Aquaman and the Lost Kingdom-anmeldelse – DC på dybt vand

29 marts, 2024

En nærdødoplevelse forårsaget af hovedet for længe under vand er netop udkommet på bluray.

Stemningen skal sættes, og derfor får vi en intro, hvor Aquaman (Jason Momoa – Game of Thrones, Dune, Fast X) ene mand bekæmper en hær af pirater ombord på et fragtskib, alt imens at genfortællingen om denne præsenteres for sin baby. Aquaman fortæller i sine egne tanker, at han er god til at slås. Og så sker det… Steppenwolfs “Born To Be Wild” akkompagnerer bøllebankscenerne, og udvander endnu en gang et produkt, som har mødt adskillige stormfloder. Superheltebrancen er i krise og er intet andet end et oversvømmet område uden ilt og næring. Danske åer og vandløb er i bedre forfatning, må man konstatere.

To timer, som du ikke får igen

Præmissen er regnet ud. Vi sætter hyggemusik på, og så er vi i popcornmode vel vidende, at Aquaman ikke kan få en skramme og at slynglerne stiller op i en kø, som var det til en forlystelse i Tivoli, så de på skift kan få nogle prygl uden at gøre synderlig modstand. Det er så banalt, så gabende kedeligt, og værst af alt: Repetitivt og skabelonstøbt. Puuh, nu mangler vi bare de resterende to timer af floskler og plottråde, som er så gennemgående uoriginale, at 40 afsnit i træk af Teletubbies nærmest virker som progressive prisvindere.

Amber Heard som Aquamans kone. Foto: Warner Bros.

Brugsanvisningen tager vand ind

Marvel og DC spytter fortsat genrefilm ud, som var det nuggets i en fastfoodrestaurant. Mængdeproduktion, ens indhold og ud til kunderne uden at have været igennem syn inden. Ingen dybere mening og et påstået netværk til gamle tegneserier samt et forgrenet univers, hvor alle superhelte kigger forbi i hinandens film for at “bonde” både den filmiske samhørighed og karakterernes involvering i den ene og den anden patrulje. Her blot 2 ½ minut inde i filmen, så ved jeg som tilskuer, at der intet er på spil, for naturligvis kan Aquaman ikke dø. Ikke så meget fordi, at han er havets superhelt, men primært fordi han er penge værd på land for Hollywood. Derfor er der kun ét skisme at bedømme Aquaman and the Lost Kingdom, og det er på underholdningsfaktoren, og det er jo så det, som denne anmeldelse kommer til at omhandle.

Substansløst produkt

Selvom Aquaman render rundt med en ubøjelig trefork, så er han reduceret til at bekæmpe babytis og rodende legetøj. Det er næsten en større katastrofe end den, som foregiver at true Atlantis’ og verdens skæbne. Under en gigantisk isblok finder nogle forskere et prægtigt kongerige begravet i dybet, men samtidig kommer de til at slippe en urgammel kraft løs. Et mangearmet væsen, som ikke viser nåde i nogen form, skal bekæmpes, hvilket blot leder til at superskurken Black Manta vinder styrke. En avanceret djævel, der er på udkig efter hævn over den mand, der slog sin far ihjel. Du kan selv regne ud, hvem der er tale om. Aquaman må i kamptøjet og herfra er det bare pedalen i bund med en form for action-show-off, som selvom det er flot, ville have kommet mere til sin ret, hvis man kunne kæde det sammen med et relevant indhold.

Det er nærmest beskæmmende at se så store stjerner fyre den ene klichéreplik af efter den anden. “Aquaman, skam dig” er en af de pinligste, men på sin vis meget sigende for det samlede indtryk. Læg dertil også, at vores hovedperson på et tidspunkt refererer til Tom Hanks-filmen Cast Away, så er vi altså ude på et bekymrende overdrev. Derudover er skuespillet stift og bedaget. Adskillige af de rutinerede navne skal nok være glade for, at Aquaman and the Lost Kingdom falder så sent i deres karriere, for ellers vil jeg tillade mig at så tvivl om fremtidigt engagement fra producenter og instruktører rundt omkring. Nogle har heldigvis meritterne i orden, for filmen her er ikke nogen karrierefremmer for nogle af aktørerne. Heller ikke for vores egen Pilou Asbæk, som også kortvarigt kigger forbi i svømmehallen. Amber Heard vil nok også hellere tage en ny runde i retten med Johnny Depp end en ny tur med Aquaman.

Bromance mellem Patrick Wilson og Jason Momoa. Foto. Warner Bros.

Visuelt tager Aquaman and the Lost Kingdom sig pænt ud. Stor detaljerigdom og en masse flotte effekter, men i det store billede er det svært at se, hvad vi skal bruge det til. Flere af skabningerne fra dybhavet ligner noget fra enten Avatar eller animationsfilmen Shark Tale, der er gået forkert. To timers bulder og brag er en kaloriefattig omgang, som hører til i småt brændbart, hvis det ikke var fordi, at manuskriptet var en rulle gennemvædet nonsens i forvejen.

Genren reduceret til en opløst brusetablet

Aquaman and the Lost Kingdom lægger sig i slipstrømmen på Ant-Man and the Wasp: Quantumania, The Marvels og Madame Web og de utallige spin-off-serier, der er kommet i kølvandet de seneste år. På mange måder minder DC og Marvel lidt om filmens svar på SmukFest. Hvor SmukFest år efter år melder alt udsolgt, inden et eneste musikalsk navn er på frigivet, så må DC og Marvel tænke, at de ikke rigtig behøver at gøre det store ud af manuskript og plot, for folk skal nok betale for en biograftur, så længe filmens poster er pæn. Man må spørge sig selv om, hvorvidt kæmpenavne som Nicole Kidman og Patrick Wilson har læst filmens ophav, eller om man nøjedes med at læse antal 0’er på mobilepay-overførslen. Instruktør James Wan (Saw, The Conjuring, Insidious) skulle nok være blevet i gyser-genren, selvom han også denne gang leverer noget, som bedst kan betegnes som…ja…uhyggeligt! Herfra ønskes der god bedring til superheltegenren.

Black Manta er ude på skrammer. Foto: Warner Bros.

Bonusmateriale

Bonusmaterialet er ganske omfangsrigt, men hvor meget er der egentlig ved at dykke dybere ned i tilblivelsen af et makværk af rang? Skulle du alligevel få lyst, så kan du på skiven her finde information og viden om stort set alt vedrørende filmen. Her er adskillige behind the scenes-features fra smukke Hawaii. Hør James Wan fortælle om sine visioner omkring at fortsætte fortællingen om Aquaman i forlængelse af den første film. Udforsk også brødreforholdet mellem Aquaman og Orm, og kig nærmere på det had, der flyder i Black Manta. Hør også crewet fortælle om blæksputten Topo, der fungerer som en slags sidekick til Aquaman. Her er mange minutters ekstra topping at tage fat på.

Medie: Bluray

Instruktør: James Wan

Skuespillere: Jason Momoa, Patrick Wilson, Amber Heard, Nicole Kidman, Yahya Abdul-Mateen II, Dolph Lundgren, Martin Short, Pilou Asbæk, Temuera Morrison, John Rhys-Davies, Randall Park, Jani Zhao, Indya Moore, Vincent Regan

Genre: Action, Adventure, Fantasy

Premieredato: 25/3 2024

Spilletid: 124 minutter