Imaginary-VOD-anmeldelse – Det pure opspind

26 april, 2024

En fuser udi tanken om at kunne skræmme publikum. Det kan godt være, at Chaucey viser tænder, men det ender aldrig med et bid.

Har du i starten af det nye år været i biografen og set traileren til Imaginary, men undret dig over, hvor pokker den bliver af? Nu kan undringen stoppe, for selvsamme film dukker i stedet op som VOD. Dermed kan du kaste dine penge over et andet tilbud i den mørke sal, hvilket jeg også vil mene er den bedste handel.

Idéen er god, men…

Den starter ellers fint. Ikke med jump scares og uhygge, men nærmere en form for mørk suspence, for Imaginary når aldrig op på toppen af det ukomfortable. Mystikken om den talende bamse Chauncey, der bliver Alices bedste ven, er filmens højdepunkt og foregår i filmens første times tid. Den afrundende sidste halve time prøver at lægge en større plotsammenhæng ind, og her går det galt. Småkagerne tabes på gulvet og desværre skal jeg orientere dig om, at 10 sekunders reglen ikke gælder her…

Forfatteren Jessica flytter ind i sit barndomshjem med sin mand Max og dennes to døtre Alice og Taylor. Max har tidligere mistet sin kone og børnene deres mor. Nu er de kommet sig og klar til at starte et nyt liv med Jessica. Overvældet af de nye omgivelser og de nye relationer, opdigter den yngste datter, Alice, en imaginær ven kaldet Chauncey. Hvis du kunne lide Ted (Seth MacFarlanes ubehøvlede og alkoholiserede komedie-bamse), så vil du næppe bryde dig om Chauncey. Til at starte med følger ham Alice overalt og virker som en beskyttende og tryghedsskabende “ven”, som Alice nyder stor gavn af, i takt med at hun vender sig til sin nye tilværelse.

En ulige kamp

Du har sikkert gættet det, men Chauncey bliver ikke ved med at være nuttet. Langsomt bliver Chauncey mere og mere pågående, krævende og grænseoverskridende. Et centralt fixpunkt i filmen bliver Alices tjekliste af missioner, som hun leger sig til at Chaucey har givet hende. Spørgsmålet er dog blot, om de ikke er mere sande end det voksne øje kan spotte. Alice bliver i hvert fald mere og mere sindspåvirket af samværet med Chauncey, hvilket særligt Jessica opdager. Det er dog på ingen måde let af være bonusmor, der både skal sætte grænser, være opdragende og samtidig også indbydende, så hun kan styrke sit forhold til Alice og Taylor. Sidstnævnte er teenager med stort T, som er noget af en mundfuld for Jessica og derudover er Taylors interesser noget distancerede fra Alices. Med andre ord er der noget af et modenhedsskel mellem pigerne. Derfor har Alice også frit lejde til at blive opslugt af sin imaginære bamse. Heldigvis er der hjælp at hente hos naboen Gloria, som tilbage i tiden var babysitter for Jessica og dermed kan huske, at Jessica havde tilsvarende adfærd som Alice. Langsomt er symbiosen indlysende. Jessica må erindre sine hengemte barndomsminder inden de tilsvarende gennemsyrer Alice.

Hvordan pokker kommer vi i mål?

Velkommen til bamsen Chaunsey, som er bindemidlet til at få Imaginary til at fungere – måske ikke som gyser, men i det mindste så en thriller. Exit bamse, da Chauncey er meget mere end det. Den sidste halve time, hvor Jessicas minder går fuld Niagara, ligner simpelthen en film, som er i gang med at træde vande og i sidste ende padle sig til en sikker kyst. Denne signatur køber simpelthen ikke de parallelunivers, som filmen svælger ind i til sidst. Afslutningen kan i bedste fald kaldes latterlig, i hvert fald uforløst. Jeg har sjældent set så stor og markant en afstikker fra sit oprindelige setup i et forsøg på at nå til rulleteksterne til normeret tid. Ualmindeligt skuffende, og en alvorlig streg i det overordnede billede. Skuespillet bliver hysterisk og overgearet, og de ellers fine og afdæmpede momenter aktørerne imellem bliver smadret i ét hug. Med andre ord: Var det virkelig alt, som indledning og opbygning skulle bruges til?

Letforglemmelig påstået gyser

Imaginary evner på sin vis at afvikle sig selv. De små hop på stedet bliver lige så effektiviserede, som var der tale om en opvarmning til et 5000 meter løb, hvor startpistolen ikke var ladt. Her har vi nok ikke årets værste gyser, men vi har i hvert fald en tyndbenet og ujævn oplevelse, der næppe bliver i din hukommelse frem til årets udløb.

Medie: VOD/Nordisk Film Distribution A/S

Instruktør: Jeff Wadlow

Skuespillere: DeWanda Wise, Tom Payne, Taegen Burns, Pyper Braun, Matthew Sato, Veronica Falcon, Betty Buckley, Alix Angelis, Matthew Sato