Interview

YouTuberen Jørgen Bjørn ville altid gerne lave seriøse anmeldelser – nu har han endelig muligheden

Af Jens Haag
5 juli, 2023

Jørgen Bjørn Hansen har næsten 100.000 abonnenter på YouTube, hvor han lavede underholdende, informative videoer og Let's Plays. Siden begyndte han med kritiske anmeldelser og har altid ønsket at vende tilbage til dem. Så det gør han nu.

Der er især to ting, der fylder i YouTuberen Jørgen Bjørn Hansens hjem i Valby i København: Nintendo og Lego.

Midt i stuen står en stor reol med glasskabe, hvor hundredevis af PlayStation-, Switch- og computerspil er samlet ved siden af små statuetter af Mario og Pokémon-figurer. I hjørnet står en vase med en blomsterbuket – af Legoklodser.

“Både mig og min kæreste Kristina er nok nogle nørder,” siger han.

Inde på soveværelset, som også fungerer som Jørgen Bjørns kontor, står en computer, han netop har bygget. Den lyser i neonfarver og har et stort vindue, så man kan se ind til mekanikken. Det er nu ikke, fordi den æstetik var et helt selvstændigt valg fra Jørgen Bjørns side.

“Kabinettet er fra et sponsorat, det er ikke fordi jeg har været ude og vælge det som prioritet,” griner han.

Ovre på sengen ligger den lille ridder fra indiespil-darlingen ‘Hollow Knight’ i form af en lille plys-bamse.

“Det var det første spil, jeg rigtigt viste Kristina, som hun også blev optaget af. Det betyder noget for os begge to. Og så er det jo både vanvittigt smukt, udfordrende og atmosfærisk,” siger Jørgen Bjørn.

Jørgen Bjørn er ny vært på podcasten Arkaden – og han er ikke en hr. hvem-som-helst, når det kommer til spil og digital kultur. Han har næsten 100.000 abonnenter på sin YouTube-kanal, hvor han både laver Let’s Plays og underholdende videoer om easter eggs i Ternet Ninja eller ting, man ikke anede om McDonalds.

Den store internetsucces er nu ikke til at mærke synderligt i den lille lejlighed i Valby. Både ham og hans kæreste Kristina arbejder som selvstændige, der er ikke megen overdådighed her.

“Jeg vil nærmest sige, at det skete lidt tilfældigt, at jeg blev YouTuber,” siger Jørgen Bjørn.

Da Jørgen Bjørn studerede medievidenskab på Syddansk Universitet i Odense i 2012, besluttede han og en række medstuderende, at deres bachelor skulle handle om spil. Nærmere bestemt ville de lave en YouTube-kanal fyldt med stærke, seriøse anmeldelser. Da de skulle i universitetspraktik, havde de held med at overbevise universitetet om, at de skulle lave deres projekt på fuld tid – YouTube-kanalen “Spilministeriet”.

“Pludselig gik det ret stærkt – vi fik spil fra forskellige udgivere og blev inviteret til alle mulige YouTube-arrangementer. I 2014 vandt vi sågar Danish Game Awards “Årets Community”-pris,” siger han.

Da han var færdiguddannet fik han “rigtigt arbejde”, så at sige, men YouTube forsvandt aldrig helt. 

“Mig og de andre, som havde kanalen, fik i høj grad job på grund af den. Jeg var YouTube-ekspert på TV2, og jeg lavede et program på TV2 Syd med titlen Tæv din teenager, hvor forældre skulle lære at vinde over deres børn i Fortnite. Det var enormt sjovt,” siger Jørgen Bjørn.

Det var også i den tid, han mødte sin kæreste Kristina, og de besluttede sig for at flytte til København. Det trak i Jørgen Bjørn at blive sin egen chef. Drømmen var at leve af YouTube. Han spurgte sine gamle universitetsvenner, om han måtte overtage spilministeriet og gøre den sit eget brand. Det måtte han gerne.

“De havde fået børn og den slags, de havde alligevel ikke tid til det.”

Han begyndte at brede indholdet på kanalen ud. Hurtigt opdagede han, at udbyttet i at lægge store mængder arbejde i anmeldelser ikke var tilstrækkeligt stort. Det var langt mere effektivt at spille et spil uden manus og så lægge optagelsen direkte op – et eksempel er hans gennemspilning af Pokémon-spillene.

“Det er ikke fordi, jeg ikke ville lave det mere langsommelige, analytiske indhold – tværtimod. Men jeg måtte acceptere, at publikummet ikke var stort nok, og at det krævede for mange ressourcer i forhold til udbyttet,” siger han.

Strategien bar frugt og hurtigt strømmende abonnenterne til – især unge mennesker, som var hurtigere til at tage YouTube til sig end de lidt ældre.

“Det er en stor fornøjelse, når unge mennesker kommer hen til mig og siger, at de har fundet vej i Pokémon, fordi de har set mine videoer. Det er meningsfuldt på sin egen måde,” siger han.

“Og så er det simpelthen en bedre tidsinvestering – i hvert fald på YouTube.”

Hvis han lavede en anmeldelse, hvor han både skulle spille spillet igennem, skrive manus og optage, fik han måske imellem 5.000 og 10.000 visninger. Men hvis han lavede en Let’s Play, kunne det komme helt op på 100.000 visninger – med et meget mindre stykke arbejde.

“Det var lidt træls at opdage, for jeg ville faktisk gerne lave de dybdegående anmeldelser. Jeg synes der er en mangel på dem i det moderne danske medielandskab. Jeg synes ikke Troldspejlet lever op til sin fortid, og jeg synes ikke, andre danske medier, der beskæftiger sig med spil, formår at gøre det alvorligt eller seriøst nok,” siger han.

Lysten til at lave den slags spilformidling er blevet i ham konstant. Og nu, hvor han skal være vært i podcasten Arkaden, føler han, at han netop får mulighed for at lave den slags kritisk og analytisk spilformidling.

“Jeg begyndte med anmeldelserne, fordi det var det, jeg gerne ville lave. Det er fantastisk at få mulighed for at gøre det igen,” siger han.

“Jeg holder af alle slags spil, næsten ligegyldigt genren eller platformen. Spil er en dybt værdifuld kunstform, fordi man på en fuldstændig unik måde sættes i en anden persons sted. Det elsker jeg ved dem. Det vil jeg gerne have flere mennesker til også at sætte pris på,” siger Jørgen Bjørn.




© Copyright - arkaden.dk