Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
En kinesisk producent af spiltilbehør har sandsynligvis løftet sløret for de første detaljer om Nintendos længe ventede konsol.
Magnetiske controllere, bagudkompatibilitet og en større skærm. Det er bare nogle af de forbedringer, vi kan vente os af den imødesete Nintendo Switch-efterfølger.
I hvert fald hvis man skal tro den kinesiske tilbehørsproducent Mobapad, der tidligere på ugen udgav et opsigtsvækkende opslag på facebook, der i brede vendinger beskriver Nintendos næste konsol.
Mobapad har angiveligt detaljerne fra et anonymt led i produktionskæden til den nye maskine, men skulle måske have tænkt sig bedre om, inden de viderebragte informationerne til resten af verden, for opslaget er sidenhen blevet redigeret og detaljerne fjernet.
Det lykkedes dog bl.a. techmediet wccftech at fange opslaget, inden det blev redigeret, hvorfor vi kan granske det i alle sine oprindelige detaljer.
En konservativ evolution
Først og fremmest nævner Mobapad, at Switch 2 lanceres med en ny version af de velkendte joy-con-controllers. Disse skal tilsluttes konsollen magnetisk i stedet for den nuværende løsning, hvor de påføres via en mekanisk sliske.
Derudover vil de fortsat huse såkaldt HD-Rumble-teknologi, der gør det muligt at finjustere rystefunktionaliteten mere end på almindelige controllere.
Foruden de eksisterende L/R og ZL/ZR-knapper bliver tilføjet et tredje sæt knapper, mens den højre joy-con skulle have en ny ‘funktions-knap’ også.
Endelig meldes det, at de eksisterende Switch-controllers (både joy-cons og ‘pro’-controllers) vil være kompatible med den nye maskine. Man behøver altså ikke frygte at skulle udskifte hele controller-bestanden for at komme i gang.
Switch 2 vil ifølge Mobapad også være fuldt ud bagudkompatibel med de originale Switch-spil, inklusiv de fysiske kassetter. Der vil dog også blive produceret en ny kassettetype, som kun kan bruges på Switch 2.
Skærmen på konsollen vil være større og have en opløsning på 1920×1080 (1080p). Til sammenligning har den eksisterende Switch en skærmopløsning på 1280×720 (720p).
Maskinen kommer også med en ny dockingstation for tilslutning til TV’et, og selvom denne mestendels vil ligne originalen, skulle det som noget nyt bl.a. være muligt at indstille hældningen på den. Den understøtter også op til 4K-opløsning, hvor den originale dock kun gik op til 1080p.
“Kort og godt skal man se Switch 2 som en konservativ evolution af den originale Switch. På sin vis en ‘pro’-udgave,” lyder det opsummerende i Mobapads opslag.
Kommer formentlig først i 2025
Men hvornår udkommer den så, Switch 2? Det var længe forventningen, at Nintendo ville sende den nye Switch på markedet i andet halvår af 2024, men insiderkilder kunne tidligere på året fortælle, at den japanske spilkæmpe havde valgt at holde maskinen tilbage, formentlig så langt som til første kvartal af 2025, dette for at have flere spil klar.
Derfor tegner det på papiret til et relativt skrabet 2024 for Nintendo, der fortrinsvis fylder kalenderen ud med genudgivelser af klassiske spil på Nintendo Switch, herunder denne måneds Paper Mario and the Thousand Year Door og Luigi’s Mansion 2 HD senere på sommeren.
Måske derfor valgte Nintendo også at trække stikket til dette års Gamescom-messe i Køln, som de ellers plejer at være fast inventar på.
Mark Elsberg – Skribent
Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.