellige baner og optjene wins. Men da WHAT THE CAR? primært var udviklet med mobilspillerne for øje, forstår jeg, hvorfor dette ikke var muligt her.

Dog synes jeg, det er genialt set med spillerskabte baner. Disse baner bliver ligeledes pushet i spillet som spilbare baner lige ved siden af “hovedbanerne”. På den måde engagerer man i høj grad sit kreative community til at skabe den fedeste bane. Det er et superfedt tiltag, da stort set alle de spillerskabte baner, som jeg spillede, var på samme niveau som de andre baner.

I en af banerne skal du hakke grønstager til levering. Foto: Triband

Konklusion

WHAT THE CAR? er et utroligt underholdende og forunderligt spil, der excellerer i alle sine kreative påfund. Dog kan den store kreativitet godt spænde ben for incitamentet for at spille hver bane.

Jeg var underholdt i de knap 5 timer, jeg tog om at komme igennem alle kapitlerne. Der er dog en god grund til at hoppe tilbage på et tidspunkt, så jeg kan slå mine egne rekorder og spille flere af de spillerskabte baner. Hver uge er der også et par forskellige udfordrende baner, man skal klare. Da jeg spillede var udfordringen, at bilen var lavet af glas. Det betød, at man ikke måtte kører for meget ind i tingene.

Mangler du et spil på farten på din mobil eller Steam Deck, så har WHAT THE CAR? min varmeste anbefaling. Og hvis man gerne vil støtte op om Triband og deres skøre påfund vil jeg klart anbefale at tjekke både WHAT THE GOLF? og VR-spillet, WHAT THE BAT? ud.


Udvikler/Udgiver: Triband

Genre: Comedy Racing

Platform: PC (anmeldt på), iOS (via Apple Arcade)


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk