Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil

Foto: Microsoft

Af Kasper Hansen
16 februar, 2025

Phil Spencer har været et smut forbi Xbox Eras podcast, i forbindelse med deres afsnit nummer 250 - i denne runde er det blevet til Game Pass, Cloud og Everwild

Xbox adskiller sig fra konkurrenterne ved at have en mere åben og dialogbaseret kommunikation, ofte via sociale medier, interviews og dybdegående præsentationer. Modsat PlayStation, der primært kommunikerer gennem større, kuraterede showcases, og Nintendo, som sjældent deler indsigt i deres interne strategier, har Xbox valgt en mere transparent tilgang. Alligevel er der en balancegang i at give nok information uden at overeksponere sig selv, og ingen af aktørerne ser ud til at have fundet den perfekte formel.

I et nyt interview med XboxEra har Phil Spencer endnu en gang åbnet op for Pandoras æske med masser af perspektiver på fremtiden, Xbox’ strategi og de udfordringer, platformen står overfor.

Xbox har ikke til hensigt at skubbe spillere væk fra at eje deres spil.

Game Pass har uden tvivl været med til at drive spilindustrien i en mere digital retning. Når et stort udvalg af spil er tilgængeligt via abonnement, kan det få nogle spillere til at vælge denne model frem for at købe fysiske eller digitale eksemplarer. Der er dog stadig mange, der foretrækker at eje deres spil – enten fysisk eller digitalt – for at have fuld kontrol over deres samling.

Udviklingen minder om det, vi har set i filmverdenen med streamingtjenester. Særligt Xbox’ egne store titler er tilgængelige på Game Pass fra dag ét, hvilket har gjort abonnementet til en central del af Xbox’ strategi. Alligevel fastholder Phil Spencer, at Xbox ikke forsøger at skubbe spillere væk fra at eje deres spil

Jeg mener, vi har vist respekt for folks spilsamlinger gennem generationerne med bagudkompatibilitet og Play Anywhere, og det ønsker jeg at fortsætte med.

Du kan købe hvert eneste spil, der er i Game Pass – vi forsøger ikke at styre alle over i én forretningsmodel. Spil spillene på den måde, du ønsker at spille dem.

Vi er naturligvis nødt til at drive en sund forretning, så vi vil have vores priser og de tiltag, vi foretager, men jeg vil gerne skabe så mange muligheder som muligt for de spil, vi har.

CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era

Xbox har i mange år været synonymt med konsolspil, men platformens vækst er ikke længere bundet til hardware. I stedet har Microsofts satsning på PC og cloud-spil åbnet døren til nye markeder og spillere, der ikke nødvendigvis investerer i en traditionel konsol. Det har især haft stor betydning i regioner, hvor Xbox historisk set ikke har haft en stærk tilstedeværelse.

Det er derfor, at vores satsning på Windows og cloud har gjort det muligt for os at vokse. En af vores hurtigst voksende regioner lige nu er Asien, og det skyldes ikke, at vi sælger flere konsoller der, men at vi gennem cloud og PC finder flere brugere år for år end noget andet sted.

Den hurtigst voksende platform er cloud. Det er den, der vokser mest år for år, og det er spillere som dem, du nævnte – som den radiovært. Vi ville aldrig have nået den person med vores konsol. Så lad os finde dem på en måde, der giver mening – og det er bedre for Indiana Jones. Det er bedre for Xbox.

CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era

En opdatering på Everwild

Med et stort netværk af udviklingsstudier under Xbox Game Studios har Microsoft i stigende grad fokuseret på at give deres teams den tid, de har brug for til at forme deres spil. Studier som Double Fine og Rare arbejder på projekter, der ikke kun kræver teknisk udvikling, men også kreativ frihed for at nå deres fulde potentiale.

For Xbox-ledelsen er det en strategi, der har været undervejs i lang tid – og nu begynder resultaterne at vise sig. Rare annoncerede først den nye IP i november 2019 og udgav en ny trailer i juli 2020, men siden da har opdateringer om spillet været sparsomme.

Jeg synes virkelig, det arbejde, Double Fine laver, og hvordan Tim inddrager feedback fra teamet, er imponerende. Og et andet eksempel – jeg var for nylig ude hos Rare. Det er fantastisk at se holdet arbejde på Everwild og den fremgang, de gør.

Det har taget tid, men vi har været i stand til at give disse teams den tid, de har brug for, og det er godt, samtidig med at vi stadig har en stærk portefølje. Det har været en drøm, som Matt (Booty) og jeg har haft i lang tid, så det er fantastisk endelig at være her – hvor vi kan give vores teams den nødvendige tid.

CEO hos Xbox, Phil Spencer i Interview med Xbox Era

Phil Spencer taler også om hele situationen med PlayStation, fremtiden for deres showcases, samt at deres spil på sigt vil komme på konkurrenternes platforme.


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk