Ad Banner

Nyheder

Analyse: Vi gider kun spille ‘gamle’ spil

Foto: Fortnite | Epic Games

Af Mark Elsberg
3 april, 2024

En ny undersøgelse sætter en tyk streg under, at de fleste af os holder sig til ganske få og typisk lidt ældre spil.

Ifølge en ny undersøgelse fra det hollandske spilanalyseinstitut Newzoo bruger vi størstedelen af vores gaming-tid på ‘klassikere’ så som Fortnite, League of Legends og Minecraft. Det skriver spilmediet Kotaku.

Og det er altså ikke klassikere så som DOOM, Pac-Man og Super Mario, hvad vi også kunne kalde for retro-spil, der i analysen tales om, men nogle af det sidste årtis største, mest populære udgivelser.

PC-spillerne er dem, med størst hang til lidt ældre, veletablerede spil. Gennemsnitsalderen på de 10 mest populære PC-spil lyder således på 9,6 år.

For PlayStation- og Xbox-spillere er spillene lidt yngre med en gennemsnitsalder på hhv. 7,4 og 7,2 år, mens Nintendo-spillerne må siges at være de mest ‘moderne’ med en gennemsnitsalder på kun 3,9 år.

Fem spil løber med al opmærksomheden

Analysen viser også, at vi primært holder os til få spil, når vi spiller. Kun 66 forskellige spil stod således for 80% af den samlede spilletid i hele 2023.

Bryder man det endnu længere ned, kan man se, at fem spil så absolut dominerer statistikkerne, nemlig Fortnite, Roblox, League of Legends, Minecraft og GTA V. Tilsammen stod de for 27% af al spilletid i 2023.

Tallene siger dermed også noget om, hvor svært det er at gøre sig gældende som (ny) spilproducent på markedet anno 2024. Kun 8% af de mest spillede spil i 2023 var helt nye spil i ikke årligt tilbagevendende serier så som Baldur’s Gate 3 og Diablo IV.

“Det bliver sværere og sværere at finde et publikum til sine spil,” skriver Newzoo. “Især i det nuværende spillandskab, hvor veletablerede spil med løbende opdateringer overskygger alt. Sagt på en anden måde. Held og lykke, hvis du ikke laver en fortsættelse, et remake eller på anden vis et spil i en velkendt serie.”

Måske er det derfor, at en anden nylig analyse viste, at størstedelen af verdens spiludviklere enten vedligeholder eller arbejder på et helt nyt ‘live-service’-spil. De spil er nemlig netop designet til at blive holdt i live over mange år.

Men modellen er bestemt ikke garanti for succes, som man ultimativt slås om den samme sparsomme opmærksomhed hos forbrugerne, som hvis du laver et hvilket som helst andet spil.

Nedenfor kan du se statistikken fra Newzoo over de 10 mest populære spil i 2023 inddelt efter platform:

Foto: Newzoo via Kotaku

Mark Elsberg – Skribent

Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.




© Copyright - arkaden.dk