Ad Banner

Anmeldelse

The Talos Principle 2: Road to Elysium-anmeldelse – Et komplekst punktum

Foto: Croteam / Devolver Digital

Af Emil Øgaard
18 juni, 2024

Vejen til Elysium af brolagt af komplekse puzzles og kærlighed til ontologisk filosofi

Tilbage i november 2023 udkom The Talos Principle 2, der tog skridtet videre fra blot at være et filosofisk puzzlespil til at have fokus på en dybere historie med konsekvenser for de valg, du skal træffe.

The Talos Principle 2 er et af de mest stimulerende spil, jeg har prøvet at spille. Det sætter store, filosofiske tanker i gang om både store og små koncepter. Derfor glædede det mig, at Croteam offentliggjorde til Devolvers sommer showcase, Devolver Direct, at DLC’en vil udkomme om blot nogle dage.

Nu har jeg spillet igennem (næsten) det hele. Kan det stadig holde skruen i vandet, eller bliver det en endeløs spiral af pladder?

Tre meget forskellige akter

Road to Elysium DLC’en er opdelt i tre akter, der alle er meget forskellige fra hinanden. Akterne kan spilles i vilkårlig rækkefølge og har ikke nogen forbindelse til hinanden.

Det første akt hedder Orpheus Ascending og handler om, at du skal indsamle fragmenterede tanker fra robotten Sarabhai. Længe har hun gået med en følelse til en anden robot, hun har svært ved at forstå. Derfor prøver hun igennem de fragmenterede tanker at beskrive konceptet omkring den ubeskrivelige følelse, hun har.

Og du, kære læser, kender nok også til denne følelse. Ja, kærlighed er svært at forstå. Selv når robotter, der stadig udvikler sig gennem en masse Turing-tests, er ved at lære om konceptet kærlighed, giver det nogle interessante perspektiver.

Undervejs i Orpheus Ascending er der 16 puzzles, man skal klare, samt en kæmpestor puzzle til sidst inde i en kæmpe kuppel. Sværhedsgraden er meget lig de sidste par områder i hovedspillet. Ingen nye mekanikker er tilføjet, hvilket måske kan lyde dårligt, men tværtimod viser det bare, at de remedier, man kan bruge i hovedspillet, stadig kan give nogle interessante puzzles.

I andet akt, Isle of the Blessed, styrer man ikke hovedpersonen 1K, som man ellers har gjort indtil nu. Sammen med de andre robotter tager man til en bounty-agtig ø med palmer, sol og sandstrand. Mens 1K bygger sandslotte og lærer om kokosnødder, tager du som den evigt optimistiske Yaqut ud og udforsker de mange puzzles, øen har at tilbyde.

Efter at have klaret de mange puzzles, slutter du af med at skulle løse én kæmpe puzzle i en stor kube i midten. Denne puzzle er min favorit i denne DLC. Selvom den til tider kan være kompleks, er det sublimt leveldesign, hvor alle dimensionerne bliver brugt. Ofte står man på hovedet og kigger ned på palmer, der hænger på hovedet. Mageløst!

Ved at aktivere tårnene i siden, får man adgang til den store kube i midten. Foto: Croteam / Devolver Digital

Strammer møtrikken for hårdt

Så er vi nået til tredje akt, Into the Abyss. I dette akt befinder vi os i et af de mest dramatiske øjeblikke i hovedspillet, hvor en væsentlig robot fra dit crew kortslutter.

I Into the Abyss udforsker man, hvad der skete med denne robot, da den kortsluttede. De eneste to individer, man hører i dette akt, er den føromtalte robot og skaberen Elohim, som vi også stiftede bekendtskab med i det første spil.

De to forrige akter i denne DLC har haft en solid læringskurve på de forskellige puzzle-mechanics, vi skal bruge for at kunne klare en puzzle. I tredje akt sker der et kæmpe spike i sværhedsgraden, hvilket gjorde, at jeg endte med at bruge fire timer på de fem første puzzles. Det var cirka den tid, det tog at gennemføre hver af de forrige akter.

Her måtte jeg kapitulere, da anmeldelsen også skulle ud på et tidspunkt i år. Spillet er nemlig ret hardcore, hvad angår tips til de forskellige puzzles, når man er stuck. Men det er en del af designfilosofien, så jeg kan ikke klandre dem for, at spillet er for svært. Heldigvis findes der YouTube-videoer som sidste udvej, hvis man bliver ved med at banke hovedet mod muren.

Selvom sværhedsgraden blev for voldsom i sidste akt, var det også historiemæssigt den svageste. Det er tydeligt, at dette akt er lavet til puzzle-elskerne, mens de personer, der mere er interesseret i historierne, kan spille de andre akter.

Det er tydeligt at se de smukke Unreal Engine 5-assets blive brugt. Foto: Croteam / Devolver Digital

Det smukkeste puzzlespil

The Talos Principle 2 er udviklet i Unreal Engine 5, hvilket tydeligt kan ses. Hvis man har set tech-demoen fra Unreal Engine 5, ser man, at de har taget en masse fotos af Grand Canyon og lagt ind som filer, man kan droppe ind i sit spil som et asset. Disse assets er brugt meget i første akt, hvor det er sat i en ægyptisk simulation.

Hvis man ikke har spillet et spil, der er lavet i Unreal Engine 5 endnu, venter der en fantastisk overraskelse. Jeg skulle vænne mig til, at det rent faktisk var et computerspil, jeg spillede — så flot er det.

Dog kommer disse tunge assets også med en pris. Grundspillet i The Talos Principle 2 fylder omkring 79 GB. Med DLC’en kommer vi op at ramme 102 GB, hvilket er en pæn sjat. Det er dog alle 102 GB værd, og man kan med god samvittighed afinstallere det igen efter have spillet DLC’en igennem.

Med Road to Elysium DLC’en bliver der nemlig sat et dejligt komplekst punktum for The Talos Principle 2. Et punktum, der på ingen måde afrunder universet, men giver flere filosofiske overvejelser end svar.

Et trippet tredje akt, der også blev endestationen. Foto: Croteam / Devolver Digital

Forventningens glæde til fremtiden

The Talos Principle 2: Road to Elysium er en fortrinlig DLC, der udvider et allerede komplekst univers med flere filosofiske spørgsmål, man kan dykke ned i. Croteam viser igen deres mesterlighed ved at balancere det højpandede med de fjollede og naive sider af karakteren 1K, samtidig med at de udvider vores forståelse af andre karakterer som Yaqut.

Selvom sværhedsgraden i det sidste akt af DLC’en blev en kende for høj, kan jeg ikke andet end at anbefale den af hele mit puzzlehjerte. Det føltes som at komme hjem til et univers, jeg inderligt håber, vi får mere af i fremtiden. Samtidig håber jeg, at vi ikke skal vente endnu ni år på en efterfølger.

Forhåbentlig har Serious Sam-udviklerne, Croteam, lært en masse om at arbejde i Unreal Engine 5, hvilket kan forkorte udviklingstiden.

Road to Elysium giver dig 12+ timers underholdning udover de 30+ timer, der allerede ligger i hovedspillet. Det er over 40 timers underholdning, der bør være i enhver puzzleelskers samling.


Udvikler/Udgiver: Croteam / Devolver Digital

Genre: Filosofisk Puzzlespil

Platform: PC (anmeldt på), PlayStation 5 og Xbox Series X | S


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.




© Copyright - arkaden.dk