The Marvels-anmeldelse – En forhastet og uimponerende rejse

Af Mikkel Jespersen
19 april, 2024

The Marvels tager dig på en rejse som du ikke havde bedt om. Når du er med, så ønsker du faktisk bare at hoppe af igen.

Marvels seneste film, The Marvels, fortsætter MCU’s nu temmelig store og til tider forvirrende univers. I filmen følger vi 3 hovedkaraktere, Carol Danvers (Brie Larson), Kamala Khan (Iman Vellani) og Monica Rambeau (Teyonah Parris), bedre kendt som henholdsvis Captain Marvel, Ms. Marvel og ja, sådan set bare Monica Rambeau. For at have en chance for at kende til de to nye hovedkarakterer, Ms. Marvel og Monica Rambeau, kræver det, at man har set to af Marvel-serierne, nemlig WandaVision og Ms. Marvel, som er eksklusive til Disney+. Dem vender vi tilbage til lidt senere.

Skurken i filmen hedder Dar-Benn (Zawe Ashton), den nye leder af Kree-folket, som starter ud med at finde et ud af to forhistoriske armbånd med helt specielle kræfter ved navn Quantum Bands. Disse armbånd har tidligere været brugt til at skabe en form for portaler, så man hurtigt kan rejse gennem universet. Hendes mission er at åbne portaler til andre planeter og stjæle ressourcer fra alle steder, hvor Captain Marvel har haft noget at gøre, for henholdsvis at hævne sig på Captain Marvel, som er skyld i, at deres sol er døende, og dels at få liv tilbage til hendes planet Hala. Da hun åbner en portal, rører Captain Marvel denne samtidig med, at Monica Rambeau rører ved en anden portal. Dette resulterer i, at Monica bliver teleporteret til Captain Marvels position, Captain Marvel ender hos Kamala Khans hus, som er i besiddelse af det andet armbånd, og Kamala Khan ender hos Monicas tidligere position hos S.A.B.E.R, som er Nick Furys nye tilholdsted. Og så er historien ligesom i gang.

Forbundet af lysets kraft

Det, de tre karakterer har til fælles, er, at deres kræfter alle tre er lys baserede – åbenbart. Så hver gang de bruger deres kræfter på samme tid, bytter de plads med hinanden, uanset hvor i galaksen de befinder sig. Dette giver nogle af filmens få sjove øjeblikke, hvor der bliver byttet plads midt i en kamp, som ender i nogle lidt uheldige situationer. Dog giver det aldrig nogle problemer, og der er ikke nogen stor trussel i dette.

Nye ansigter i en etableret historie.

Med tre karakterer, hvor to af dem er relativt nye, og desuden begge introduceret i hver deres serie, så er der bare ikke tid nok til rigtig at fokusere på alle tre. Selv hvis man har set de serier, hvor de introduceres (Ms. Marvel/Kamala Khan i Ms. Marvel – Monica Rambeau i WandaVision), så sidder man tilbage med en smule forvirring over, hvad de reelt kan, og hvordan deres kræfter virker. Kamala Khan, som kalder sig selv Ms. Marvel, er en teenager og superfan af Captain Marvel. Hun er i min optik den mest interessante karakter af de tre, men drukner lidt i kampens hede og virker mest som en birolle, der tilfældigvis er havnet i en svær situation. Iman Vellani, som spiller Kamala Khan/Ms. Marvel, er selv kæmpe fan af Marvel universet, og denne passion smitter af på hendes rolle og skuespil på en positiv måde. Hendes hype over Captain Marvel virker troværdig, og hun virker oprigtig helt oppe at køre over at være på de forskellige lokationer – både hendes karakter, men også personligt.

Khamala Khan/Ms. Marvel på sit værelse. Foto: Marvel.com

Den samme gejst mærker man ikke helt hos Monica Rambeau, spillet af Teyonah Parris. Hendes karakter virker for det meste uimponeret og lidt ligegyldig. Hendes forhold til Captain Marvel er lidt stramt, da hun føler sig svigtet af ikke at have haft besøg af hende. Som barn blev hun tit passet af Captain Marvel, som dengang bare var Carol Danvers, inden hun fik sine kræfter. Deres kendskab bliver forklaret i den første Captain Marvel film. Men som nævnt virker hun lidt overflødig og uforklaret.

Monica Rambeau bruger sine kræfter. Foto: Marvel.com

Ikke nok på spil

Trods diverse planeter, som Captain Marvel har forbindelse til, alle er truet, føles det aldrig rigtigt som om, at der er nogen fare. Som seer sidder man med forventningen om, at det hele nok skal lykkes, og aldrig det modsatte. Man bliver aldrig rigtig draget ind med nogle følelser. De prøver at spille på ens følelser i forholdet mellem Captain Marvel og Monica Rambeau, da de kender hinanden fra Monicas barndom. Men her fremstår Monica lidt bare som en med en fornærmet attitude, som man ikke rigtig kan føle med, og da de endelig får sig en snak, har man seer givet op på historien og ikke længere investeret.

Da jeg gik i gang med at se The Marvels, forsøgte jeg at være så åben som muligt. Indtil da havde jeg kun hørt dårligt om den, og som en af de få Marvel-film har jeg ikke set den i biografen, men ventet til den kom på Disney+. Det samme har mange andre gjort, og The Marvels er også Marvels mindst sete biograf film. Dette er der desværre god grund til. Med en travl, uinspireret og meningsløs historie er det svært at tale The Marvels op. Faktisk er det kun de sidste 5 minutter og end credits-scenen, som har relevans for den fremtidige historie. Resten er bare fyld med nogle kampscener, hvor der aldrig rigtig føles som om, at der er noget på spil – selvom Jorden selvfølgelig endnu engang er truet. Men selv dette er ikke overbevisende. Så min endelige bedømmelse ender på 2/6 stjerner. Filmen er da visuelt flot med farverige kampscener og flotte kostumer. Der er få gange, hvor filmen leverer nogle små grin.

Medie: Streaming (Disney+), Bluray

Instruktør: Nia DaCosta

Skuespillere: Brie Larson, Teyonah Parris, Iman Vellani, Zawe Ashton, Gary Lewis, Seo-Jun Park, Zenobia Shroff, Mohan Kapur, Saagar Shaikh, Samuel L. Jackson