Bad Boys: Ride or Die-anmeldelse – Action-sommerens bedste Coptail-party

Af Kasper Rasmussen
5 juni, 2024

Will Smith og Martin Lawrence har ALDRIG været bedre sammen som Mike og Marcus, der med denne fjerde del leverer en "Buddy-Cop"-film fuldt på højde med den første Lethal Weapon

“Buddy-Cop”-genren er en lidt udskældt genre, der muligvis lugter lidt for meget af “Brian” og fedtet autoværksted. Men nogle få gange er man vidne til en “vinder”, som nu Bad Boys: Ride or Die helt klart er.

Filmen følger op fra Bad Boys for Life, hvor deres overordnede Kaptajn Howard(Joe Pantoliano) blev myrdet. Nu ligger hans eftermæle imidlertid i ruiner, for hans navn bliver nu anklaget for narkorelaterede problemer. The Bad Boys selv: Mike Lowrey (en sammenbidt Will Smith) og Marcus Burnett (en ustyrlig morsom og veloplagt Martin Lawrence), sværger naturligvis at rense deres gamle vens navn. Men jo tættere de kommer sandheden, jo mere går det op for vores duo, hvor grum og pilrådden deres arbejdsplads i virkeligheden er. Døden er nu ikke bare lige i hælende på dem, men den banker nu også på deres elskede familiers døre. Sammen med hver deres sønner, Armando (Jacob Scipio) og Reggie (Dennis Greene), bliver duoen nu jaget vildt som flygtninge, med en stor dusør hængende over deres hoveder. Mon de nu nogensinde igen skal grille sammen og diskutere kartoffelsalat?

Indrømmet. Jeg har aldrig været fan af hverken Buddy-Cop-genren og Bad Boys-franchisen. Men jeg skal lige LOVE for at Smith og Lawrence er tilbage med et BRAG af et action-fyldt festfyrværkeri af en frisk sommer-salat!

Det er utvetydigt tydeligt at 55-årige Will Smith og 59-årige Martin Lawrence har kendt hinanden og spillet sammen, siden den første Bad Boys-film dukkede op i 1995. Det er knap 30 års gavtyvs-forberedelse til denne smurte højkomik-action-maskine, der snildt forener 4 årtiers trends og modeluner, med en træfsikker action-bund og drengerøvsskarp afro-humor.

Photo by: Frank Masi/Columbia Pictures

Men det er ikke det hele

Efter en formidabel start, hvor vores helte både skal overrumple en butikstyv og Marcus´ hotdog- og Skittles-trang (- og så skulle han ellers kun hente en “gammelmands”- Ginger Ale!), bliver tingene pludseligt ganske alvorlige. Marcus får et hjertestop (med visuelt-fantastiske dødsrige scener!), men genopstår med fornyet energi og positiv livsforståelse, med nyforstået sans for livsfilosofi. Dette udmønter sig i nogle nærmest grotesk morsomme scener mellem ham og hans makker Mike. Will Smith er denne gang, med rollen som den ellers normalt livsbekræftende playboy Mike, nu fremstillet som en lidt livstræt og “grumpy” forbistret udgave af Tommy Lee Jones-karakteren fra Men in Black.

Denne karakter-krølle på figurene udmønter sig helt perfekt, i et action-miljø med nogle rigtig “græmmer-karle”, der kun vil have de to charmetrolde på de ukendtes gravplads.

Som modspil til den vildt sjove og velskrevne komik, lægger filmens Belgisk-fødte instruktører Adil & Bilall, der også instruerede Bad Boys For Life, også et veloplagt action-tilbud for dagen. En scene ombord på en kæmpe-helikopter, dropper veksler til intro-scenen fra The Dark Knight Rises, men syntes at overgå denne, med dens opfindsomme kameraføringer og skydegal action timing. Og så er slutscenerne på en Redneck Jurrassic Park” med en 400 kilo tung racistisk albino-alligator” ENDNU mere underholdende, med en skydesekvens, der ikke lægger sig under Counter-Strike scenen fra John Wick: Chapter 4.

Photo by: Frank Masi/Columbia Pictures

Et fedtfattigt tempo tilsat skumbananer?

Filmens spilletid på 1 time og 55 minutter, flyver afsted i et fedtfattigt tempo, der er mere trim end Marcus´ nøgne balder.

Men det ER et fornøjeligt møde med “drengene”, og selvfølgelig er det smaddersjovt når Marcus tilbyder (sjæle)-vennen Mike 1000 dollars for en lille pose sort betalt “Skittles” eller for 2000 dollars skumbananer, efter at han bliver sat på “No Skittles”-kur som “frivillig” VEGETAR af sin – naturligvis – perfekte kone. Eller når Mikes søn Armando bliver spurgt: “Hvor har du lært at flyve?” – hvorefter den tidligere dømte søn svarer: “I´m drug-dealer, man!?”.

Will Smith er helt sikkert STJERNEN i filmen, men det er Martin Lawrence der løber med det “sorte” guld. Han har ALDRIG været sjovere. Så tag bare en tur mere, I to!

Men hvorfor så ikke 6 stjerner? Som sagt, så bliver jeg aldrig “Buddy-Cop“-fan. Men denne er på vej til at gøre mig det!

Instruktør: Adil & Bilall

Skuespillere: Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens

Genre: Action/comedy

Premieredato: 6/6 2024

Spilletid: 115 minutter

Selskab: SF-Film/Columbia

Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder

Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.