Mest læste
Før Seebach-filmen: Disse danske legender filmsavnes stadig
Hvorfor præsterer en PlayStation 5 bedre end en Xbox Series X?
Talentløs Dirch Passer-film taget til nåde i USA og udgivet som 4K-samlerobjekt
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Shadow of the Erdtree: Den nye Elden Ring-udvidelse er den bedst anmeldte DLC nogensinde
Gladiator 2 spås allerede nu til at blive årets Oscar-sluger
One Life-anmeldelse – En vigtig og tankevækkende historie
Forbered dig på at blive underholdt! Første billeder fra ‘Gladiator II’
GTA 5 DLC med ”James Bond Trevor” blev skrottet, på grund af GTA Online
Game Workers Guild: En ny faglig klub for spiludviklere i Danmark
I en rundspørge foretaget af Danmarks Radio siger hver femte adspurgte psykolog, at de mindst en gang om måneden har symptomer på gaming disorder.
Mange psykologer oplever, at møde mennesker, som gamer så meget, at det er skadeligt for resten af deres liv.
Det viser en rundspørge fra Danmarks Radio, hvor en femtedel af 614 adspurgte psykologer har svaret, at de mindst en gang om måneden ser klienter, der gamer så meget, at det svarer til symptomerne på WHOs gaming disorder.
Det vil sige, at personen mindst i et helt år har gamet så meget, at det har negative konsekvenser for deres sociale liv, uddannelse eller arbejde.
Til DR siger Thomas Marcussen, der er klinikchef for forskningsklinikken for Ludomani under Aarhus Universitetshospital at klinikken, som en del af forskningen, har taget enkelte gamere i behandling.
“Det kan være folk i 50´erne som har spillet computerspil i mange år og tilsidesat alt andet i livet, er blevet skilt og har haft svært ved at præstere på arbejde og i uddannelse og har tabt kontrollen og gerne vil ud af gaming,” siger han.
Klinikken efterlyser et offentligt tilbud for behandling af diagnosen. Det er på nuværende tidspunkt ikke tilfældet, da gaming disorder ikke er en anerkendt diagnose i det danske sundhedsvæsen.
DR har også været i kontakt med en familie, hvis søn gamede omkring 70-100 timer om ugen og forsømte sin skole og sine venner. Igennem en privat psykolog opdagede familien, at den overdrevne gaming havde rod i dysfunktionelle familiemønstre.
Til Arkaden har Rune Kristian Lundedal Nielsen, lektor på IT-universitet, som er en af de danske eksperter, der har ansvaret for at oversætte gaming disorder-diagnosen fra WHO til dansk, tidligere advaret mod at sætte alt for store lighedstegn mellem spil og afhængighed.
“Jeg betvivler ikke, at der findes kliniske psykologer rundt omkring i landet, som møder især unge mænd, som har det rigtig dårligt og samtidig spiller rigtig meget. Men der er ikke nødvendigvis at det ene er skyld i det andet,” siger
“I takt med at flere og flere spiller videospil, er der også opstået en mental sundhedskrise. Det kan skyldes et utalt af ting, at folk har det dårligt, om det så er folkeskolereformen, præstationssamfundet eller et hav af andre ting der har ændret sig de sidste 20 år,” siger han.
Spil kan ifølge ham sagtens være en virkelighedsflugt. Men det kan arbejde eller andre hobbyer også være, og dem findes der ingen diagnoser for.
“Det, synes jeg som forsker, er problematisk. Der er en klar mangel på forskningsmæssig dokumentation for, at videospilsafhængighed faktisk er en reel afhængighed på linje med stofafhængighed,” siger han.
MERE FRA HARDWIRE
LÆS MERE: Daniel spillede ‘WoW’ til han drattede om: Kan man blive afhængig af videospil?
LÆS MERE: Videospil afhjælper mentale udfordringer: Jeg kan ignorere larmen fra den virkelige verden
LÆS MERE: ‘Shardpunk: Verminfall’ giver et tiltrængt ‘XCOM’-fix