Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene

Foto: Microsoft

Af Kasper Hansen
16 februar, 2025

I Xbox Eras interview med Phil Spencer bliver der også talt om PlayStation og fremtiden med dem, nu hvor mange spil vil udkomme på konkurrentens platform

Xbox har historisk set haft fokus på at styrke sin egen platform, men i de senere år har Microsoft vist en øget villighed til at bringe deres spil til andre systemer. Med et marked, hvor spillere ofte er dybt forankrede i deres foretrukne platforme – hvad enten det er på grund af deres spilsamling, præference for en bestemt controller eller eksklusive titler – handler strategien ikke længere kun om at få flere til at skifte til Xbox. I stedet ser Microsoft muligheder i at møde spillerne, hvor de er.

Selvfølgelig tjener vi mere på vores egen platform – det er en af grundene til, at det er vigtigt at investere i den.

Men der er spillere, hvis spilsamlinger er på PlayStation eller Nintendo, eller som bare foretrækker deres controller eller de spil, der findes der. Jeg vil ikke kigge på det og sige: Jamen, så burde vi slet ikke bygge en forretning der eller finde fans af vores spil på de platforme.

Jeg forsøger ikke længere at flytte alle over til Xbox. Vi er alle så investerede i de platforme, hvor vores spil er – lad os bare lade flere mennesker spille. Og ja, de 70 %, vi tjener på spil på andre platforme, hjælper os med at opbygge en stærk portefølje, som vi viste ved Developer Direct. Jeg håber, det vil fortsætte med at skinne igennem resten af året.

CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era

PlayStation og Nintendo logo vil være til stede i Xbox showcases

Xbox har i stigende grad åbnet op for at bringe deres spil til andre platforme, men det betyder ikke, at de vil skjule, hvor spillene kan spilles. Åbenhed omkring platforme og tilgængelighed er blevet en del af Microsofts kommunikationsstrategi, hvor gennemsigtighed over for spillerne er i fokus. Målet er ikke kun at sælge spil, men også at sikre, at Xbox-fællesskabet og oplevelsen kan mærkes – uanset hvilken enhed man spiller på.

Jeg mener, det handler om at være ærlig og transparent omkring, hvor spillene udkommer. Vi havde faktisk denne diskussion allerede sidste år i forbindelse med vores juni-showcase, men da vi endelig traf en beslutning, kunne vi ikke nå at få alle materialer klar, og det føltes mærkeligt at inkludere nogle spil og udelade andre.

Men jeg vil bare være gennemsigtig over for folk – hvis et spil udkommer på Nintendo Switch, så vil vi oplyse det. Hvis det udkommer på PlayStation eller Steam… Folk skal vide, hvor de kan købe vores spil. Men samtidig ønsker jeg, at folk kan opleve Xbox-fællesskabet i vores spil og alt det, vi tilbyder, på så mange skærme som muligt.

CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era

Xbox har i længere tid bevæget sig væk fra den traditionelle konsolcentrerede tilgang og fokuseret på at gøre deres spil tilgængelige på tværs af flere platforme. Det betyder dog ikke, at alle enheder tilbyder den samme oplevelse – nogle funktioner er forbeholdt åbne platforme som PC og cloud, mens lukkede systemer som PlayStation og Nintendo sætter visse begrænsninger.

Alligevel handler det for Xbox ikke kun om platforme, men om at bringe spillene i fokus og gøre dem tilgængelige for så mange som muligt.

Selvfølgelig er ikke alle skærme ens. Der er visse ting, vi ikke kan gøre på de andre lukkede platforme, som vi kan på de åbne platforme og i skyen – det er anderledes. Men spillene bør være det, vi fokuserer på.

Den strategi, vi har, gør det muligt for os at lave store spil, samtidig med at vi understøtter vores egen platform – fra hardware til software og tjenester. Det vil fortsat være vores tilgang.

Jeg ved, at det ikke er det, alle andre gør, men jeg mener bare, at spillene skal være i front. Måske skyldes det, at jeg er vokset op i denne industri. Jeg startede med at udvikle spil. Men jeg ser, hvordan spillene vokser i styrke med det, vi gør – fordi flere mennesker får mulighed for at spille. Så ja, jeg prøver bare at være åben og transparent over for folk.

CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era

Phil Spencer kommenterer også på, hvordan cloud gaming er i stor vækst, særligt i Asien, samt hvad Game Pass muligvis betyder for dét at eje et spil selv.


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk