Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
PlayStation præsenterer ny ledelse
Gamerne elsker PlayStations ‘numse-spil’, eller hvad?
Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
'ICEwall' er et spil, der får dig til at sige: "Bare lige eeeen runde mere...".
‘Space Invaders’ er en klassiker.
Ikke et spil jeg føler gigantisk trang til at spille nu om dage, men en klassiker ikke desto mindre.
Derfor kom det lille indiespil ‘ICEwall’ komplet bag på mig.
Jeg fandt det egentlig ved et tilfælde på Twitter og besluttede mig for at give det et forsøg. Pludselig var det blevet mørkt udenfor, jeg havde ikke spist frokost og opdagede, jeg var dødtørstig, men jeg rejste mig alligevel ikke fra min computer.
Det er på en eller anden måde lykkedes udvikleren Erlend Kirkebø at opdatere det nærmest arkæologisk rumskydespil.
Man styrer, som det er sædvane, det lille rumskib nederst i skærmen, mens tiltagende horder af stygge rumvæsen-skibe befolker banens øvre halvdel og sender en sværm af projektiler mod en, som skal undviges.
Så langt så godt – og velkendt.
Twistet kommer imellem banerne, hvor man får tilbudt en række kort at drafte – der er tale om en deckbuilder.
Et kort giver mere skade, et giver flere liv, et gør dine skud til gennemborende laserstråler og et andet giver 1 % mere skade for hver 1 % hurtigere fire rate, man har.
Det er dybt opslugende. Først og fremmest er det hundesvært. Man skal vælge sine kort med omhu, håbe på man får de rette, man skal bruge og opbygge synergier i mellem dem.
Der er en eller anden rammehistorie om hackere eller noget i den retning, men det falder komplet i baggrunden for selve spillet – som også er det interessante.
Bosserne er velkonstruerede og fornøjelsen ved både at skyde, undvige og vælge nye evner driver spillet frem på en måde, som får mig til, igen og igen, at sige “arh, jeg tager lige én runde mere”, og pludselig er der gået timer.
ICEwall er ikke noget stort spil, der er ingen gigantiske åbne verdener at udforske, ingen kampagner på 60-timer og et diverst persongalleri at gøre kur til. Der er bare dit lille rumskib, tusindvis af fjender og tiltagende avancerede laserstråler.
Men i al dets beskedenhed skinner det. Det er en lille, forrygende perle, som du ikke bør lade gå forbi næsen – hvis du altså lige har syv timer at brænde af.
Det koster lige omkring 50 kroner. Det er hver en øre værd.
MERE FRA HARDWIRE
LÆS MERE: ‘Terra Nil’ er en citybuilder vendt på hovedet – og det er skønt
LÆS MERE: ‘Shardpunk: Verminfall’ giver et tiltrængt ‘XCOM’-fix
LÆS MERE: Lovecraft-fiskesimulator er klar kandidat til et af årets bedste spil