Nyheder

Jim Ryan går af, men hvem skal overtage posten? Her er vores 5 bud.

Af Michael Engelbreth
18 oktober, 2023

I takt med at æraen under Jim Ryans ledelse nærmer sig sin afslutning, begynder industrien at zoome ind på, hvad fremtiden mon vil bringe for Sony Interactive Entertainment (SIE). Ryans afgang efter næsten tre årtier markerer ikke kun enden på en æra, men også begyndelsen på en ny fase i PlayStation-brandets historie.

Efter at have styret skibet gennem lanceringen af PlayStation 5 under de mest udfordrende omstændigheder, som den globale COVID-19-pandemi præsenterede, træder Ryan tilbage i marts 2024, og efterlader et imponerende fodspor, der har formet PlayStation til at være en af de mest anerkendte og elskede spilkonsolmærker globalt.

I mellemtiden er Hiroki Totoki, nuværende præsident, COO og CFO for Sony Group Corporation, udpeget til at tage rollen som midlertidig CEO for SIE fra april 2024, samtidig med at han fortsætter i sin nuværende stilling.

Totoki, sammen med Kenichiro Yoshida, formand og CEO for Sony Group Corporation, og ledelsesteamet hos SIE, vil nu tage fat på den vigtige opgave med at udpege en efterfølger, der kan lede PlayStation ind i sin næste æra af innovation og vækst.

Mens spekulationerne om, hvem der kunne blive den næste CEO for SIE, begynder at tage fart, kigger vi nærmere på de kvaliteter og erfaringer, der kunne være afgørende for at tage roret i en tid, hvor gaming-industrien fortsat er i hastig udvikling. Der er flere kandidater, internt og eksternt, som kunne være i spil for at fylde det tomrum, Ryan efterlader. Hvem vil være den rette person til at føre SIE’s vision fremad og fastholde PlayStation-brandets dominans i en stadig mere konkurrencedygtig og hurtigt skiftende spilindustri?

Med Jim Ryans afgang fra PlayStation, er det interessant at dykke ned i hvem der bliver tronfølgeren. Her er vores bud på 5 kandidater der kan tage roret og styre PlayStation skibet videre.

Pete Hines – Head Of Publishing, Bethesda Softworks

Pete Hines har haft en lang og succesfuld karriere inden for gaming-industrien, primært gennem sit arbejde hos Bethesda Softworks, hvor han har tjent i 24 år. Hans seneste position var som Head of Publishing hos Bethesda, men han valgte at træde tilbage fra denne rolle i 2023 for at udforske sine interesser og lidenskaber yderligere, samt tage mere tid til at nyde livet.

Hines’ karriere hos Bethesda begyndte i 1999 som Senior Vice President of Global Marketing and Communications, hvilket var samme år Zenimax erhvervede selskabet. I oktober blev han forfremmet til Head of Publishing. Under hans tjeneste har Bethesda udviklet og udgivet nogle af de mest elskede spilfranchiser, herunder Fallout serien. Bethesda er nu ejet af Microsoft, hvilket tilføjer en ekstra dimension til Hines’ erfaring, da han har været involveret i samarbejdet mellem Bethesda og Microsoft, og har diskuteret spilindholdets tilgængelighed på PlayStation og Xbox platforme under Gamescom i 2021.

Desuden blev Hines indkaldt af U.S. Federal Trade Commission (FTC) for at forklare Microsofts tilgang til Xbox og PlayStation gaming-indhold efter Microsofts erhvervelse af Bethesda.

Hines har en dybtgående forståelse af spilindustrien og har erfaring med at navigere i samarbejdsforhold mellem forskellige store aktører i industrien, herunder Microsoft og Sony. Hans erfaring og dygtighed inden for udgivelse og markedsføring af spil, sammen med hans forståelse for krydsplatformssamarbejde, kunne gøre ham til en stærk kandidat til en ledende position hos Sony Interactive Entertainment.

Pete Hines har gennem tiden været meget tydelig i sin kærlighed til PlayStation, og han er en person som er elsket af mange gamere.

Her vil SIE få en CEO som på mange måder ligesom Phil Spencer, er en ””mand af folket”.

Hermen Hulst – Head of PlayStation Studios

Hermen Hulst har en betydelig erfaring og dybtgående forståelse af PlayStation-brandet og gaming-industrien, hvilket gør ham til en stærk kandidat til CEO-positionen hos Sony Interactive Entertainment (SIE). Han har været hovedet af PlayStation Studios i omkring 17 måneder, hvor han ledede et internationalt netværk af førsteklasses udviklingsstudier, der har produceret nogle af PlayStation’s største hits, såsom “Returnal”, “Astro’s Playroom”, “The Last of Us Part II”, “Dreams” og “Ratchet & Clank Rift Apart.” Tidligere var Hulst Managing Director for Guerrilla Games, et Sony PlayStation first-party studio, hvor han hjalp med at igangsætte nogle af de mest ikoniske spilfranchiser for PlayStation-gamere, inklusiv “Killzone” og “Horizon Zero Dawn.”

Hulst har en stærk tro på single-player, narrative spil som en ekstrem vigtig del af PlayStation Studios’ konsoloplevelse og ser nye IP’er (Intellectual Properties) som en livsnerve i gaming.

Han understreger også vigtigheden af at skabe en bred vifte af oplevelser for publikum, herunder nye franchises, store spil, mindre og mere innovative spil, single-player fortællinger og multiplayer-oplevelser. Han ser PlayStation Studios som en creator ledende organisation, hvor målet er at finde de bedste udviklingsstudier i verden og hjælpe dem med at forfølge deres idéer passioneret.

Hulst værdsætter partnerskaber inden for industrien og ser ingen forskel mellem udviklingsteams, der er en del af Sony, som Naughty Dog, Insomniac, Media Molecule, Sucker Punch, og udviklingsteams, der arbejder som partnere med PlayStation Studios, som Kojima Productions og FromSoftware.

Hans omfattende erfaring og dedikation til PlayStation-brandet, sammen med hans vision om at fremme innovation og skabe en mangfoldighed af spiloplevelser, peger på, at han kunne være en stærk kandidat til at lede Sony Interactive Entertainment ind i fremtiden.

Reggie Fils-Aime – Managing Partner, Brentwood Growth Partners LLC

Reggie Fils-Aimé er kendt for sin tid som præsident og COO (Chief Operating Officer) for Nintendo of America fra 2006 til 2019, hvilket gør ham til en bemærkelsesværdig skikkelse i gaming-industrien. Før sin tid hos Nintendo, havde Fils-Aimé en succesfuld karriere inden for salg og markedsføring, og tjente som Executive Vice President of Sales and Marketing inden han blev forfremmet til præsident og COO. Han opnåede celebrity status blandt gamere efter sin optræden på Nintendos E3 2004 pressekonference, hvor han hjalp med at revitalisere Nintendos image som en betydelig konkurrent blandt andre videospilkonsolproducenter som Sony Interactive Entertainment og Microsoft.

Efter hans pension fra Nintendo of America i april 2019, blev Fils-Aimé en “Leader in Residence” ved Cornell University og senere udnævnt til at sidde i bestyrelsen for Brunswick Corporation, GameStop, og Spin Master. Han fortsatte med at være aktiv i gaming-industrien, hvilket blev understreget, da han blev udpeget som en strategisk rådgiver for Rogue Games, et firma der arbejder på at bringe spil til Nintendo Switch, Xbox, og PlayStation. I denne rolle, sluttede Fils-Aimé sig til et hold af rådgivere, der inkluderede tidligere præsidenter fra både Nintendo og Sony.

Fils-Aimé har også delt scenen med andre store navne i gaming-industrien, inklusiv PlayStation’s Shawn Layden og Xbox’s Phil Spencer under The Game Awards, hvilket viser en vis grad af samarbejde og fællesskab mellem de største spillere i industrien.

Reggie Fils-Aimé har vist evnen til at drive væsentlig vækst og innovation inden for gaming, og hans seneste rådgivende rolle hos Rogue Games, der involverer PlayStation, viser hans fortsatte engagement og relevans i industrien.

Pete Parsons – CEO, Bungie

Pete Parsons er den nuværende CEO for Bungie, et spiludviklingsstudio baseret i Bellevue, Washington. Han har haft denne position siden januar 2016.

Før han blev en del af Bungie, havde Parsons en tidligere karriere hos Microsoft, hvor han kom til Bungie i 2002 som Executive Producer og Studio Manager.

For nylig har Bungie foretaget en bemærkelsesværdig beslutning, ved at blive en del af Sony Interactive Entertainment (SIE), selvom de fortsat vil fungere som et uafhængigt og multi-platform studio og udgiver. Dette træk blev annonceret i en blogpost på PlayStation’s officielle blog, hvor Jim Ryan udtalte, at han havde tilbragt meget tid sammen med Pete Parsons og Bungie-ledelsesteamet for at udvikle de rigtige relationer, hvor Bungie vil være fuldt understøttet og støttet af Sony Interactive Entertainment. Dette samarbejde sigter mod at udnytte Bungie’s ekspertise inden for multi-platform udvikling og live spiltjenester, som vil hjælpe med at udvide PlayStation til hundreder af millioner af spillere.

I det samme blogindlæg delte Pete Parsons, at sammen med Sony, ser Bungie en partner, der ubetinget støtter dem i alt de er, og som ønsker at fremskynde deres vision om at skabe generationsspændende underholdning, mens de bevarer den kreative uafhængighed, der er hjertet i Bungie. Han nævnte også, at med Sony’s støtte vil den mest umiddelbare ændring være en acceleration i ansættelse af talent på tværs af hele studiet for at understøtte deres ambitiøse vision. Han antydede, at Bungie begynder deres rejse til at blive et globalt multi-media underholdningsfirma med denne nye alliance.

Parsons’ erfaring og lederskab hos Bungie, sammen med det nylige samarbejde med Sony, kan gøre ham til en potentiel kandidat til CEO-positionen hos Sony Interactive Entertainment, især da Bungie nu er en del af SIE, og der er blevet lagt stor vægt på at udvikle de rigtige relationer mellem Bungie-ledelsesteamet og Sony.

Shuhei Yoshida – Head of Indies Initiative, Sony Interactive Entertainment

Shuhei Yoshida er en prominent skikkelse i gaming-industrien. Han har en lang historie med Sony og PlayStation, som begyndte i 1993, da han blev en del af det oprindelige PlayStation-projekt. Yoshida har haft flere ledende positioner inden for Sony og har været en nøgleperson i PlayStation-brandets udvikling over årene.

Yoshida er uddannet med en Bachelor of Science fra Kyoto University, og erhvervede senere sin MBA fra University of California, i 1993.

Yoshida begyndte sin karriere hos Sony Corporation i april 1986. Han var en af de oprindelige medlemmer af PlayStation-projektet i 1993, hvor han fungerede som Lead Account Executive og ledede Sony Computer Entertainment Inc.’s tredjepartslicensprogram. Han har haft en række bedst sælgende titler under sit bælte, inklusive spil som SOCOM, Jak and Daxter, og Gran Turismo, hvor han fungerede som Executive Producer.

Yoshida blev Vice President hos Sony Computer Entertainment America i april 2000, Senior Vice President hos SCE Worldwide Studios USA i februar 2007, og endelig Præsident for SCE Worldwide Studios i maj 2008. Han havde denne position indtil november 2019, hvor han trådte tilbage for at lede et nyoprettet initiativ, fokuseret på at støtte eksterne uafhængige skabere. I denne rolle fokuserer Yoshida på at støtte eksterne udviklere, der skaber ‘nye og uventede’ oplevelser for gaming-industrien.

Yoshida har haft en betydelig offentlig tilstedeværelse, især omkring lanceringen af PlayStation 4 i 2013, hvor han interagerede med forbrugere via sin Twitter-konto, deltog i forskellige gaming-podcasts, og medvirkede i officielle PlayStation-videoer. Yoshidas bidrag til gaming-industrien blev anerkendt i 2023, da han modtog BAFTA Fellowship pris, ved det 19. British Academy Games Awards for sit arbejde i gaming-industrien.

Shuhei Yoshidas dybe forståelse og erfaring med PlayStation-brandet, sammen med hans langvarige tjeneste hos Sony, gør ham til en stærk kandidat til rollen som CEO for Sony Interactive Entertainment. Han har en omfattende baggrund inden for ledelse og spiludvikling, og hans lederskab har bidraget til PlayStation-brandets succes over årene.

Hvem tænker du overtager efter Jim Ryan?

Du har nu hørt vores bud på kandidater, men hvem tænker du kunne være et godt bud til at guide PlayStation sikkert videre? Vi glæder os til at høre dine tanker.

Michael Engelbreth – Skribent & Anmelder


Michael har en solid baggrund inden for gamingmiljøet som administrator og skribent for Det Danske Gaming Forum. På hjemmefronten er Michael en ivrig Fortnite-spiller, hvor han ofte slår sig løs med familien. Men når aftenen falder på, er det tid til nervepirrende gyserspil eller actionfyldte blodbad.




© Copyright - arkaden.dk