Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
PlayStation præsenterer ny ledelse
Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
Tillykke med de 80 år, George Lucas
En af PlayStations helt store satsninger i 2024 er det koreanske action-spil Stellar Blade, der blev vist frem i længder under sidste uges State of Play-præsentation.
Og selvom Stellar Blade ligner et kompetent ‘hack-and-slash’, så er det ubetinget spillets barm- og bagdelsfagre hovedperson Eve, der indtil videre er løbet med opmærksomheden og været genstand for debat.
Positiv som negativ, for selvom nogen ingen problemer har med figurens design, så lyder anklagerne om et overseksualiseret design fra mange sider af, herunder med reference til Eves ‘urealistiske’ kropsproportioner.
Det har fået spillets producent, Shift Up, til at tage til genmæle. I et nyt interview forklarer instruktør på Stellar Blade Kim Hyung Tae, at figuren skam er baseret på en virkelig koreansk supermodel ved navn Shin Jae Eun. Delvist i hvert fald.
Ifølge Kim Hyung Tae brugte de Shin Jae Euns krop som reference for modellen i spillet, mens selve ansigtet er skabt fra bunden af af spillets 3D-grafikere. Til PlayStation-magasinet PushSquare, via @Genki_JPN, siger han således:
We thought that her [Shin Jae Eun, red.] body shape would be a good reference for the character that we were pursuing. But the face was created originally in-house – it’s just the body of the model that we scanned for the game.
…we wanted to come up with the most attractive looking body for the user, so this is why we made the decision to work with her.
Kim Hyung Tae, instruktør på Stellar Blade til PushSquare
Anklager om sexisme
Og den kommentar lader vi stå et øjeblik. For…
Tager man Kim Hyung Taes udtalelse i betragtning, og kigger man generelt på Stellar Blades markedsføring, er der ingen tvivl om, at Eve bliver brugt som simpelt blikfang for spillet i øvrigt.
Det har som sagt affødt en del kritik, ikke mindst da det kom frem, at Shift Up har problemer på de interne linjer med sexisme, eksempelvis da de chikanerede en ansat for at støtte op om og ytre sig positivt på sociale medier om feminisme.
Et problem, som i øjeblikket fylder meget i den koreanske spilindustri, med flere af de allerstørste producenter, herunder altså Shift Up, under anklage for at praktisere sexisme.
Shift Up står i øvrigt også bag mobilspillet Nikke: Goddess of Victory, der har en tilsvarende historik med overseksualisering af kvinder, men ikke desto mindre nyder stor popularitet i især Japan og Korea.
Kritikken til trods har PlayStation kørt Stellar Blade i stilling som en af dets vigtigste udgivelser i år, når det planmæssigt lanceres til PlayStation 5 den 26. april 2024.
Mark Elsberg – Skribent
Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.