Ad Banner

Anmeldelse

Foamstars-anmeldelse – Sjovt skydespil eller ’skumløs’ kopi?

Foto: Square-Enix

Af Mark Elsberg
11 februar, 2024

Nintendo har solgt mere end 30 millioner eksemplarer af Splatoon. Især i hjemlandet Japan hitter det utraditionelle skydespil, hvor det er større end både genremastodonterne Fortnite og Call of Duty, men også i vesten har serien så småt vundet indpas.

Derfor var det kun et spørgsmål om tid, før konkurrenterne fik øjnene op for det populære koncept og forsøgte sig med en kopi. Og den tid er nu kommet.

Square-Enix, også fra Japan, er klar med den første reelle Splatoon-klon i form af PlayStation-spillet Foamstars, der, akkurat som Nintendos forlæg er et holdbaseret skydespil set i tredjeperson, men hvor der i stedet for blæk i alle regnbuens farver skydes med… skum.

Square-Enix stjæler med arme og ben fra Nintendos Splatoon, men formår med Foamstars alligevel at ramme ved siden af. Foto: Square-Enix.

Når inspirationen ’skummer’ over

Og lad os starte der… med skummet.

Foamstars har erstattet Splatoons blæk med skum, og det betyder i praksis en række forskelle.

Hvor man i Splatoon bruger blækket til et væld af forskellige formål, herunder at fylde ny ammunition på sit våben, men endnu vigtigere til at svømme rundt i, på jorden såvel som på vægge, så indtager Foamstars’ skum en mere banal rolle i gameplayet.

Jovist, du bevæger dig hurtigere i dit eget holds skum, og det kan delvist blokere modstandernes skud, men primært er det reduceret til bare at ’flyde’ rundt på banen som et visuelt spektakel snarere end en spilmekanisk genistreg.

Her mister Foamstars også en god portion af Splatoons taktiske dybde, der netop kommer fra de muligheder, blækket giver. Og selvom Foamstars prøver at gøre op for dette med sin hero-baseret figurtilgang med forskellige våben og evner, så er der simpelthen ikke nok taktisk dybde i ’skum-mekanikken’ til, at det setup reelt gør nogen forskel.

Ironisk nok betyder det, at Foamstars spiller langt mere som et traditionelt tredjepersonsskydespil, hvor det primære formål er at nedlægge konkurrenterne i arenaen, snarere end at tænke i, hvordan man hurtigst og mest effektiv får ’skumlagt’ banen i eget holds farver.

Foamstars‘ univers er blevet til ved hjælp af AI og synes fodret primært med ting, man ville finde i et badekar. Her spillets utrættelige DJ-badeand, som man er tilsvarende træt af efter 5 minutters gameplay. Foto: Square-Enix.

En ’skumfuld’ betalingsmodel

Foamstars er, også som Splatoon, lanceret som et live service-spil med planlagte løbende opdateringer. Blandt andet derfor er det udgivet ’gratis’ på PlayStation, hvis altså man har et betalt PlayStation Plus-abonnement, så Square-Enix kan lokke så mange til som muligt.

Multiplayer-delen er det altoverskyggende trækplaster, og derfor er flere af Foamstars’ forskellige game modes kun tilgængelige i udvalgte tidsrum og på særlige dage. Målet er at få folk til at logge ind oftere, men her ved lanceringen synes det kun at være et selvmål for et i forvejen rundbarberet spil.

Square-Enix stiller forventeligt også op med alt i moderne betalingsstrategier, fra fuldpriskøb over battle passes til mikrobetalinger. Priserne har de til gengæld ikke kopieret fra Splatoon, for hvor man i Nintendos tilfælde betaler 400 kroner forud og derefter har gratis indhold i resten af spillets levetid, koster en enkelt hero-kostumepakke i Foamstars rundt regnet det samme. Bare for at tage et eksempel.

Det henleder tankerne på mobilmarkedets grådige forsøg på at lænse mor og fars kreditkort, mens de kigger væk, og taget Foamstars åbenlyst yngre målgruppe i betragtning, er det nok ikke langt fra sandheden. I burde ’skumme’ jer, Square-Enix.

At spille Foamstars føles ofte som at skyde i blinde, fordi projektilerne simpelthen fylder for meget på skærmen. Foto: Square-Enix.

Burde ’skummes’ ud med badevandet

Foamstars efterlader ultimativt ikke et særligt godt indtryk, som det ihærdigt forsøger at løfte Splatoon over på PlayStation, men i forsøget misforstår, hvad der i første omgang gør Nintendos populære skydespil unikt og sjovt.

Med en brøkdel af den taktiske dybde som Splatoon, en akut mangel på indhold og en ualmindeligt grådig live service-strategi er det svært at se Foamstars som andet end en ‘skumløs’ kopi, der for længst burde være ’skummet’ ud med badevandet.

Udvikler/Udgiver: Square-Enix

Genre: Skydespil

Platform: PlayStation 4, PlayStation 5

Mark Elsberg – Skribent

Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.




© Copyright - arkaden.dk