Feature

På trods af kontroverser ser fans frem til Diablo IV: Håber de vender tilbage til udgangspunktet

Foto: Activision Blizzard

Af Jens Haag
1 marts, 2023

Langvarige fans af Diablo er parate til at se bort fra udviklerens kontroverser før udgivelsen af Diablo IV. Udviklerne lægger vægt på, at det nye spil ikke vil gentage kritikpunkter fra tidligere spil.

Diablo IV beta på vej

Snart får Diablo-fans mulighed for at snuse til det næste kapitel i den ikoniske spil-serie.

Den 17. marts åbner Activision Blizzard en beta-version for dem, som har forudbestilt spillet.

Fra den 24. til den 26. marts er der åben beta for alle interesserede.

Det fulde spil udkommer d. 6. juni.

Det har ikke skortet på kontroverser i den seneste tid for Activision Blizzard, udviklerne bag Diablo-franchisen. ‘Diablo: Immortal’, det seneste spil i serien, er i udgangspunktet gratis, men tilbyder køb af genstande, der gør det mere sandsynligt, at man finder bedre udstyr til sin karakter. Man er derfor bedre rustet til den kompetetive scene, hvis man smider penge efter spillet. Det har haft store konsekvenser for brugerne, heriblandt en mand, der brugte 100.000 dollars på spillet.

Pay-to-Win-mekanikken i spillet har ført til en af de allerlaveste brugerscores på Metacritic for et spil nogensinde. Samtidig står spilstudiet overfor indtil flere søgsmål vedrørende sexchikane og dårligt arbejdsmiljø. Og det er bare nogle af de udfordringer firmaet har stået med. 

Om et par måneder står Activision Blizzard foran udgivelsen af ‘Diablo IV’, et af de mest hypede spil i år. Spilserien er ekstremt populær. Ifølge Miguel Sicart, lektor på IT-Universitet i København og spilforsker skyldes det, at serien er “ekstremt poleret”.

“Allerede med udgivelsen af det første spil i serien i 1997 var det banebrydende. Kombinationen af hurtig, actionpræget kamp og forskellige karakterer med forskellige evner gør spillet slet og ret enormt sjovt at spille,” siger han.

“‘Diablo II’ hævede den allerede høje standard med et endnu mere gennemført univers, der også havde flotte filmsekvenser. ‘Diablo III’ fortsatte trenden. Man kan ikke kalde spillene originale. De bygger på hidtil velafprøvede elementer, men det er gennemførslen, det engagerende gameplay og det stærke design, som gør dem så stærke.”

Fanbasen er loyal

Imidlertid mener Miguel Sicart, at Activision Blizzard har begået “dumme fejl”, i forbindelse med udgivelsen af ‘Diablo: Immortal’.

“Spillet er i høj grad blevet forladt af fanbasen grundets dets glubske indtjeningsstrategier,” siger han. Han peger på, at ‘Diablo: Immortal’ også er et mobilspil, hvilket sætter det uden for resten af trilogien, der traditionelt har været forbeholdt PC og siden hen konsoller. Diablo: Immortal blev famøst modtaget meget dårligt, da det blev annonceret – især fordi det lige netop er et mobilspil.

“Det kommende spil er nummereret, hvilket understreger, at der er et af de “rigtige” Diablo-spil – og så er der de andre,” siger Miguel Sicart.

Han tror ikke, at sagerne om sexisme og dårligt arbejdsmiljø vil have nogen synderlig effekt på modtagelsen af det nye spil blandt fans.

“Fanbasen er meget loyal. Det er desværre svært at forestille sig, at sagerne vil have megen effekt. Det vil næppe kunne få fans til eksempelvis at boykotte spillet på samme måde, som det var tilfældet med ‘Diablo: Immortal’,” siger han.

Activision Blizzard selv har umiddelbart forsøgt at imødekomme mulig kritik i kølvandet på ‘Diablo: Immortal’.

Community Lead Manager Adam Fletcher slog i et tweet fra sidste år fast, at spillet udelukkende er tiltænkt PC og konsol, og at betalt indhold udelukkende vil være baseret på kosmetiske genstande, der ikke har indflydelse på gameplayet.

Activision Blizzard udgav i denne uge videoen “The World of Sanctuary” (Sanctuary er den verden spillene foregår i), som fremviste syv et halvt minuts gameplay og interview med folkene bag.

Det er tydeligt, at udviklerne har forsøgt at vende tilbage til udtrykket fra de første spil. ‘Diablo III’ blev netop kritiseret for at have en for lys og “glad” farvepalet, som mindede mere om ‘World of Warcraft’ end de foregående Diablo-spil.

Kærlighed ved første trailer

Om Diablo IV kan vende skuden og redde Activision Blizzard renommé, vil vise sig, når spillet udkommer senere i år, men spørger man den norske podcaster og Diablo-fan, Jostein Hakestad, så har forventningerne til spillet fået noget af et hak, set i lyset af Activision Blizzards mange møgsager gennem de seneste år.

Podcaster og Diablo-fan Jostein Hakestad. (Privatfoto).

“Det har i højeste grad haft indvirkning på mig. Ophævelsen af kontrakter med eSportsfolk, fordi de støttede op om Hong Kong-protesterne og sagerne om krænkelser på arbejdspladsen har været enormt skuffende at høre om,” siger han.

Han nævner også Diablo: Immortal som endnu en skuffende Blizzard-nyhed.

“Det er enormt synd at se Activision Blizzard udgive den slags spil, som mere lader til at handle om at skovle flest penge ind hurtigst muligt end at være et godt spil,” siger han.

Alligevel kan han ikke lade være med at se frem til Diablo IV.

“Jeg har været Diablo-fan nærmest siden jeg så den trailer for det første spil, som fulgte med ‘Warcraft 2’-cd-rommen. Jeg kunne godt lide 3’eren, men der manglede noget af den gotiske kant, som gjorde de første spil så gode,” siger han.

Han nævner stemningen og musikken som noget af det, han synes bedst om i spillet.

“Og så selvfølgelig det sjove ved at tæske monstre og få bedre grej, så man bliver bedre til at tæske monstre, mens min karakter ser tiltagende sejere ud,” siger han.

“Jeg håber og tror, at de vender tilbage til det, som gjorde de første spil så gode. ‘Diablo II: Ressurected’ (en remaster af det originale ‘Diablo II’, der udkom i 2021 red.) var vældig godt, og det, jeg foreløbigt har set af Diablo IV, ser lovende ud,” siger han.

Folk elsker at være sure og negative

Danske Steffen Andersen er iOS-udvikler og stor fan af Diablo-serien. Hans begejstring og forventninger til det nye spil er – i modsætning til Jostein Hakestads – upåvirkede på trods af kontroverserne. Han spillede det første spil hjemme hos en ven, da han var omkring 12 år. Og lige siden har han været tilhænger af det store spilstudie.

iOS-udvikler og fan af Diablo-serien Steffen Andersen. (Privatfoto).

“Jeg spillede efterfølgende alle Blizzards spil. Warcraft og Starcraft og så videre. Jeg skulle selvfølgelige også spille Diablo II og dets udvidelse Lord of Destruction,” siger han.

Han er ikke en af dem, der er enig i den negative modtagelse af Diablo: Immortal.

“Personligt synes jeg, at Diablo: Immortal er et godt spil. Mange folk elsker at være sure og negative. Det er rigtigt, at hvis man vil være blandt de allerbedste til at spille spillet, så skal man punge ud. Men hvis man bare vil have det sjovt, så er det slet ikke nødvendigt,” siger han.

“Jeg synes, der er mange gode elementer i spillet, som jeg håber Blizzard tager med til Diablo IV,” siger han og peger blandt andet på muligheden for at sammensætte grupper af tilfældige andre spillere.

(foto: Activision Blizzard)




© Copyright - arkaden.dk