The Exorcist: Believer-anmeldelse – Besættelsen smitter ikke længere

11 april, 2024

Der er ikke meget gas i ballonen her 50 år efter. En overspillet undskyldning af et påstået kapitel i franchisen. Uhygge er der tilmed intet af.

At The Exorcist fra 1973 er en af filmhistoriens mest omtalte gysere, er indiskutabelt. Desværre sker der jo ofte det, at der følger en række tvivlsomme efterfølgere i kølvandet i jagten på profit. Opskriften ligner til forveksling den samme som Poltergeist fra 1982. Også den fik en række efterfølgere, som ikke kunne leve op til “1’eren” og siden fik den i 2015 en forholdsvis hæderlig remake. Nu er spørgsmålet så bare om den seneste djævleuddriver har kvalitet i sprøjten, for i indeværende år udkom The Exorcist: Believer og i denne anmeldelse tager den form i skikkelse af en bluray.

To pigers forsvinden

Vi skal til Percy i Georgia, hvor to veninder for sjov beslutter sig for at afprøve et ritual i skoven. Da mørket falder på, er pigerne imidlertid ikke vendt tilbage derfra, og forældrene bliver bekymrede og nemmere bliver det ikke, da politiet blot finder pigernes sko. Efter tre dage findes pigerne ved et tilfælde. De har imidlertid ikke nogen erindring om, hvad der er sket. Selv tror de blot, at de har været væk i nogle få timer. Forenet med deres respektive familier, bliver det tydeligt, at pigerne har ændret adfærd. De er også fyldt med rifter, sår og bylder på kroppen og lægevidenskaben sættes i spil, dog uden at kunne hjælpe.

Noget er helt galt, og til sidst ser en af pigernes far ingen anden udvej end at kontakte Chris MacNeil. Jep, hun er identisk med den mor, hvis datter der selv blev besat for 50 år siden. Da Chris tilbyder sin hjælp og tilser pigerne, reagerer de kraftigt og genkalder sig navnet Regan. Vil Chris være i stand til at give pigerne deres liv tilbage? Og vil hun derudover få kontakt til Regan?

Ellen Burstyn og Leslie Odon, Jr. Foto: Universal Pictures

Uhyggen var ikke hjemme den dag

Opgaven med at puste nyt liv i The Exorcist-franchisen er lagt i hænderne på David Gordon Green. Det lykkes ham ikke at skræmme livet af nogen, for The Exorcist: Believer er ikke det fjerneste uhyggelig. Den er højst til tider spændende og mystisk (på den gode måde), men den retfærdiggør i sidste ende ikke en form for markering af 50-året for den originale. Stakkels Leslie Odon Jr. og co. De har vel håbet på, at de gik ind til en film, der alene på temaet kunne bære en ny tur i manegen. The Exorcist: Believer fiser lige så hurtigt ud af det modsatte øre, hvor den kom fra. Og det endda på trods af gensynet med originalt cast i form af Ellen Burstyn og Linda Blair (sidstnævnte dog i en cameo). Det samlede resultat er ganske forglemmeligt og der er hverken nerve, effekter eller spændende plot at skrive hjem om. Selv det klassiske piano-tema gemmer sig bogstaveligt grundigt i filmen.

Exorcismen foretages. Foto: Universal Pictures

Bonusmateriale

Udgivelsen her er en Collector’s Edition, og det betyder en stribe tilvalg i bonusafdelingen. Du kan høre filmens instruktør fortælle om tankerne bag. Green ønskede at skabe en fortælling om barndom, forældreskab og rejsen i det ukendte. Du kan også høre Odom, Jr. berette om, at han er en temmelig stor Exorcist-fan. Interessant er det også at høre Burstyns og Blairs overvejelser omkring at betræde universet igen så mange år efter. Tag også en tur med i sminken og se, hvordan de to piger øges i grufuld makeup i takt med at deres besættelse tager til. Der findes flere afkroge af features og naturligvis også et kommentarspor for dem, der vil udforske universet yderligere.

Medie: Bluray

Instruktør: David Gordon Green

Skuespillere: Leslie Odon, Jr., Lidya Jewett, Jennifer Nettles, Norbert Leo Butz, Ann Dowd, Ellen Burstyn, Linda Blair