Ad Banner

Anmeldelse

World of Warcraft: The War Within-anmeldelse – Forsigtige skridt mod nye tider

Foto: Blizzard Entertainment

Af Emil Øgaard
5 september, 2024

Der bliver taget forsigtige skridt i den nye Worldsoul Saga

I år fylder World of Warcraft-franchisen 20 år. At spillet stadig lever i bedste velgående er noget af en bedrift i en tid, hvor flere og flere live-service spil må dreje nøglen om efter blot få uger på markedet.

I den nyeste – og tiende – udvidelse til retail-versionen af World of Warcraft, The War Within, markerer udviklerne, Blizzard, ikke blot et nyt kapitel i spillets historie, men et nyt kapitel i måden de udvikler spillet på. Førhen har historien været unik for hver udvidelse, men i et interview med IGN i foråret udtalte General Manager for WoW-franchisen, John Hight, at de vil gøre ligesom Marvel’s End Game. Her vil de individuelle plots fra denne udvidelse og de to kommende udvidelser, Midnight og The Last Titan, smelte sammen til ét stort narrativ som vil have en endegyldig konklusion på deres nye Worldsoul Saga.

Om The War Within er begyndelsen på noget stort eller et forkølet forsøg på noget nyt, kan du finde ud af herunder:

En forsigtig historie

Jeg har været med på WoW-rejsen siden Burning Crusade-æraen, hvor jeg som 11-årig ventede natten over på, at min computer downloadede spillet gennem de CD-ROM’er, som fulgte med. Her spillede jeg løst og fast indtil Shadowlands-udvidelsen, hvor jeg følte en mæthed og en gejst, der var blevet slukket. Men efter knap 4 års fravær var min gejst blevet genantændt, og jeg glædede mig til at se, hvilken forfatning spillet var i.

Sidst jeg spillede var min Dwarf Paladin i level 120 og med et item level, som lige kunne snige sig med i de forskellige raids. Da jeg vendte tilbage var han i level 50 og havde et gear, som ikke længere var godt nok.

Derfor valgte jeg at starte på en ny karakter – også en Paladin – så jeg kunne genopdage spillet og alle de nye mechanics på ny. Her spillede jeg igennem en stor del af Shadowlands-udvidelsen for at se, hvad jeg havde misset. Det var ikke ret meget.

Dog var der blevet sået et par frø i historien, hvilket man fik en dybere forklaring på i The War Within. Den lille blonde Anduin Wrynn, prinsen fra Stormwind, er blevet konge og har fået en ret central rolle sammen med blodelveren Alleria Windrunner.

The War Within starter ret dramatisk med, at man bliver hidkaldt til den ikoniske by Dalaran, hvor man skal forberede byen mod kommende angreb. Missionen mislykkes, da den nye hovedskurk Xal’atath infiltrerer byen med den edderkop-lignende race, Nerubians.

Byen bliver smadret i en episk cutscene, og så er vi ligesom i gang. Desværre lever historien ikke op til tidligere udvidelser, hvor alle de interessante missioner er i sidemissionerne og end-game indholdet. Anduins karakterark er utrolig forudsigelig ligesom Alleria og Xal’ataths forhold aldrig rigtig får den nødvendinge kant.

Det er en relativ sikker historie, der aldrig formår at ramme mig i hjertekulen som eksempelvis Wrath of the Lich King-udvidelsen gjorde. Jeg savnede at blive mindet om, hvad der egentlig er på spil i det overordnede narrativ frem for at løbe rundt og lege tag fat med på et børnehjem.

Som sagt så er de interessante historier gemt i sidemissionerne. Fx skulle jeg hjælpe en arkæolog med at finde en skjult ånd i en hule. Jeg skulle dræbe en del monstre for at få de helt rigtige remedier til at tilkalde ånden. Twistet kommer ved at grådighed kommer altid med en pris. Derudover er historien om Queen Neferess helt eminent, hvor det netop får en kant, jeg savnede i hovedfortællingen.

Thrall og Anduin indleder kampagnen i en yderst velproduceret trailer. Foto: Blizzard Entertainment

Et dynamisk gameplay

Ved at have haft 20 år til at perfektionere formlen på et godt MMORPG, har Blizzard også haft muligheden for at eksperimentere med forskellige gameplay-elementer. Det betyder, at der lige nu er tonsvis af indhold, man kan udforske foruden det nye indhold, der kommer med denne udvidelse.

Én af de nye ting i udvidelsen er Delves, som er en form for videreudvikling på Scenario-formularen. Delves er mindre dungeons, hvor man enten kan spille solo eller sammen med en ven. Her får man hjælp fra ikoniske Brann Bronzebeard, som både kan agere Tank, DPS eller Healer – dog ikke på samme tid.

Delves er et fint afbræk fra hovedspillet, hvor man kan fortsætte sit solo-eventyr i dungeons også. Her er man ikke afhængig af andre spillere, som ofte kører deres egen agenda, når man er i et 5-personers dungeon. I de forskellige Delves kan man tage det præcist i det tempo, man ønsker. Dette håber jeg de udbygger, så man kan opleve nogle af de gamle dungeons også.

De nye gameplay mechanics, som er blevet introduceret til spillet undervejs, kommer næsten alle i spil i The War Within. Man har dungeons, hvor man skal flyve midt i en boss-kamp for at undgå at blive kanøflet. Derudover er der et par missioner, hvor du skal løse små mini-puzzles fx nogle rør, som skal forbindes i en bestemt rækkefølge.

I The War Within introduceres der også såkaldte Hero Talents, som er en overbygning på sit talent tree, når man rammer level 70. De evner man får her er med til at ændre, hvordan du tilgår mange af kampene. Min Protection Paladin fik et skill, som hedder Hammer of Light, som er en overbygning på Eye of Tyr-evnen.

Dette skill transformerede min Paladin, som er designet til at tanke, til at skade en del mere. For andre classes har jeg læst, at dette også transformere dem til at skade en del mere, end de er vant til.

Til sidst er Renown tilbage, som fungerer som en slags overbygning ovenpå det klassiske reputation-system. Når man klarer forskellige quests fra forskellige faktioner, forøger man sin reputation. Når man har øget sin reputation til et højt nok niveau, låser man op for at kunne købe forskellige items og cosmetics fra forhandlere. Desuden oplåser Renown også for nye missioner og nye slags cosmetics til sit Warband.

Xal’atath er den nye hovedskurk for denne udvidelse. Foto: Blizzard Entertainment

Et slag for fremtiden

Med det netop introducerede Warband-system, hvor du kan udvælge fem af dine mest brugte karakterer, som alle deler progression i de forskellige missioner og alle cosmetics, er der en ny fremtid i vente. En fremtid, der gør det nemmere at komme tilbage til spillet, hvis man kun spiller udvidelserne.

I The War Within har Blizzard taget en masse valg, der er til spillerens fordel. Delves og Warbands er to features, som har været efterspurgt i mange år, og endelig er de her.

Efter hovedhistorien er der fem større missioner, man skal klare, som alle afslutter The War Within på en fin måde. Men også en måde, der ikke rigtigt leder op til den næste udvidelse, Midnight. Alt dette indhold kommer til at være en del af det seasonal indhold, som udfylder hullet op til Midnight.

Da jeg snakkede med udviklerne nede til Gamescom gjorde de det klart, at de kommer til at så en masse narrative frø, som alle vil få en form for afslutning ved den sidste udvidelse, The Last Titan. Som opfølgende spørgsmål spurgte jeg, om det betød, om det narrative pay-off, de giver, går ud over potentielle pay-offs i The War Within.

Hertil svarede de, at de forsøgte at gøre alle 3 udvidelser fantastiske med hvert sit pay-off, som vækkede gejsten hos spillerne til at vende tilbage år efter år.

Desværre føler jeg, at dette valg koster The War Within, da det netop bliver holdt tilbage af de to kommende udvidelser. Det føles som om, de forsigtigt har fortalt en indledende historie som desværre ikke har et særligt tilfredsstillende pay-off. Det hele bliver ret uforløst.

Det nye Warband, hvor de, ligesom i Diablo, sidder omkring et lejrbål. Foto: Blizzard Entertainment

Konklusion

World of Warcraft: The War Within er en fin udvidelse, som dog er blevet begrænset af den langsigtede strategi. Historien starter stærkt ud, men mangler kant som i de tidligere udvidelser. Den kant finder man i sidemissionerne og end-game indholdet som faktisk er noget af det bedste, jeg har spillet i WoW.

De nye tilføjelser som Delves, Hero Talents og Warbands er med til at fremtidssikre spillet og få det til at føles friskt igen. Alle tre tilføjelser er noget, som kan viderebygges på i kommende udvidelse. De gør World of Warcraft til et bedre spil.

Overordnet set kan denne udvidelse snige sig op over middel. Jeg har dog svinget meget i min vurdering, da der også er punkter, som tager spillet til det næste niveau. Men den forsigtige historie og de uforløste karakterer trækker hele oplevelsen ned.


Udvikler/Udgiver: Blizzard Entertainment

Genre: MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game)

Platform: PC (anmeldt på)


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk