Fuld Af Kærlighed-anmeldelse – En tom flaske har også skygge

27 maj, 2024

Når alkoholen er lagt på hylden, så opstår de virkelige problemer først.

Christina Rosendahls selvbiografiske film “Fuld Af Kærlighed” er et værk, der er fuld af nuancer. På overfladen har vi en kernefamilie med far, mor og tre børn, hvor der hverken mangler status eller økonomi. Alt synes at være i den skønneste orden, men…

Far Peter har et voldsomt alkoholforbrug og en dag kan han ikke styre sin brandert og ender med et hjertestop, men genoplives. Alvoren er ikke til at tage fejl af, og hvad der tilsyneladende har stået på alt for længe, får nu en konsekvens. Mor Helen og de to ældste børn, Sofie og Jenni, stiller Peter et ultimatum: Lad dig indlægge i behandling eller se din familie fordufte! Her udspiller sig en ganske rørende scene, hvor særligt Sofie definitivt afsløres som vores hovedperson. Viilbjörk Malling Agger tager stafetten op fra sit store gennembrud i Asfalt og krænger sin sjæl ud som den bekymrede datter, der frygter at se sin far gå til grunde, hvis der ikke – bogstavelig talt – bliver sat en prop i.

Supertalent in spe

Malling Aggers efternavn forpligter på sin vis. Hun er nemlig datter af Søren Malling og Petrine Agger, for hvem skuespillet er levevejen. Søren og Petrine har såmænd spillet sammen i Polle Fiction og skabt nogle ganske memorable modpoler til vores allesammens Sonofon-Polle fra Snave. Malling som den selvoptagede Karsten Kørelærer og Agger som Lillian, der forsøger at smigre sig ind på Polle, der som bekendt kom til penge efter en slamsugerulykke. Viilbjörk Malling Agger er et fund til rollen som den 20 årige Sofie (Christina).

Paradoksernes holdeplads

Peter lader sig indlægge, og hjemme skal en ny familiestruktur etableres i fars fravær. Let bliver det ikke, men svært bliver det for alvor, da lykken ellers skulle indfinde sig igen. Peter kommer hjem fra sin alkoholafvænning og er tørlagt, men han kommer også hjem som et forvandlet menneske, der som brik skal passe ind igen. Herfra springer forskellige tematikker ud i lys lue, for skal man skamme sig over at være tidligere alkoholiker? Skal man fortælle sandheden eller lyve over for sine venner? Kan Peter holde sig fra flasken? Kan hans nuværende livsstilsændring skabe en kontrast i parforholdet? Var det hele egentlig bedre før? I virkeligheden handler Fuld Af Kærlighed ikke så meget om alkohol som fjende. I langt højere grad er stærk likør, vin og øl blot en metafor for et hvilket som helst dilemma, der kan opstå hos hver en familie. Det første man taber er kontrollen og hvordan håndterer man så nogle vilkår, som man ikke kan ændre på? Er det muligt at komme overens med det og acceptere det uacceptable? Det er Rosendahls helt store mission, og som er baseret på egen opvækst.

Kontrol er godt – dobbelt kontrol er dobbelt så skidt

Derfor er Fuld Af Kærlighed heller ikke en film, som har en åbenlys konklusion. Den fungerer som et ganske nøje billede på, hvordan det sagtens (ud over at være autentisk) kunne se ud hos Hr. og Fru Danmark inde bag persiennerne. Kigger vi mod Sofies perspektiv, så aflyser hun en rejse til Afrika sammen med en kollega. Hun møder en dejlig fyr, men tør ikke give sig hen til ham. Hun tør ikke andet end at møde op til familieterapi, selvom mor Helen ikke mener, at det er vejen. Hun stoler blindt på en beboer på den lukkede psykiatriske afdeling, hvor Sofie gør rent. Alt sammen for at opretholde kontrol over sig selv og sine omgivelser. Sofie lægger bånd på sig selv og bliver voksen før tid og er i sidste ende den mest ansvarlige af alle vores karakterer.

Den (u)perfekte landing

Lars Ranthe er desuden elskelig som den flersidede Peter, mens Stine Stengades Helen bliver ved med at sætte sig selv i et vadested, hvor man ikke rigtig kan definere, om hun er med eller mod projektet. Det ene øjeblik er hun sympatisk, det næste noget af en vendekåbe. Deres karakterer lander et sted, som ikke er til at sige hverken godt eller dårligt om. Det er måske også derfor, at Fuld Af Kærlighed ikke rigtig følger nogen opskrift eller retning. Lærdommen synges ud til filmens afsluttende scene af den gennemgående karakter Englepigen, som i øvrigt spilles af Selma Storm Otto. Lillesøster til en anden barnestjerne, nemlig Noah Storm Otto, som du garanteret har set i Krysantemum, Felix og Åmanden, Ulven Kommer eller den nyeste Krummerne-film. Med andre ord, så er her lidt at tænke over…

Instruktør: Christina Rosendahl

Skuespillere: Viilbjörk Malling Agger, Lars Ranthe, Stine Stengade, Ella Paaske, Line Kruse, Malaika Mosendane, Morten Hebsgaard, Janus Nabil Bakrawi, Selma Storm Otto, Hanne Hedelund

Genre: Drama