Feature

Jørgen og Nicolaj har spillet Marvel’s Spider-Man 2: Her er deres reaktioner

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
15 september, 2023

Nicolaj Jyde og Jørgen Bjørn Hansen har været en tur i London for at undersøge, om nabolagets venlige superhelt stadig er i topform?

Marvel’s Spider-Man 2 er et af årets helt store spiludgivelser. Udviklerne fra Insomniac Games har et ry for at levere kvalitetsoplevelser. Studiet har givet os sublime spiloplevelser med titler som Sunset Overdrive og Resistance, og de står desuden bag Spyro- og Ratchet & Clank-spillene. Og nu er de snart klar til at lancere den ventede efterfølger til Marvel’s Spider-Man fra 2018 og Marvel’s Spider-Man: Miles Morales fra 2020.

Det er netop denne efterfølger, som Arkaden-værterne Jørgen Bjørn og Nicolaj Jyde har prøvet kræfter med. Og hvad synes de så om det?

Før vi kommer til det, så er det vist på sin plads, at berette lidt om hvilket arrangement de to herrer har deltaget i.

PlayStation var vært og faciliterede dette spændende event. Efter en introduktion, hvor Insomniac Games Creative Director, Bryan Intihar, præsenterede spillet og dets historie, var der mulighed for at besøge et karnevalslignende område. Her var én del indrettet som et laboratorium, et andet som Kravinoff Manor. Og så var der et område med PlayStation 5 konsoller, og det var her, at vores helte fik mulighed for at spille halvanden time af Peter Parkers kommende eventyr.

Nicolaj Jyde poserer stilfuldt i storbyen. (Foto: Jørgen Bjørn Hansen)

Og det er et eventyr, som Jørgen tror bliver rigtig godt. Efter at have spillet som Peter Parker og Miles Morales i halvanden time, har han kun ros tilovers for spillets variation. 

Variationerne kommer både i form af mission-designet, men også i forskelligheden af de spilbare karakterer. Begge har deres unikke evner. Miles Morales er stealth-baseret takket være hans robot, mens Spider-Man fremstår som en brawler, da han er under indflydelse af symbioten, og overrasker ved at være en mere foranderlig karakter end forventet.

“Det føles som noget, man har spillet før, men det var fedt at spille som symbioten. Der var vægt bag karakteren, men den havde stadig sit eget unikke ‘take’. Når jeg tænker på Eddie Brock, ja så tænker jeg på ham som en stor stærk gut. Men her er der ‘tendrils’ og underlige fangearme, og han bliver plastisk og foranderlig. Det føles som et nyt take, og det er sikkert tættere på tegneserien.”

Nicolaj erfarer også hurtigt, at Marvel’s Spider-Man 2 ligner det første spil, men når man dykker mere ned i det, så finder man hurtigt de mange nye tilføjelser til gameplayet.

“Visuelt er det et pænt spil. Det ligner det første spil, men man ser hurtigt de nye tilføjelser, som den nye hardware har gjort mulig. Når man spiller som symbioten, føler man sig mægtig. Der er en rå kraft. Som Miles Morales spiller man mere metodisk, det er derfor mere stealth-baseret. Gameplayet fremstår meget balanceret. Derudover har man nu et ‘wingsuit’ til rådighed, som man aktiverer i luften, og det giver traversal-elementet endnu et lag.”

Spillet har også den feature, at man kan skifte mellem karaktererne i realtid. Noget som Nicolaj også havde mulighed for at spørge Narrative Director, Jon Paquette, om ved et efterfølgende interview. Her spurgte Nicolaj også ind til det første spils største kritikpunkt, det overfyldte ‘map’ med massevis ikoner på “bedste” Ubisoft-maner. Hertil kunne Paquette fortælle, at det er en del af Peter Parkers og hans alter egos udfordring, at han er nødt til at dele sin opmærksomhed, da der er meget, han skal nå.

Narrative Director Jon Paquette. (Foto: Jørgen Bjørn Hansen)

Om dette betyder, at man har løst dette aspekt af spillet på en bedre måde end i forgængeren, må tiden vise. Muligvis kan muligheden for at skifte mellem karaktererne løse denne udfordring. Jørgen havde i den forbindelse dette at sige om karakterskiftene:

“I GTA V, hvor der er tre karakterer, tager det en evighed at skifte mellem dem, men her går det stærkt. Man ser Miles Morales kæmpe i den ene ende af byen, mens Peter Parker laver noget i den anden ende. Det bliver dynamisk, og vil helt sikkert gøre noget godt for gameplayet og historien. Jeg tror, det bliver vildt.”

Det forventes at Marvel’s Spider-Man 2 bliver en vaskeægte blockbuster med actionsekvenser og cutscenes af meget høj produktionsværdi. Netop det taler Jørgen også ind i:

“Til sidst gik det helt amok i ren Blockbuster Marvel-stil. Vi jager Lizard gennem byen, han smadrer ting til højre og venstre og løber op af bygninger. Til tider er det muligvis lidt en glorificeret quick time event, men det føltes ikke sådan.”

Nicolaj er af samme mening, men forklarer også, hvad der imponerede ham mest ved spillet:

“Der er et vanvittigt højt tempo, og jeg er meget imponeret over koreografien. Det er altså høj produktionsværdi – men det der for alvor solgte mig på spillet, er den måde hvorpå Insomniac underspiller den effekt symbioten har på Peter Parker. Han nærmest ghoster Miles Morales og bliver ikke den positive ven og mentor, han burde være. Det er en subtil indflydelse og meget imponerende eksekveret.”

Ønsker man at høre Nicolaj og Jørgen uddybe på deres indtryk af spillet, så skal man lytte med i næste uges afsnit af Arkaden. Her kan man desuden høre Nicolajs interview med Jon Paquette, og I kan roligt regne med, at det bliver spændende. 

Marvel’s Spider-Man 2 er tilgængeligt den 20. oktober – eksklusivt til PlayStation 5. 

Og meget tyder på, at vi godt kan begynde at glæde os.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger




© Copyright - arkaden.dk