Ad Banner

Feature

Talentløs Dirch Passer-film taget til nåde i USA og udgivet som 4K-samlerobjekt

Foto: Sandrew Metronome/MGM/Amazon

Af Kasper Rasmussen
2 juli, 2024

Det danske Godzilla-ripoff, Reptilicus fra 1961, bliver nu udgivet i en royal udgave, der er langt bedre end selve filmen

Reptilicus er Danmarks første og helt sikkert værste science fiction-film.

At Danmark sprang med på Godzilla-bølgen tilbage i 1961 med den amerikanske producer Sidney Pink bag roret og Ib Melchior som manuskriptforfatter, er i sandhed et stykke dansk filmhistorie, der rent kunstnerisk burde forblive i glemmebogen.

For når man betragter Reptilicus med filmkunstens briller, er det noget forfærdeligt lort, rent ud sagt. Historien er flad som en klatkage, skuespillet pinligere end en skoleforestilling, og værst af alt er effekterne så ringe eksekveret, at selv en Ed Wood ville have kasseret dem. Det er ikke særlig pæne ting at sige om Danmarks første monsterfilm, og det var desværre også, hvad mange anmeldere havde at sige om filmen efter dens premiere.

Men man skal jo sjældent se en monsterfilm som filmkunst, men mere som ren underholdning – og underholde, dét kan Reptilicus.

Reptilicus er en billig skodproduktion – f.eks. består de fleste rum af nogle kedelige grå vægge med forskellige plakater, billeder eller lignende. Det er selvfølgelig en nem måde at fortælle, at vi er på det danske akvarium, blot ved at smække nogle plakater for akvariet op på væggene. Senere i filmen befinder vi os i samme rum, men denne gang er plakaterne taget ned, og så er det blevet til et hovedkvarter for General Grayson. Et billigt trick, der naturligvis ikke helt virker som planlagt, men som er med til at give “filmen” den, øhh, charme, den er berygtet for.

Værst af alt må dog siges at være selve monstret – det er her, filmen virkelig skulle trække publikummet ind i biografmørket, og så kunne skuespil og kulisser være hip som pap. Men desværre rakte pengene ikke til storslåede Hollywood-effekter, men kun til en knap så frygtindgydende plastikøgle, styret af nogle alt for tydelige fiskesnører i en dårlig modelby.

Filmen rummer dog også nogle imponerende scener. Scenerne, hvor hundredvis af danskere løber i rædsel ned ad gaden eller væk fra stranden, er sært bemærkelsesværdige. Man kan se, at produktionen virkelig fik værgeløse statister til at gå amok her. En sekvens, hvor rigtige stuntmænd hopper og falder ned fra Langebro, er stadig helt ubegribelig fantastisk. Man kan se, at det er rigtige mennesker, der tager springet. Specielt cyklisten, der vover springet, imponerer.

Filmen misbruger – som film gjorde dengang – Dirch Passer som et komisk element. Han var et trækplaster, der skulle lokke danskere i biffen i begyndelsen af 60’erne. Desværre er det håbløst malplaceret her.

Makværket blev optaget på både dansk og engelsk. Den danske udgave stod Poul Bang for, mens produceren Sidney W. Pink stod for den engelske udgave. “Filmene” blev optaget side om side, så skuespillerne først spillede en scene på dansk, hvorefter de spillede scenen igen på engelsk. Der er en del forskel på de to versioner, blandt andet er Bodil Miller blevet erstattet med Marlies Behrens i den engelske version, og nogle ekstra scener med uhyret er blevet skudt, blandt andet én, hvor øglen spytter grøn slim.

Saga Studio, der i sin tid producerede Reptilicus, led naturligvis et stort tab efter premieren, og det siges, at det i en tid efter var forbudt blot at nævne filmen, og at det ville resultere i en såkaldt dummebøde, hvis man gjorde det.

MEN nu kommer det sjove! For det amerikanske selvskab Vinegar Syndrome har netop afsløret, at de udsender makværket i en Deluxe 4K-udgave.

De skriver:

Dette specielle limited edition 3-disc 4K UHD/Blu-ray-sæt leveres med en spot gloss hard slipcase + slipcover combo (designet af Matt Frank) og er begrænset til 6.000 enheder. Det er kun tilgængeligt på vores hjemmeside og hos udvalgte indie-forhandlere. Absolut ingen større detailhandlere vil lagerføre den.

En gruppe mineingeniører, der leder efter kobber i bjergene i Lapland, gør en utrolig opdagelse, da deres boring afslører resterne af et kæmpe, forhistorisk amfibiekrybdyr. En del af væsenets hale graves op under den frosne tundra og transporteres til Den Blå Planet i København, hvor den placeres i et kølerum for at blive undersøgt af professor Otto Martens og hans forskerhold. Men når døren til rummet ved et uheld efterlades på klem, begynder halesegmentet at tø op og regenererer sig hurtigt til et gigantisk dyr! Nu løsladt og i gang med en langrendshærgen er militæret tvunget til at bruge alle nødvendige midler til at udrydde væsenet – nu kaldet Reptilicus – før det lancerer et fuldskala angreb på hovedstaden.

Reptilicus er en dansk-amerikansk koproduktion og fungerer som det skandinaviske svar på Godzilla, komplet med forbløffende scener af dets titulære monster, der forårsager blodbad i København. Filmen blev instrueret af henholdsvis Poul Bang og Sidney W. Pink (kendt for Journey to the Seventh Planet) og har et næsten identisk cast som sin danske pendant. Dog tilføjer den unikke special effects, såsom udyret, der spytter surt slim på sine ofre. Monstergalningerne hos Vinegar Syndrome er begejstrede for at præsentere Reptilicus i en ny 4K-restaurering fra det originale negativ, som nu får verdenspremiere på UHD. Derudover indeholder sættet en HD-overførsel af den dansksprogede version, som er tilgængelig på disk for første gang nogensinde i USA, samt en række nyproducerede bonusmaterialer.

Yderligere oplysninger:

  • 3-disc sæt: 4K Ultra HD / Region A Blu-ray x2
  • 4K UHD præsenteret i High-Dynamic-Range
  • Nyscannet og restaureret i 4K fra dets 35 mm originale kameranegativ
  • Indeholder den amerikanske diskdebut af den alternative 95 minutter lange danske version af Reptilicus med nyoversatte engelske undertekster (kun Blu-ray)
  • Kommentarspor med filmhistoriker Nicolas Barbano og romanforfatter og kritiker Kim Newman
  • Fifty Million Years Out of Time: Revisiting Reptilicus (32 min) – et nyt retrospektiv med filmhistoriker/producer Robert Parigi og manuskriptforfatter/filmhistoriker C. Courtney Joyner
  • Pink Goes West: Life After Reptilicus (11 min) – et interview med filmskaber/historiker Jay Jennings
  • Uovervindelig … Uforgængelig! (29 min) – illustrator, forfatter og filmhistoriker Stephen R. Bissette om Reptilicus og dens varige arv
  • Salgsfremmende billedgalleri
  • Vendbart cover
  • Engelsk SDH undertekster

Læg i øvrigt mærke til, at den danske forfatter og journalist Nicolas Barbano medvirker på kommentarsporet!

Coveret ser således ud:

DET SKAL JEG DA HA’! DET SKAL JEG DA HA’!

Det er dog ikke den eneste danske kultklassiker Vinegar Syndrome har til salg:


De skriver:

Hvordan kan du ikke elske en psykedelisk animeret børnefilm, hvor en ung dreng, der keder sig med den triste og grå voksenverden, følger en fortryllet haletudse gennem afløbet i sit badekar – hvor han opdager en surrealistisk og musikalsk undersøisk verden? Befolket af syngende (og knap påklædte) havfruer, en funky hepcat-blæksprutte og whisky-drikkende skeletpirater, er undervandsriget den grooviest scene på denne side af YELLOW SUBMARINE, med hjælp fra Dr. Seuss, Sid & Marty Krofft og Harry Nilssons THE POINT kastet ind. (Børneunderholdning i begyndelsen af 1970’erne var virkelig syret!) Ud over den slikfarvede, kalejdoskopiske grafik er filmen berømt for sit utroligt vanedannende soundtrack med jazzsværvægtere fra København omkring 1970, med vokal sunget af cremen af dansk 60’er-pop og rock, inklusive Peter Belli, Otto Brandenburg, Poul Dissing og Trille på numre som Octopussong/Blækspruttesangen og seahorsesong/Søhestesangen. Bennys badekar, der betragtes som noget af et nationalt klenodie i Danmark (hvor den blev udvalgt til landets kulturkanon sammen med værker af Carl Th. Dreyer, Isak Dinesen og H.C. Andersen), er blevet smukt restaureret fra de originale kameranegativer og lydelementer fra Fiasco Film til sin første amerikanske udgivelse nogensinde af Deaf Crocodile. Filmen er på dansk med engelske undertekster. [Forældrenote: Bennys badekar indeholder scener med animerede halvnøgne havfruer.]

Instrueret af: Jannik Hastrup og Flemming Quist Møller Medvirkende: Bo Jakobsen, Jesper Klein, Peter Belli, Jytte Abildstrøm, Otto Brandenburg, Jytte Hauch-Fausbøll, Rolf Krogh 1971 / 41 min / 1.37:1 / Dansk 2.0

Yderligere oplysninger:

  • Region A Blu-ray
  • Tre nyrestaurerede afsnit af den elskede danske børne-tv-serie Cirkeline, der kørte fra 1967-1971, animeret og produceret af Jannik Hastrup og baseret på figurer skabt af Hanne Hastrup – inklusive den første Blu-ray-udgivelse nogensinde af det vildt kontroversielle, forbudte Flugten fra Amerika-afsnit! (Afsnit på dansk med engelske undertekster)
  • Cirkeline – Snemusen (1968, 10 min.) – den yndige miniature-elf Cirkeline (der bor i en tændstikæske) og hendes musevenner Freddy, Jack og Sammy beslutter sig for at bygge en snemus i stedet for en snemand og kommer på kant med deres nemesis, katten. Indeholder Jannik Hastrups dejlige, minimalistiske kunst og udskårne animationsstil.
  • Cirkeline – Sammy flyver på flugt (1968, 12 min.) – Cirkeline og hendes venner flyver med drage og møder gophers og syngende haletudser i denne forløber for Bennys badekar, med musik skrevet af Bennys badekars komponist Hans-Henrik Ley.
  • Cirkeline – Flugten fra Amerika (1970, 13 min.) – uden tvivl den vildeste, mest brandfarlige og undergravende episode af animeret børne-tv, der nogensinde er produceret. Denne starter ellers i velkendt territorium, hvor Cirkeline og vennerne tager på en jordomrejse – indtil de kommer til USA, der skildres som et urbant helvede i begyndelsen af 1970’erne. De leder efter Mickey Mouse, men opdager, at han bare er en hul statue. I stedet skræmmer legetøjssoldater befolkningen, politiet har svineansigter, og de møder en mus i skjul, der er medlem af Black Panther Party. Forestil dig R. Crumb eller Ralph Bakshi omkring FRITZ THE CAT lave et afsnit af Sesame Street, og du har en idé om hvorfor Flugten fra Amerika, som blev forbudt at sende af DR-TV. Der er også et nyt timelangt videointerview med den legendariske danske animator, forfatter og medinstruktør af Bennys badekar, Jannik Hastrup, modereret af Dennis Bartok fra Deaf Crocodile. Desuden er der to separate lydkommentarspor af forfatter, programmør og podcastvært Millie De Chirico (I Saw What You Did-podcast, TCM UNDERGROUND: 50 Must-See Films from the World of Classic Cult and Late-Night Cinema) og filmjournalist og podcastvært Mike White (Cashiers du Cinemart, The Projection Booth-podcast).

Okay, Cirkeline – Flugten fra Amerika (1970, 13 min.) lyder som et MUST-HAVE også!

Hov, du kan selvfølgelig bare se den her:

Om skribenten:

Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder

Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.




© Copyright - arkaden.dk