The Gentlemen-anmeldelse – Guy Ritchie er tilbage i topform

Af Henrik Jensen
14 marts, 2024

En dansende coke-indtagende greve i kyllingekostume.. Guy Ritchie har i sandhed været savnet.

Instruktøren bag The Gentlemen, Guy Ritchie, vil de fleste nok mest genkende fra mesterværkerne Lock, Stock & Two Smoking Barrels (1998) og den lidt mere Hollywood-inficerede Snatch (2000). Jeg husker selv at blive overvældet af deres karakteristiske og for datidens unikke klippestil, paletten af den ene mere vanvittige karakter end den anden, og ikke mindst hvordan han formåede at få en kringlet historie til på forunderlig vis at gå op i en smuk enhed.

Nu er Guy Ritchie tilbage i sin oprindelige form. Ikke fordi han har ligget på den lade side siden Snatch. Der har sidenhen været flere film hvor instruktøren har leget med de samme form greber såsom Revolver (2005), RocknRolla (2008) og ikke mindst filmversionen af denne serie med samme navn The Gentlemen (2019). Sidstnævnte kom han nok tættest på at ramme den stil, jeg først faldt for. Men sammenlagt har han aldrig nået helt samme niveau som de to første gennembrudsfilm. Men nu skal det omsider vise sig at være slut!

Med brødre som disse behøver man ikke fjender

Serien starter med introduktionen af hovedpersonen Eddie Horniman (Theo James), som er blevet kaldt hjem fra arbejde som højtstående FN soldat, da hans fader ligger for døden.

Faderen er godsejer, og efter han går bort skal Eddie, både til sin egen og storebroderen Freddies (David Ings) store overraskelse, arve hele baduljen, rub og stub.

I et barnagtigt vredesudbrud får Freddie indrømmet over for brormand, at han skylder en række lyssky bagmænd 8 millioner pund. Typer som man ikke just har lyst til at skylde penge til. Som den gode bror Eddie er, sætter han sig for at redde sin noget så idiotiske og coke sniffende storebror – og det er herfra tingene begynder at tage fart.

Er der mon arveafgift på et hamplaboratorium?

For ikke nok med at Eddie skal belemres med broderens kæmpegæld og idioti, så viser det sig også, at faderen efterlod ham et hamplaboratorium begravet under godsets grund.

Bestyreren af dette foretagende Susie Glass (Kaya Scodelario) indvilliger i at hjælpe Freddie ud af gælden, og efter lidt bump på vejen, ender det med at Freddie, dansende i et kyllingekostume, plaffer hovedet af en gangster. En af de mest tåkrummende og nervepirrende scener, jeg har set i adskillige år. Og heldigvis var det bare første afsnit.

Referencernes paradis

Efter at have binge-watchet seriens første 8 afsnit af sæson 1, kan man kun nå til den konklusion, at Guy Ritchie er vendt tilbage til sin oprindelige stil i fuld favør. Man sidder klinet til hvert afsnit, når en ny udfordring dukker op for karaktererne. Den ene mere vanvittigt, tåkrummende og neglebidende end den sidste, for til sidst på ægte Ritchies vis at gå op i en højere enhed. Hvad der foregår inde i den mands hjerne, må kun Guderne vide. Men en stor tak skal lyde for, at han åbner op for os andre.

Referencerne til Snatch og Lock, Stock, er der rigeligt af. Alt fra geværer, boksning og helt ned til en knock-out scene, der nærmest er lavet 1:1 som i Snatch. Det er guf for kendere.

Også en gammel kending fra Guy Ritchies univers er med. Nemlig den tidligere (og meget aggressive) fodboldspiller Vinnie Jones, der spiller en form for skovfoged på godset. Hvor Vinnie Jones i både Snatch og Lock, Stock spillede en karakter, der lå tæt op af hans virkelige liv, er han denne gang portrætteret som en varm og nærmest elskelig person. Et helt igennem dejligt gensyn.

Skal man sætte fingrene på noget negativt ved serien, så må det faktisk være noget af det, der samtidig gør den så fremragende. Nemlig absurditeten. I nogle afsnit bliver scenarierne simpelt for utænkelige, selv for en serie af den kaliber. Jeg tog mig selv undervejs i at blive småirriteret på plottet, og på hvor dumt det om muligt kan blive. Men når serien når til ende, bliver disse plot overdrivelser tilgivet.

Har du savnet Guy Ritchie i hans originale form, og elsker du små platte gangster film og serier, så er The Gentlemen lige noget for dig. Jeg var underholdt fra start til slut.

Medie: Streaming (Netflix)
Instruktør: Guy Ritchie