Monkey Man-anmeldelse – Dev Patel er en enmandshær

Af Kim Hjælm
26 april, 2024

Den rendyrkede actionfilm Monkey Man har vores allesammens ‘Slumdog Millionaire’ Dev Patel i hovedrollen. Og han er i sandhed manden med svarene, da han samtidigt imponerer i sin debut som instruktør og manuskriptforfatter.

Det er en enmandshær både foran og bag kameraet. Ti år har det taget Dev Patel at få lavet Monkey Man. I den periode kunne man have mistænkt projektet for at være forbandet. Da corona-pandemien, intet budget, brækkede knogler og dødsfald i filmholdet alle har været realiteter under produktionen af Monkey Man – er det en bedrift i sig selv, at filmen omsider er landet i biografer verden over.

Heldigvis er filmhåndværket også en bedrift. Endda en ret forfriskende og overvældende bedrift. Hvert eneste frame i filmen er et bevis på den kærlighed til genren og historien, som Dev Patel har. Fortællingen er i en perfekt symbiose med, hvad der foregik bag kameraet: I Monkey Man skal en dedikeret, fattig mand overkomme alverdens brutale udfordringer – og ofre sin krop — for at opnå sit livslange mål. Det er pudsigt nok også historien om Dev Patel, mens han lavede filmen. Midtvejs i produktionen var der ingen økonomi tilbage – hvilket tvang hele holdet til at konstant finde innovative løsninger for at fuldende projektet. Alt imens at Dev Patel tvang sin krop gennem et fysisk helvede i sin inkarnation af en moderne actionhelt.

Dev Patel viser overraskende kreative muskler. Og overraskende muskler.

Hvis man – før udgivelsen af Monkey Man – så på en lang liste af skuespillere, som man aldrig vil kunne købe som en troværdig actionhelt, var Dev Patel formentligt helt oppe i toppen. Efter Monkey Man er det uundgåeligt, at han ikke bliver en af vor tids mest betydningsfulde action-filmstjerner. Sjældent har en skuespiller redefineret sig så markant med én film. Det er også en film, der spiller på sine styrker og ikke bruger tid på sine svagheder. Styrken er heldigvis gennemgående voldsomme og underholdende non-stop kampscener. John Wick bliver nævnt i filmen, og det er med et glimt i øjet, da man sagtens kan koge filmen her ned til ’John Wick, men i Indien’ – og det er naturligvis et kompliment. Kampscenerne er visuelle bomber, hvor man skal være lavet af noget særligt, hvis man kan se hele filmen uden at kigge væk under de mere barbariske momenter.

Man kunne sanse Indiens gader gennem lærredet, og det fungerer som en perfekt og unik arena for actionsekvenserne. Kernen af historien tager udgangspunkt i fascinerende, religiøse elementer fra Indiens kultur. Myten om abeguden Hanuman giver Monkey Man en dybere dimension uden, at det forstyrrer den ellers simple fortælling. For Dev Patel hviler ekstremt meget i det simple. Monkey Man ved hvilken slags film den gerne vil være. Derfor tilgiver man den langt hen ad vejen for sine mangler.

Men en drastisk mangelvare her er, at karaktertræk og følelser ikke kommer nok til udtryk gennem kampscenerne. Da en stor del af tiden går med disse scener, er det en skam, at karaktererne ikke skinner mere igennem og får lov til at udvikle sig i kampene. Variationen er derfor ikke kraftig nok fra kampscene til kampscene, hvilket i værste fald gør, at man kan zone en smule ud, når filmen ellers er bedst.

En stemme for de stemmeløse. En kæmper for de ukampdygtige.

Film har betydning. Netflix traf en bemærkelsesværdig beslutning, da de valgte at sælge Monkey Man til Jordan Peeles filmselskab Monkeypaw Productions for et samlet tab på 21 millioner dollars. Årsagen var angiveligt, at Netflix fik kolde fødder over de politiske undertoner i Monkey Man. I midten af filmen får Dev Patels karakter nemlig en åbenbaring om et større formål. I starten kæmpede han blot for hævn, men han ender med at kæmpe for et folk. Et folk som går imod en radikal, højreorienteret, politisk figur, som er identisk med, hvad vi ser i nutidens Indien. Dev Patels karakter kæmper mod den diskriminerende overmagt, men det gør Dev Patel også kompromisløst i virkeligheden. Det revolutionerende element giver Monkey Mans slutning en betydningsfuld vægt. At en ganske simpel indisk actionfilm kortvarigt opnår det niveau, er formentlig derfor Jordan Peele vidste, at Monkey Man fortjente at blive set i biografer verden over.

Instruktør: Dev Patel
Skuespillere: Dev Patel, Vipin Sharma, Pitobash, Makrand Deshpande
Genre: Action
Selskab: Universal Pictures
Spilletid: 121 min.
Premieredato: 25. april 2024

Kim Hjælm – Skribent & Anmelder

Kim er uddannet visuel storyteller fra VIA Film & Transmedia. Han har arbejdet i filmbranchen som manuskriptforfatter, reklamefilminstruktør og klipper. Han har først og fremmest identificeret sig selv som film buff – lige siden han brugte alle sine konfirmationspenge på en Blu-ray-samling af IMDB top 250 film. Det havde han nok ikke gjort, hvis han vidste, at streamingtjenesterne var lige på trapperne. Det var dumt.