Ad Banner

Nyheder

Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil

Foto: Tango Gameworks | Xbox Game Studios

Af Mark Elsberg
9 maj, 2024

Dagen efter, at Microsoft øksede fire højprofilerede spilstudier, lyder meldingen, at der skal produceres flere 'små' spil.

Det er næppe gået nogens næse forbi, at Microsoft tidligere på ugen øksede fire højprofilerede spilstudier, herunder japanske Tango Gameworks (The Evil Within, Hi-Fi Rush) og amerikanske Arkane Austin (Prey, Redfall).

Alligevel går hverdagen videre hos den amerikanske spilkæmpe, der febrilsk forsøger at dæmpe gemytterne oven på den chokerende udmelding, internt som eksternt.

Det kom angiveligt til udtryk i går, dagen efter annonceringen, hvor Xbox Game Studios-chef Matt Booty havde indkaldt til fællesmøde internt i organisationen for netop at mane til ro.

Ifølge techmagasinet The Verge skulle Booty bl.a. have sagt, at Xbox fremover behøver “(…) flere små, prestigefyldte og prisvindende spil, der kan sikre os en større grad af anerkendelse.”

En udmelding, der skulle være blevet mødt med undren, når man ser på, at netop aflivede Tango Gameworks’ action-rytmespil Hi-Fi Rush falder ned i netop den kategori, Matt Booty taler om – et velanset, kritikerrost spil med flere priser under bæltet.

Med fire år undervejs kan man dog argumentere for, at Hi-Fi Rush er for ‘stort’ til helt at passe på Matt Bootys beskrivelse, og sikkert er det da også, at han ikke kom definitionen nærmere under gårsdagens fællesmøde.

Derfor må vi afvente og se, hvordan Microsoft og Xbox’ spilportefølje udvikler sig over de næste par år.

Endnu i år er der en række højprofilerede udgivelser på vej fra Xbox, i både eksisterende og nye franchises, herunder denne måneds Hellblade 2, samt Obsidians Avowed og MachineGames’ Indiana Jones and the Great Circle – begge med udgivelse sidst på året.

For mange, inklusiv internt hos Xbox Game Studios, var et spil som Hi-Fi Rush netop eksemplet på den type spil, konsolproducenten skal have mange flere af, hvorfor det vækker undren, at man så lukker firmaet bag. Foto: Tango Gameworks | Xbox Game Studios

Mark Elsberg – Skribent

Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.




© Copyright - arkaden.dk