Ad Banner

Feature

Furiosa er ikke alene: Disse klassikere stor-floppede også

Foto: Warner Bros. Pictures

Af Kasper Rasmussen
16 juni, 2024

Furiosa: A Mad Max Story er nu fjernet fra næsten 1000 amerikanske biografer. Men den kan senere få et nyt liv, ligesom disse perler

Det skulle have været så godt, men George Millers Furiosa: A Mad Max Story har nu floppet så fælt, at knap 1000 amerikanske biografer nu har følt sig nødsaget til at fjerne den ellers flot anmeldte action-eksplosion, og dermed fået dræbt franchisen.

Filmen kostede 168 millioner dollars at lave og den totale omsætning er nu landet på sølle 144,4 millioner dollars, hvilket gør den til et af de største flops i nyere tid.

Men dermed ikke sagt at den vil ende sine dage i glemslens mørke, for det er langt fra første gang at en ellers elsket film har floppet, for så senere at glimte stærkere end nogensinde. Se bare her og bliv yderligere chokeret:

Blade Runner (1982), Ridley Scott

Ridley Scotts banebrydende billeder og Harrison Fords stjernestatus var ikke nok til dengang i 1982, at tiltrække biografgængere og filmen tog sølle 27,5 millioner dollars på bagsiden af et budget på 28 millioner dollars i USA på det tidspunkt. Desværre viste efterfølgeren Blade Runner 2049 sig noget af en replikant af originalen, da den også floppede i biograferne. Men kan vi forestille os en verden uden disse? Den første har nu også for længst fået tjent sig hjem i diverse genudgivelser, hvilket efterfølgeren sikkert også vil gøre.

Willy Wonka & Chokoladefabrikken (1971), Mel Stuart

Willy Wonka & The Chocolate Factory var en fiasko i 1971, idet den kun indkasserede 4 millioner dollars i sin første ombæring og kom ikke engang med blandt de 15 mest populære film det år. Det var faktisk først efter genudgivelsen af filmen i 1996, at filmen endelig indfangede fantasien hos et verdensomspændende publikum og cementerede sin status som en sand børneklassiker.

The Shawshank Redemption (1994), Frank Darabont

Én af de mest elskede film gennem tiderne gav faktisk et stort tab, da den udkom i 1994. Frank Darabont-filmen havde et budget på 25 millioner dollars, men fik kun tjent 16 mio. Filmen, der senere har toppet utallige ‘Bedste film’-lister gennem årene, har siden arbejdet sig ind i tidsånden og betragtes nu bredt som en sand klassiker.

Citizen Kane (1941), Orson Welles

Citizen Kanes status som en af ​​de største film, der nogensinde er lavet, blev bestemt ikke matchet af dens biografpræstation. Orson Welles’ film opnåede et beskedent afkast på 1,5 mio. dollars ud fra et budget på 840.000 i 1941-dollars. Det lyder måske ikke katastrofalt, men det var en kæmpe underpræstation i betragtning af den bedst indtjenende film det år, den nu temmelig glemte Sergent York tog 16 mio. Det er set med retro-briller bestemt overraskende, at en af ​​de bedste film gennem tiderne ikke var mere vellykket ved udgivelsen, en skæbne der dog senere skulle forfølge Welles.

Fight Club (1999), David Fincher

Fight Club formåede ikke at lande et knockout-slag, da den kun tjente 37 millioner dollars i amerikanske biografer ud fra et produktionsbudget i omegnen af ​​63 mio. dollars. Filmen er siden blevet en af ​​de mest roste alternative film i de sidste to årtier, der mere end indtjente sine penge tilbag igen på dvd-salg og tv-rettigheder.

Troldmanden fra Oz (1939), Victor Fleming

The Wizard of Oz var et kæmpeflop tilbage i 1939. Filmen tjente knap nok pengene tilbage på det amerikanske billetmarked under dens første visning i USA , hvor filmen kun magtede at tage 3 mio. dollars målt op mod dens budget på 2,7 mio. dollars. Filmen ville afføde mange spin-offs og fejrede flere teaterproduktioner, men den første reaktion fra filmfans var i bedste fald ligeglad!

It’s a Wonderful Life (1946), Frank Capra

James Stewart-klassikeren viste sig ikke at være et hit hos efterkrigstidens publikum i 1946, da den lige skrabede nok sammen til at dække sit budget på 3,3 mio. dollars. Det, der især er overraskende ved dens kommercielle præstation, er, at filmen blev kritikerrost på det tidspunkt og hævdede sig til i alt fem Oscar-nomineringer. Lidt ligesom Furiosa.

Donnie Darko (2001), Richard Kelly

Tidspunktet for Donnie Darkos udgivelse kan til dels bebrejdes filmens dårlige præstation, som fik filmen til at tabe omkring 3 millioner dollars ved de amerikanske billetluger. Filmen blev udgivet knap en måned efter terrorangrebene den 11. september, og trailerens medtagelse af et flystyrt betød, at reklamerne blev drastisk skåret ned for filmen. På trods af dette er Donnie Darko nu bredt anset for at være en af ​​de store alternative film i 00’erne og har fortsat med at opnå kultstatus blandt fans.

Vertigo (1958), Alfred Hitchcock

Fra box-office flop til ‘tidens største film’. De intetanende anmeldere fattede ikke en meter ved filmens premiere i 1958 og de blandede anmeldelser gjorde helt sikkert deres på Vertigo ved billetlugerne, og filmen blev dermed bredt betragtet som en fiasko. Hitchcock selv pegede en anklagende finger mod Jimmy Stewart. Som 50-årig var Stewart ifølge instruktøren for gammel til overbevisende at spille overfor den dengang 25-årige skønhed Kim Novak. Mere sandsynligt for floppet var det nok mere at publikum ikke kunne lide at se Jimmy Stewart i en så mørk film, efter at have heppet på ham i Rear Window (1954) og The Man Who Knew Too Much (1956). Et år senere Blockbuster-hittede Hitchcock med North by Northwest og i 1960 eksploderede ALT med Psycho. Men Vertigo gør dig stadig mere end almindelig svimmel.

Raging Bull (1980), Martin Scorsese

Martin Scorsese har ikke altid haft de bedste oplevelser ved billetlugerne. For hver Wolf of Wall Street-succes er der en Hugo (som tjente 73,8 millioner dollars på et budget på omkring 170 millioner) eller en Raging Bull. Mange nævner boksedramaet som højdepunktet i både Scorsese og Robert De Niros karrierer, men eposet fra 1980 tjente meget beskedne 23 millioner dollars på bagsiden af ​​et 18m dollar-budget i dets første amerikanske forsøg.

Once Upon a Time in America (1984), Sergio Leone

Sergio Leones vidtstrakte gangsterklassiker Once Upon a Time in America havde hele den stamtavle af storladen epos som The Godfather, der udkom før den, men formåede alligevel kun at hive en brøkdel tilbage ved billetlugerne. Filmens præstation fra 1984 blev bestemt ikke hjulpet af en række nedskæringer i optakten til produktionen, hvor spilletiden blev skåret ned fra næsten fire timers længde til lidt over to. Den endelige udgivelse fremmedgjorde da også sit publikum, så den endte med kun at returnere 5,3 mio. dollars på sit 30 millioner dollars budget.

The Rocky Horror Picture Show (1975), Jim Sharman

Dårlige anmeldelser og dårligt besøgte tidlige visninger i august 1975, dømte næsten The Rocky Horror Picture Show til lossepladserne, og faktisk blev en New York City-premiere på Halloween-aftenen aflyst. Men filmen fandt et andet liv ved midnatsvisninger. Dens livlige energi inviterer publikum til at komme i dragkostume og synge og danse, hvilket gør The Rocky Horror Picture Show til den definitive film for halloween.

Brazil (1985), Terry Gilliam

Terry Gilliam har udstået smerten ved flere biograf-katastrofer mere end én gang, som med Baron Munchausens eventyr i 1988 og The Zero Theorem i 2013. Men ingen af ​​hans film kan både kaldes en berømt klassiker og en økonomisk fiasko, som hans sci-fi klassiker fra 1985, komedien Brazil. Med dens absurdistisk udforskning af bureaukratiet og den uhæmmede fremvisning af kapitalismes “indvolde”, formåede Brazil dog ikke at tjene penge nok til at udgøre sit budget på 15 millioner dollars i dets oprindelige udspil. Men den betragtes nu som en af ​​de største britiske film nogensinde, og dens indflydelse mærkes i moderne franchises som Star Wars: The Last Jedi og Marvel-serien Loki.

The Thing (1982), John Carpenter

Hvad angår sci-fi-gyserfilm, betragtes John Carpenters The Thing nu bredt som et banebrydende mesterværk i genren. Det kan derfor være svært at tro, at The Thing ikke tog biograflugerne med storm. 19 millioner dollars ud af dets 15 millioner dollars budget kunne det blive til, og filmen blev beskrevet af datidens kritikere for at være alt fra for blodig til for kedelig.

Mulholland Drive (2001), David Lynch

David Lynch-mysteriet anses for at være en af de største film nogensinde, men den var så svær at markedsføre, at den ikke formåede at tjene sit budget på 20 mio. dollars tilbage.

The Big Lebowski (1998), Coen brødrene

Filmen, der følger The Dudes (Jeff Bridges) ulykker, indtjente kun omkring 18 millioner dollars på et budget på 15 millioner dollars – ikke den værste katastrofe på denne liste på nogen måde, men langt fra studiets forventninger. En temmelig uinspirerende trailer hjalp sandsynligvis ikke på sagen, og det gjorde de dæmpede kritiske anmeldelser, den modtog heller ikke. Men heldigvis sikrede den alt for citerbare dialog, skæve humor og latterlige, men elskelige antihelt, at filmen til sidst blev elsket af publikum efter dens hjemmeudgivelse.

Vist ikke den værste liste for Furiosa at blive indlemmet i.

Om skribenten:

Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder

Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.




© Copyright - arkaden.dk