Ad Banner
Ad Banner

Feature

Xbox sætter spot på 5 fantastiske spil – og Danmark var med helt i front

Foto: Xbox

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
8 april, 2025

Fem meget forskellige spil, men med én ting til fælles - Xbox løftede sløret for fem kommende spil i deres EMEA Developer Sessions. Vi har set med og samlet indtryk fra det hele

Når man snakker om støtte til uafhængige spiludviklere, er ID@Xbox svær at komme udenom. Det er Microsofts program, der hjælper mindre studier med at få deres spil ud på Xbox-platforme – og ikke bare ved at give teknisk adgang, men også gennem konkret støtte, eksponering og adgang til netværk og værktøjer. Her spiller Xbox EMEA-teamet en nøglerolle. De dækker hele Europa, Mellemøsten og Afrika og arbejder aktivt på at spotte nye talenter og ideer, der fortjener at blive løftet frem.

For os herhjemme i Danmark er Winter Burrow uden tvivl det mest spændende navn på listen. Spillet er udviklet af danske Pine Creek Games og blev præsenteret som én af fem titler i den eksklusive EMEA Developer Sessions, som Xbox afholdt den 1. april for udvalgte medier.

Men Winter Burrow stod ikke alene. Xbox havde nemlig også fire andre rigtig interessante spil med i posen – og det er dem, vi nu skal dykke ned i.

Winter Burrow – dansk udviklet overlevelsesspil med varme, kulde og charme

Af de fem spil Xbox løftede sløret for under deres lukkede EMEA Developer Session, var Winter Burrow helt klart det mest interessante set med danske briller. Ikke bare fordi det er danskudviklet, men fordi det også ligner noget, der har potentiale til at vokse sig stort – uden at miste sin charme undervejs.

Spillet er udviklet af Pine Creek Games, og Benjamin Salqvist, der står bag, tog os med ind i den seneste version af projektet. Meget har ændret sig siden spillet blev vist frem sidste år. Alt det visuelle har fået en kæmpe opgradering – eller som Benjamin selv kaldte det: en “major art asset overhaul”. Og ja, det lyder teknisk, men det betyder i praksis, at spillet ganske enkelt ser langt bedre ud nu.

Her det seneste screenshot fra spillet. Foto: Xbox

Du spiller som en lille mus, der vender hjem for at genopbygge sin barndoms-burrow midt i en kold vinter. Her skal du samle materialer, bage tærter og strikke varmt tøj – men det hele er langt fra fredeligt. Kulden bider, og farerne lurer lige udenfor døren. I præsentationen ser vi, hvordan spillets systemer hænger sammen: Du skal hele tiden holde øje med musens helbred, sult og varme. Hvis én af de tre rammer nul, så er det bare med at komme hjem.

Crafting-delen er gjort tilgængelig, så man hurtigt kan bygge det nødvendige – men jo mere man laver, desto flere muligheder åbner der sig. Det er simpelt på overfladen, men det har dybde. Og udenfor er der hele tiden ting, der kræver opmærksomhed: fjender, vejrskifte og skiftende dagslys.

Et af de nye områder jeg fik fremvist, Shadow Pines, er mørkere og mere udfordrende. Her skal man bruge lanterne og særligt udstyr for overhovedet at komme frem. Det er også her, at vi i fremvisningen for første gang møder en NPC, og det lader til, at flere af dem vil dukke op længere henne i spillet – enten med opgaver eller muligheden for at handle. Hvis altså musen har noget at bytte med.

Foto: Xbox

Noget, der særligt fangede min opmærksomhed, var detaljerne i spillets udforskning. Når musen bevæger sig gennem sneen, efterlader den poteaftryk – og de kan bruges til at finde hjem igen. Men kommer der snestorm, forsvinder de. Det er en lille ting, men det skaber en konkret uro, når man pludselig ikke længere ved, hvilken vej man kom fra.

Der blev også vist lidt kamp. Små fjender som biller holder sig i ro, medmindre man selv provokerer dem, mens andre – som træmyrerne – ikke er helt så tålmodige. Det ligner ikke et actionspil, men det er alligevel rart at se, at der er modstand derude.

Hjemme i burrowet kan man pynte op, lave møbler og få lidt varme i kinderne igen. Men spillet lægger ikke skjul på, at det er udenfor, man hele tiden bliver udfordret. Den trygge stemning i hjemmet og den ubarmhjertige vinter derude spiller op mod hinanden på en måde, der gør det hele spændende at gå på opdagelse i.

Winter Burrow har hele tiden haft noget særligt over sig, og med den seneste fremvisning virker det endnu mere helstøbt. Det er et spil, der trækker tråde til nordisk natur og fortælling, men som samtidig har noget universelt over sig. Det handler om at finde hjem, om at overleve – og om at skabe noget midt i det kolde kaos.

Spillet lander i 2025 og bliver tilgængeligt fra dag ét på Game Pass.

Outbound – livet på landevejen i det fri

Hvis du nogensinde har siddet og dagdrømt om at sige farvel til hverdagens støj og rulle ud i det blå med en autocamper og kun ro i sindet som bagage – så er Outbound lige noget for dig. Spillet starter med, at du forlader byen og kører mod ukendte egne for at begynde et nyt kapitel i naturens favn.

Du starter ud med en lille minivan, men som tiden går, bygger du den om til dit helt eget hjem. Alt, hvad du har brug for, skal du enten finde, dyrke eller lave selv. Outbound lægger op til et liv, hvor man bliver selvforsynende og skaber sine egne rammer midt i naturen.

Synsvinklen skifter lidt afhængigt af, hvad du laver. Når du kører, kan du vælge mellem første- eller tredjeperson, men når du hopper ud og går på opdagelse, foregår det hele i førsteperson – for at trække dig helt ind i oplevelsen.

Foto: Xbox

Kernen er en blanding af basebuilding og crafting, hvor du bygger videre på din bil, samler materialer, dyrker planter og skaber det, du har brug for. Det hele virker tilgængeligt og overskueligt – uden at blive overfladisk. Der er en ro over spillet, som harmonerer godt med dets tematikker: naturen, eventyret og det enkle liv.

Outbound ser ud til at være et af de spil, man sætter sig med, når man har brug for at trække vejret og koble af – alene eller sammen med venner. Og det virker som et spil, der ikke har travlt, men i stedet inviterer dig til at tage den med ro og mærke efter.

Spillet udkommer i 2026 og bliver tilgængeligt på Xbox Series X|S og PC.

The Alters – Hvem kunne du have været?

Det her var klart det mørkeste og mest filosofiske spil, der blev vist frem under Xbox EMEA Developer Sessions. The Alters kommer fra 11 Bit Studios, der tidligere har lavet Frostpunk og This War of Mine, og det er tydeligt, at de igen sigter efter noget, der både er mekanisk interessant og tematisk tungt.

Du spiller som Jan – en minearbejder, der styrter ned på en fjendtlig planet, hvor solen bogstaveligt talt er dødelig. I forsøget på at overleve opdager han en mystisk substans, der gør det muligt at skabe alternative versioner af sig selv. Ikke kloner, men andre udgaver af Jan, som hver især repræsenterer valg, han kunne have truffet i livet. Og netop de her alternative udgaver – the Alters – er spillets kerne.

Foto: Xbox

Hver Alter har sine egne evner, baggrund og tilgang til verden, og man mærker tydeligt, at det er vigtigt for udviklerne, at de føles som rigtige personer – ikke bare værktøjer eller statister. De har hver deres personlighed, deres egne holdninger og relationer til både dig og hinanden, og det skaber noget, der ligner en ret kompleks dynamik i basen, hvor man bor og overlever sammen.

Basen vises fra siden, lidt som vi kender det fra This War of Mine eller Fallout Shelter, og her kommer management-delen i spil. Du skal organisere arbejdet, fordele ressourcer og håndtere de personlige konflikter, der opstår, når en gruppe Janner med vidt forskellige baggrunde skal fungere sammen.

Foto: Xbox

Men spillet foregår ikke kun inde i basen. Du kan også tage på ekspeditioner ud på den øde planet i tredjeperson, og det ser helt ærligt ret imponerende ud. Visuelt er det en blanding af rå sci-fi og en næsten meditativ form for tomhed – og det ser ud til at passe rigtig godt til spillets temaer om identitet, valg og eksistens.

Alt i alt virker The Alters som et dybt ambitiøst projekt. Et spil, der både vil noget med sin historie og med sine systemer. Og det er den slags spil, jeg altid er nysgerrig på. Det udkommer i 2025 og bliver en del af Game Pass fra dag ét – og det er et spil, som jeg kommer til at holde øje med.

Hela – et svensk eventyr med jordforbindelse

Endnu en lille mus, endnu et spil med rødder i nordisk natur – men her stopper lighederne med Winter Burrow også. Hela er ikke et spil om kulde, overlevelse eller tunge systemer. Det er noget andet. Noget lettere. Mere legende. Og helt tydeligt lavet med hjertet.

Bag spillet står svenske Windup Games, hvor flere af udviklerne tidligere har været med til at skabe Unravel. Det kan mærkes. Stemningen, tonen og stilen er ikke til at tage fejl af, og allerede i den første cinematiske trailer blev det klart, at Hela gerne vil være noget særligt.

Foto: Xbox

Du spiller som en lille mus, der bliver sat i verden for at hjælpe en gammel heks. Hun har tidligere været områdets beskytter, men har nu brug for en hjælpende hånd. Og herfra begynder en rejse, der ikke følger de faste stier – hverken bogstaveligt eller fortællemæssigt. Du vælger selv, hvilken retning du vil tage, og undervejs former du både historien og dit eget lille eventyr.

Hela kan spilles alene, men det er tydeligt, at det er lavet med tanke på at være sammen om det. Man kan dele oplevelsen i splitscreen eller spille online – og hele spillet lægger op til, at man hjælper hinanden. Ikke fordi det nødvendigvis er svært, men fordi det er hyggeligere sådan.

Foto: Xbox

Kernen er udforskning – ikke bare af verdenen, men af stemninger og små fortællinger. Og det hele er bundet sammen af nogle virkelig fine idéer. Musen har for eksempel en frø i sin rygsæk, som bruger sin tunge til at hjælpe med at klatre og trække ting til sig. Det er fjollet på den helt rigtige måde, og det giver spillet karakter.

Det visuelle udtryk er inspireret af den svenske natur – med skove, fjelde og åbne vidder, der emmer af ro – men også af eventyr. Og det hele bliver bundet sammen af musik komponeret af komponisterne bag Unravel, som igen leverer et lydspor, der passer perfekt til det sagte og stemningsfulde univers.

Hela ligner et spil, der ikke har travlt, og som ikke forsøger at imponere med storladne systemer eller hurtige effekter. Det vil bare gerne tage dig med ud i naturen og fortælle en historie om mod, nærvær og natur. Og det ser faktisk rigtig fint ud.

Moonlighter 2: The Endless Vault – Butik, monstre og beslutninger i 3D

Det første Moonlighter var i forvejen et af de mere kreative roguelikes, og med The Endless Vault forsøger Digital Sun sig nu med at flytte både kameraet og ambitionerne et par trin op. Denne gang foregår det hele i 3D, og selvom perspektivet stadig er isometrisk, føles det hele lidt mere levende – og lidt mere vovet.

Du starter, som du plejer, med en portal. Det er her eventyret begynder, og derfra handler det om at skrabe ressourcer sammen, slås med monstre og hele tiden tage stilling til, om man tør tage én tur mere – eller om det er på tide at vende hjem med livet (og varerne) i behold.

Foto: Xbox

Kampene ser bedre ud end i det første spil. Hurtigere, mere glidende. Der er blevet lagt kræfter i, at både slag og bevægelser har lidt mere vægt denne gang. Men det er stadig ikke et actionspil i traditionel forstand. Det er et spil, hvor beslutninger og timing betyder mere end at kunne huske en combo.

Hjemme i butikken begynder et andet spil. Her skal alt det, du har fundet, prissættes, forvaltes og sælges til de besøgende kunder. Prissætningen er ikke bare et spørgsmål om at tjene mest muligt – det handler også om at forstå markedet, og ikke mindst: Hvornår man skal bruge det fundne til at opgradere sit udstyr i stedet.

Foto: Xbox

Det interessante her er, at man aldrig helt ved, hvad der venter næste gang, man træder ind i portalen – men man ved, at det har konsekvenser for, hvordan butikken kommer til at fungere bagefter. Det hele hænger sammen som noget, der er groet organisk ud af en god idé.

Moonlighter 2: The Endless Vault udkommer i 2025 til Xbox Series X|S og PC – og ja, det bliver tilgængeligt på Game Pass fra dag ét. Hvis du har det godt med at være halvt eventyrer og halvt købmand, og hvis du nyder at blive belønnet for at tage chancer, så er der noget at holde øje med her.

Fem spil, fem stemmer – og ét fælles rygstød

På den måde kom vi igennem de fem spil, som Xbox havde valgt at sætte spot på under EMEA Developer Sessions. Spil, der hver især bærer præg af, hvor de kommer fra – både i deres udtryk, stemning og tilgang – men som også alle har det til fælles, at de får et kæmpe rygstød af Xbox. Det gælder både økonomisk, teknisk og i forhold til synlighed og netværk.

For os i Danmark er det selvfølgelig særligt glædeligt at se Winter Burrow i så godt selskab, men det var også en reminder om, hvor meget stærk og original spiludvikling der spirer rundt omkring – fra polsk sci-fi til svensk eventyr og videre til minimalistisk ro på landevejen.

Det var en præsentation med personlighed. Ikke bare i spillene selv, men i måden de blev formidlet på – og det skinnede tydeligt igennem, at det her er udviklere, der både tør drømme og tage chancer. Og med Xbox i ryggen virker det pludselig ikke så langt ude, at nogle af disse titler kunne blive de næste store overraskelser.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger





© Copyright - arkaden.dk