Ad Banner

Nyheder

Live service-spil hitter fortsat blandt spiludviklere

Foto: CoursesOnline

Af Mark Elsberg
4 februar, 2024

En ny rapport fra det amerikanske analyseinstitut Griffin Gaming Partners fastlår, at ‘live service’-spil, altså spil med løbende planlagte opdateringer, også kendt som ‘games as a service’ (GaaS) fortsat er en prioritering for spiludviklere verden over, det skriver Gamesndustry.biz.

Nærmere bestemt svarer 95% i en rundspørge blandt 537 spilfirmaer, at de enten allerede vedligeholder eller har et live service-spil under udvikling.

Fortnite er en af verdens største live service-spil med et estimeret antal på flere end 500 millioner spillere. Foto: Epic Games

Endvidere er 66% af de adspurgte overbeviste om, at live service-spil er nødvendige for at opnå langsigtet succes.

Undersøgelsen konstaterer også, at udviklings- og vedligeholdelsescyklussen for live service-spil typisk er længere end for traditionel spiludvikling. Hvor sidstnævnte typisk dækker en periode på 2-3 år, kan et live service-projekt nemt strække sig over 5+ år.

Koblet med det faktum, at live service-spil typisk kræver en noget anden tilgang til spiludvikling, kan det være en svær omstilling for de udviklere, der først nu vil ind på live service-markedet. Griffin Gaming Partners skriver således i deres rapport:

Multi-year game development forms production processes and pipelines that are intended to deliver a few key milestones in what is essentially a waterfall process. Production in live services, however, is a constant state of planning & adjusting game parameters to enhance player experience while designing and deploying new features to add new player value.

Across the industry, live service teams reported their ideal production schedules as weekly to biweekly for live ops cadences and biweekly to monthly for game content updates. In the context of game development, which typically spans multiple years, live service production schedules are moving at breakneck speed.

Griffin Gaming Partners

PlayStations udfordrede live service-strategi

En af de spillere, der, de seneste mange år, har forsøgt at komme ind på live service-spilmarkedet, er PlayStation.

Men som det blev bekendt i efteråret, er det en udfordret strategi, med halvdelen af de planlagte projekter værende blevet udsat, hvis ikke helt aflyst som i tilfældet med Naughty Dogs The Last of Us live service-spil.

PlayStations direkte konkurrent Xbox har med sidste års opkøb af Activision Blizzard for alvor oprustet på live service-fronten med titler så som Call of Duty, Candy Crush Saga og World of WarCraft.

For begge af de omtalte konsolproducenter, og altså, ifølge Griffin Gaming Partners, mange andre spiludviklere, fortsætter jagten således på at lave det næste store live service-hit a la Fortnite, Grand Theft Auto Online eller Genshin Impact.

Mark Elsberg – Skribent

Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.




© Copyright - arkaden.dk