Ad Banner

Feature

Winter Burrow erobrer Tyskland og USA med både mus og folkeviser – Interview med komponist og lyddesigner Andreas Busk

Foto: Pine Creek Games

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
18 september, 2024

Det danske spil Winter Burrow har skabt stor opmærksomhed på den internationale spilscene siden det blev vist frem på Xbox' store Showcase. I denne artikel dykker vi ned i spillets rejse til Gamescom i Los Angeles, hvor komponist Andreas Busk repræsenterede spillet, og vi hører om hans unikke tilgang til lyddesign og skandinavisk musik i spiludviklingen

Siden det danske spil Winter Burrow blev fremvist under Xbox’ store Showcase i sommer, har spillet tiltrukket sig stor opmærksomhed på den internationale spilscene. Arkaden.dk har tidligere lavet et portræt af studiet bag spillet, Pine Creek Games, og under årets Gamescom i Köln havde vi igen mulighed for at tale med studiets CEO, Benjamin Salquist.

Men Gamescom i Tyskland var ikke det eneste sted, hvor Winter Burrow skabte opmærksomhed denne sommer. På den anden side af Atlanten, i Los Angeles, deltog Andreas Busk, der er komponist og lyddesigner på spillet, i et andet Gamescom-event, hvor han repræsenterede både spillet og studiet.

Winter Burrow i Los Angeles

“Gamescom in LA” er et eksklusivt arrangement, hvor Xbox inviterer spiljournalister og streamere til at prøve nye spil og få mulighed for at tale med udviklerne bag dem. Vi har talt med Andreas Busk som laver sound design og musik til Winter Burrow og som præsenterede spillet i Los Angeles.

Andreas bemærkede, at spillets grundlæggende pitch hurtigt fanger folks opmærksomhed.

– Spillets “Du er en mus”-pitch appellerer til mange forskellige folk, inden man overhovedet når at sige mere. Og når folk så ser artstylen og er i spilverdenen, er der mange, der er helt solgt. Spillets trailer var en del af Xbox Summer Showcase 2024, og flere var mødt op udelukkende for at prøve Winter Burrow, forklarer Andreas om eventet.

Currywurst i Microsoft Lounge

Gamescom in LA blev afholdt i Microsoft Lounge i Los Angeles, et show-room hvor nye digitale installationer, teknologi og spil bliver fremvist i en hyggelig atmosfære.

– I forhold til Gamescom i Tyskland er det et lille arrangement, men som samtidig gerne skal nå et stort publikum gennem den online tilstedeværelse, som de inviterede har, forklarer Andreas, der også fortæller, at Xbox-teamet havde gjort sig umage for at genskabe tysk “Rhineland cuisine”, midt i det solrige Californien, fortæller Andreas

– Så der stod vi så blandt de nyeste spil i Sunny California… med currywurst og vingummi-replika af det tyske nationalflag, fortsætter han.

Musikken og lyddesignet

Musik og lyddesign spiller en central rolle i Winter Burrow, men for Andreas handler det først og fremmest om at understøtte spillets helhed.

– Jeg arbejder først og fremmest på at få musik og lyd til at understøtte spillets andre komponenter som historien, game mechanics, animation og art style og dermed udgøre en byggesten i den større world building. Og lige der, synes jeg, spiludvikling er ret fantastisk, fordi et godt spil ofte kan blive “bigger than the sum of its parts”, forklarer han.

Andreas’ rejse som komponist og lyddesigner

Andreas Busk har arbejdet på flere spilproduktioner, herunder Welcome to Elk og Dead Pets Unleashed og har lavet soundtracks og lyddesign til både teaterforestillinger og TV. Hans interesse for spilmusik og lyd begyndte allerede i hans teenageår.

– Jeg har haft lyst til at lave musik til spil, siden jeg gennemførte Monkey Island som 14-årig. Min fascination af spillyd kommer også fra en oplevelse, som en ven og jeg havde i 90’erne – vi fandt ved et tilfælde ud af hvordan man kunne bytte lydeffekter fra helt forskellige Amiga spil ud med hinanden. Resultaterne var lige så hilarious, som man kan forestille sig, men det gav en tidlig fascination af hvilken indflydelse, man har som sound designer og komponist over spillerens oplevelse.

Når Andreas arbejder med spil som Winter Burrow, handler det om at flette ind og ud mellem at spille spillet og lære spilverdenen godt at kende.

– Jeg må altid forholde mig til hvem der skal spille spillet og hvilken oplevelse de skal have. Udfra det designer jeg et bud på en audio direction, laver musik og lyd-kladder og tager imod kritik – indtil vi finder frem til det helt rigtige. Så laver jeg lyden og musikken og implementerer det i spillet sammen med programmørerne.

Folkeviser i computerspil

Et af de mest fascinerende aspekter af Andreas’ arbejde med Winter Burrow er hans brug af gamle nordiske folkeviser.

– Da jeg i første omgang fik til opgave at lave musik og lyd til Xbox Summer Showcase traileren, foreslog jeg spilinstruktør Benjamin Salquist at bruge en gammel melodi, som har eksisteret i vores kultur i århundreder, og som tematisk passer til spillet. Derfor valgte jeg at bruge melodien fra sangen Mørk er November, der første gang blev skrevet på noder i 1582.

Traileren til Winter Burrow, hvor man kan høre Andreas’ musik.

Musikken i Winter Burrow er nemlig en blanding af Andreas’ egne kompositioner og covers af ældgamle viser som Drømte mig en drøm i nat fra 1300-tallet. Disse melodier spiller en afgørende rolle i at skabe spillets atmosfære og understøtter samtidig både fortællingen og den visuelle stil.

– I takt med at jeg begyndte at arbejde på selve spillet, gik det op for mig at der jo står en kæmpe skandinavisk copyright-fri skat af musik fra vores fortid klar – en enorm ressource som jeg ikke er sikker på har haft sin gang i spilbranchen endnu. 

Andreas beskriver, hvordan disse melodier står klar til at blive brugt, remixet og genindspillet i moderne spil. 

– Jeg kom i tanke om at folkeviser på en måde er QA-testet af tusinder af mennesker over flere århundreder og generationer – så det er jo nogle ret gennemprøvede “game assets”. Og så er det i øvrigt fedt at få lov at bruge de sange, jeg er vokset op med, som en del af en audio direction, uddyber han.

Drømte mig en drøm i nat nedskrevet med runer og noder. Foto: Andreas Busk

Når Andreas arbejder på spillet, oplever han, at nordiske folkeviser kan tilføre noget unikt til spillets univers. Den første cutscene åbner for eksempel med melodien Jeg gik mig ud en sommerdag (mel. ca. 1700), hvor Andreas har geninspillet visen med både store symfoniske klange og pudsige instrumenter som legetøjsklaver og spilledåse.

– På den måde prøver jeg at understøtte spillets univers, der jo har lige dele rødder i fantasy-genren og barndommens legeværelse.  I selve gameplayet har jeg blandt mine egne kompositioner, også lavet covers af andet ældgammelt musik der har “stood the test of time” for eksempel Drømte mig en drøm i nat (ca.1300).

En af design-søjlerne i Winter Burrow er arbejdet med den kontrast, spilleren oplever mellem livet i træstubben – hvor man for eksempel strikker, laver tærter og bygger møbler – og udforskningen af naturområder, hvor man er mere udsat og alene.

– Musikalsk prøver jeg at understøtte kontrasten ved at musikstilen er underfundig og hyggelig når man er indenfor – og mere eventyrlig, energisk og engagerende når man udforsker den vilde natur. 

Musen har fundet tilbage til træstubben, hvor den kan forberede sig til den næste udflugt i vildnisset. Foto: Pine Creek Games

Fra international succes til dansk fællesskab

Winter Burrow har fået stor international opmærksomhed, men det er i bund og grund et meget dansk spil – og Andreas er glad for det fællesskab, man finder i spilindustrien i Danmark.

– Foreløbigt har jeg som spilkomponist og lyddesigner været heldig at lave spil med inspirerende, superdygtige og hjertevarme mennesker. 

Han fremhæver især den store villighed til at hjælpe hinanden med tekniske udfordringer blandt de danske lyddesignere og komponister. Et eksempel på dette er netværket Game Audio Danmark, hvor erfaringer og udfordringer deles, hvilket har skabt et stærkt fællesskab.

– Der holdes jævnligt “Game Audio Playthroughs” hvor lyddesignere og spilkomponister holder foredrag for hinanden om det seneste spil, de har lavet lyd til, forklarer Andreas.

Winter Burrow fortsætter altså med at gøre sig bemærket med sin unikke kombination af nordisk kultur, kunstnerisk stil og en charmerende historie, og ser bestemt ud til at blive et af de mest spændende danske spil i 2025 – og et spil, der kommer til at skille sig ud i den danske spilbranche, som Andreas er glad for at være en del af.

– Det som jeg personligt har en begejstring for i den danske spilbranche er, at der jævnligt bliver lavet spil, som tør være sig selv og som har en ret utæmmet tilgang til mediet. Der er en interesse i både at udforske og anerkende spil som den kunstform det er, afslutter han.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk