Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler
Phil Spencer har været et smut forbi Xbox Eras podcast, i forbindelse med deres afsnit nummer 250 - i denne runde er det blevet til Game Pass, Cloud og Everwild
Xbox adskiller sig fra konkurrenterne ved at have en mere åben og dialogbaseret kommunikation, ofte via sociale medier, interviews og dybdegående præsentationer. Modsat PlayStation, der primært kommunikerer gennem større, kuraterede showcases, og Nintendo, som sjældent deler indsigt i deres interne strategier, har Xbox valgt en mere transparent tilgang. Alligevel er der en balancegang i at give nok information uden at overeksponere sig selv, og ingen af aktørerne ser ud til at have fundet den perfekte formel.
I et nyt interview med XboxEra har Phil Spencer endnu en gang åbnet op for Pandoras æske med masser af perspektiver på fremtiden, Xbox’ strategi og de udfordringer, platformen står overfor.
Xbox har ikke til hensigt at skubbe spillere væk fra at eje deres spil.
Game Pass har uden tvivl været med til at drive spilindustrien i en mere digital retning. Når et stort udvalg af spil er tilgængeligt via abonnement, kan det få nogle spillere til at vælge denne model frem for at købe fysiske eller digitale eksemplarer. Der er dog stadig mange, der foretrækker at eje deres spil – enten fysisk eller digitalt – for at have fuld kontrol over deres samling.
Udviklingen minder om det, vi har set i filmverdenen med streamingtjenester. Særligt Xbox’ egne store titler er tilgængelige på Game Pass fra dag ét, hvilket har gjort abonnementet til en central del af Xbox’ strategi. Alligevel fastholder Phil Spencer, at Xbox ikke forsøger at skubbe spillere væk fra at eje deres spil
Jeg mener, vi har vist respekt for folks spilsamlinger gennem generationerne med bagudkompatibilitet og Play Anywhere, og det ønsker jeg at fortsætte med.
Du kan købe hvert eneste spil, der er i Game Pass – vi forsøger ikke at styre alle over i én forretningsmodel. Spil spillene på den måde, du ønsker at spille dem.
Vi er naturligvis nødt til at drive en sund forretning, så vi vil have vores priser og de tiltag, vi foretager, men jeg vil gerne skabe så mange muligheder som muligt for de spil, vi har.
CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era
Xbox har i mange år været synonymt med konsolspil, men platformens vækst er ikke længere bundet til hardware. I stedet har Microsofts satsning på PC og cloud-spil åbnet døren til nye markeder og spillere, der ikke nødvendigvis investerer i en traditionel konsol. Det har især haft stor betydning i regioner, hvor Xbox historisk set ikke har haft en stærk tilstedeværelse.
Det er derfor, at vores satsning på Windows og cloud har gjort det muligt for os at vokse. En af vores hurtigst voksende regioner lige nu er Asien, og det skyldes ikke, at vi sælger flere konsoller der, men at vi gennem cloud og PC finder flere brugere år for år end noget andet sted.
Den hurtigst voksende platform er cloud. Det er den, der vokser mest år for år, og det er spillere som dem, du nævnte – som den radiovært. Vi ville aldrig have nået den person med vores konsol. Så lad os finde dem på en måde, der giver mening – og det er bedre for Indiana Jones. Det er bedre for Xbox.
CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era
En opdatering på Everwild
Med et stort netværk af udviklingsstudier under Xbox Game Studios har Microsoft i stigende grad fokuseret på at give deres teams den tid, de har brug for til at forme deres spil. Studier som Double Fine og Rare arbejder på projekter, der ikke kun kræver teknisk udvikling, men også kreativ frihed for at nå deres fulde potentiale.
For Xbox-ledelsen er det en strategi, der har været undervejs i lang tid – og nu begynder resultaterne at vise sig. Rare annoncerede først den nye IP i november 2019 og udgav en ny trailer i juli 2020, men siden da har opdateringer om spillet været sparsomme.
Jeg synes virkelig, det arbejde, Double Fine laver, og hvordan Tim inddrager feedback fra teamet, er imponerende. Og et andet eksempel – jeg var for nylig ude hos Rare. Det er fantastisk at se holdet arbejde på Everwild og den fremgang, de gør.
Det har taget tid, men vi har været i stand til at give disse teams den tid, de har brug for, og det er godt, samtidig med at vi stadig har en stærk portefølje. Det har været en drøm, som Matt (Booty) og jeg har haft i lang tid, så det er fantastisk endelig at være her – hvor vi kan give vores teams den nødvendige tid.
CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era
Phil Spencer taler også om hele situationen med PlayStation, fremtiden for deres showcases, samt at deres spil på sigt vil komme på konkurrenternes platforme.
Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
- Games Denmark klipper snoren til HUB42 – den danske spilbranches nye hjem
- FragPunk udskyder i sidste øjeblik – spillerne får kompensation
- PS3 får en ny systemopdatering
- Druckmann: Måske kommer der aldrig et The Last of Us Part 3
- Ballistic Moon lukker – Until Dawn Remake blev deres første og sidste spil
- Presence-anmeldelse – En spøgelsesfortælling i jeg-form
- Fremmed – Det første opgør-anmeldelse – Fyldt med potentiale men manglede indfrielsen
- Mickey 17-anmeldelse – Bong Joon-ho bringer sci-fi-satiren til nye intergalaktiske højder
- SEGA dropper småspil – satser alt på Persona, Like a Dragon og Sonic
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk dinosaurspil på vej!
- Neon Blood-anmeldelse – Begravet i Neonlysets skygger
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
- Steam Next Fest Februar 2025: De bedste demoer
- Shadowveil: Legend of the five Rings-anmeldelse – Legendarisk IP i nye klæder
- Monster Hunter Wilds sætter vild rekord!
- The Stone of Madness-anmeldelse – En fængende, men frustrerende og kludret oplevelse
- Din ultimative streaming guide for marts 2025
- Millioninvestering til nordiske spil – men hvor står Danmark?
- Razer Viper V3 Pro Faker Edition-anmeldelse – Kærlighed ved første klik
- Francis Ford Coppola takker for Razzie Award
- Pigen med hjertet blev årets Oscar-sluger
- Ubisoft går i dybden med progressions-systemet i Assassin’s Creed: Shadows
- Første trailer til Shrek 5 lander – folk er splittede over deres nye look
- Rockstar udvider: Opkøber gammel kending
- Clair Obscur: Expedition 33-preview – Et lovende og mystisk eventyr
- Gex – Det popkulturelle firben vender snart tilbage
- Spillertallet styrtdykker – er Call of Duty på vej mod en krise?
- Steam i ny vanvittig rekord
- Nintendo ignorerer klage over stjålet spil
- Flow vinder Oscar – en film så smuk, at selv Hollywood ikke kunne ignorere den
Mest læste
KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
Counter Strike Legacy annonceret!
EA fjerner 6 spil fra Steam
Arkaden til Bodil-fest
Er Starfield på vej til PlayStation?
Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition får nyt indhold – her er detaljerne
Røvtur, bankekød og danske spiltitler

