Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Optur for Xbox: Det næste Call of Duty kommer på Game Pass og ny konsol er klar i 2026
Seks vilde og sjove ting du ikke vidste om Furiosa: A Mad Max Saga
Furiosa: A Mad Max Saga-anmeldelse – olympisk hævntogt i sandpetersyre
Braid, Anniversary Edition-anmeldelse – Et tidløst mesterværk
Folk vil hellere spille PlayStation 4?
Young vs. Old #3 – Finding Nemo (2003)
Du skal vente over et år på Grand Theft Auto VI
Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
Ny eksplosiv Final trailer til Bad Boys: Ride or Die – Og flotte anmeldelser!
Zau begiver sig ud på en rejse med døden for at genoplive sin far. Problemet er bare at rejsen er lang... Meget lang...
Historie-ception
Tales of Kenzera: Zau er formet af skuespilleren Abubakar Salims egne erfaringer med sorg, og hvordan kærligheden giver os modet til at fortsætte selv efter et ødelæggende tab. Historien tager udgangspunkt i drengen Zuberi, en søn der har mistet sin far. Han søger svar og trøst i hans fars bog, som handler om shamanen Zau. En gammel profeti fortæller at hvis en shaman fører tre sjæle, som har nægtet døden, til Kalunga så får shamanen en stor belønning. Zau har også mistet sin far og i hans møde med Kalunga lover han at hjælpe, hvis Kalunga vil genoplive hans far. Kalunga indvilger og Zau begiver sig derfor ud på sin færd med månens og solens maske, som giver ham kræfter til at kæmpe mod modstanden på hans færd.
Undervejs kæmper Zau meget med sine følelser. Han er utålmodig og vil have alt overstået hurtigt som muligt, så han kan se sin far igen. Alt andet kan være lige meget og han vil ikke lytte til fornuft. Der er ingen tvivl om at Zau er ramt af sorg. Han er lige dele vred og lige dele ked af det. Der er lagt rigtig meget vægt på at Zau skal spille op ad Kalunga, men det bliver desværre aldrig helt godt. Et buddy cop drama i et afrikansk miljø, men det ujævne tempo i spillet trækker historien ud. Meget af dialogen mellem Zau og Kalunga ender med at bestå af rigtig mange sure kommentarer i form af “Jeg gider ikke tale med dig” og hvad er pointen så i at bruge tid på det? Det bliver en anelse trættende når det sker mere end to gange.
Det er så slemt at jeg ikke forstår helt basale valg der er taget i forhold til historien og dens præsentation. Man ser Zuberi, som noget af det først og man skulle tro at han derfor skulle være central karakter i historien, men man ser man ham ikke igen før til sidst i historien. Er den første karakter man ser ikke normalt hovedpersonen? Eller skal han forstås som en repræsentation af Abubakar? Hovedhistorien bliver gemt i en anden historie, hvor begge hovedpersoner har mistet deres far. Det bliver en underlig gentagelse og en mærkelig form for meta-historie. Det virker også helt skævt at introducere en hel verden, kun lige kort, for ikke at dykke dybere ned i det. Faktisk virker Zuberi’s verden virkelig interessant. Zau’s verden er stamme baseret og mere primitiv, hvorimod Zuberi’s verden er meget mere moderne og futuristisk – som taget direkte ud af Marvel’s Wakanda. Desværre bliver det ikke brugt yderligere end som udsigt fra Zuberi’s balkon.
Det mest ujævne spil jeg nogensinde har spillet
Historie er måske ikke det der står øverst på hylden når man vælger et metroidvania spil, men hvis bare historien var det eneste der haltede, spoiler det er det ikke. Jeg har aldrig speedrunnet et spil før, men selve banedesignet gav mig direkte lyst til at speedrunne det. Hvorfor skal der være så ufatteligt langt imellem fjenderne? De er trods alt varierede i deres kampstil og udseende, men jeg tog dybt seriøst mig selv i flere gange bare at sprinte fremad. Når først du er igennem et område så er der meget få fjender der vender tilbage og det gør backtracking endnu mere irriterende end det er i forvejen. Tilføj derudover at de fast travel punkter der er, er underligt placeret og ikke til meget hjælp. Det gør at man til tider skal rende igennem store tomme områder blot for at komme videre.
Det lange stræk mellem fjender føles som om det er der for at gøre plads til dialogen mellem Kalunga og Zau, men meget af tiden bruges bare på at Zau siger han ikke vil snakke med Kalunga… Hvad er ideen så? Jeg tænker tilbage på dengang, hvor en sæson af en TV-serie var på 22 afsnit, og man kunne ende med at se såkaldte “filler” episoder.
Det tog mig cirka ti timer at gennemføre spillet. Umiddelbart fire for meget. Banerne og kortet er abnormt stort og til ingen verdens nytte. Det eneste det gør er at udstrække pinen. Efter akt ét og to troede jeg at jeg havde en idé om hvor langt et akt var, men hold da op jeg blev overrasket. Pludselig tager akt tre ufatteligt lang tid og akt 4 er nærmest overstået inden det er startet. Når man kobler det med et langsomt narrativ bliver spillet pludselig utroligt ustruktureret og ujævnt. De første to akter føles også meget lette, næsten intet rørte mig, og pludselig stiger sværhedsgraden ret intenst hen mod akt tre.
Et smukt men frustrerende spil
Tales of Kenzera: Zau er et solidt metroidvaniaspil, men uden at det sådan rigtig bringer noget nyt med sig. Solen og månens masker giver adgang til kræfter, som man langsomt kan opgradere. Man finder yderligere artefakter som f.eks. gør en mere modstandsdygtig over for projektiler eller direkte slag. Derudover er der et hav af skjulte genstande, som enten giver dig liv, experience eller ekkoer som uddyber historien og omgivelserne.
Banerne er godt differentieret og visuelt flotte at se på, lidt ærgerligt at der ikke rigtig foregår noget i baggrunden udover meget få steder. Det havde fået nogle af udsigterne til at virke mere levende. Der er dog stadig nogle ting, som ser direkte underlige ud. Vandfaldene, som man skal dashe forbi eller fryse til is, ser ikke særlig flotte ud. De springer i øjnene og falder helt udenfor de resterende elementer. Det er en mindre ting, men nok til at hive en ud af fordybelsen.
Tales of Kenzera: Zau kører fejlfrit… Nårh nej. Jeg oplevede én enkelt gang at der pludselig var én specifik monstertype, som altid stod i T-pose. Der er dog én enkelt lille detalje, som overskygger alt, og irritere gevaldigt og som man skal slåsse med gennem hele spillet. Gennem sin afrikanske færd skal man hele tiden tjekke sit gigantiske kort, og når man lukker menuen med kortet og vender tilbage til sin karakter så er den fastlåst i hvad end man lavede før. Efter lidt tests fandt jeg ud af at man ikke måtte holde nogle knapper nede så mens man lukker kortet. Spillet har det generelt svært ved hvis du holder flere knapper nede i pressede situationer. I visse situationer registrerer spillet ikke dit input og du må derfor se dig selv brande op i lava som var du med i Terminator 2.
Et lille men vigtigt lyspunkt
Udover de mange mindre fjender undervejs indeholder Tales of Kenzera: Zau selvfølgelig også bosser der skal klares. Bosserne er utroligt varierede og velbalancerede. De er tilpas frustrerende at banke fordi man er nødt til at lære deres angrebsmønstre, men derudover har hver enkelt boss et unikt udseende og hver deres tvist, som gør at man bliver presset. Jeg vil især fremhæve bossen i slutningen af akt to som indeholder en sekvens, hvor man først skal flygte fra en altædende skygge gennem diverse fælder, før man kan få lov til at kæmpe mod selve bossen. Det havde sagtens været muligt at putte lidt flere mini bosser ind i spillets kæmpe baner. Det havde også givet lidt flere afbræk i kun at løbe rundt og hoppe over sten og fra gangbro til gangbro.
Konklusion
Der er ingen tvivl om at dette spil vil resonere med dem som har haft døden tæt på, men selv efter min egen fars død, stadig frisk i min erindring, så rør dette spil intet i mig. Jeg havde hørt at netop historien og omdrejningspunktet om sorg skulle være rigtig godt, desværre bliver tempoet i historien ufatteligt langsom og dermed aldrig rigtig personlig. Det skal dog nævnes at det er tæt på at historien bliver rørende til sidst med et rigtig godt plot tvist. Desværre er det for sent at redde den døende elefant.
Da jeg først satte mig ned og spillede Tales of Kenzera: Zau blev jeg oprigtigt glad. Jeg troede jeg sad med et godt spil, som kunne fungere som en intro for folk der aldrig havde prøvet et metroidvania spil. Sværhedsgraden virkede lav, grafikken var flot, men det ændrede sig pludselig. Fra det ene moment til det andet var sværhedsgraden helt ændret, og jeg havde flere gange lyst til bare at stoppe fordi nogle mekanikker i spillet straffede en mere end nødvendigt. Når man samtidig skal overkomme at spillet ikke er helt god til at opfange ens input på controlleren så bliver det næsten uudholdeligt. Af en eller anden sindssyg grund dør man nemlig altid til skarpe sten, men alt fra stikkende lyserøde buske og til faldende kæmpesten gør kun en lille smule skade. Jeg sværger der har været flere gange, hvor jeg overhovedet ikke rørte dem men stadig døde.
Jeg begik den store fejl at prøve at få platinum trophy i dette spil. Det lykkedes da også, men jeg følte ingen glæde. Alle ovenstående problemer blev bare tydeligere og tydeligere for hvert minut mere jeg tilbragte i spillet. Godt jeg skrev anmeldelsen inden jeg gjorde det ellers var scoren blevet endnu dårligere.
Udvikler/Udgiver: Surgent Studios / Electronic Arts
Genre: Metroidvania
Platform: PC, Nintendo Switch, PlayStation 5 (Anmeldt på) & Xbox Series X|S
Morten Vilstrup Pedersen – Skribent & Anmelder
Morten har en bachelor i Engelsk, og arbejder til daglig med Salg og Service i det mørke Jylland. Hans allerførste rigtige spiloplevelse var Pokemon Blå på tysk i de glade GameBoy dage. Det rangerer også ret højt på listen over yndlingsspil, men nr. 1 må absolut være Neverwinter Nights. Alt, der kan games på skal der games på, og han ejer derfor både PC, Xbox, PlayStation og Switch.
- Total War: Star Wars er under udvikling
- Mere Shogun på vej
- Young vs. Old #3 – Finding Nemo (2003)
- Seks vilde og sjove ting du ikke vidste om Furiosa: A Mad Max Saga
- Rockstar Games medstifter og tidligere GTA-chef kan ikke bare holde sig til spil
- Braid, Anniversary Edition-anmeldelse – Et tidløst mesterværk
- Optur for Xbox: Det næste Call of Duty kommer på Game Pass og ny konsol er klar i 2026
- Ny eksplosiv Final trailer til Bad Boys: Ride or Die – Og flotte anmeldelser!
- Folk vil hellere spille PlayStation 4?
- Furiosa: A Mad Max Saga-anmeldelse – olympisk hævntogt i sandpetersyre
- Xbox annoncerer Proteus Controller
- Valves næste spil hedder Deadlock, og de første detaljer lækker ud
- Du skal vente over et år på Grand Theft Auto VI
- Gift-anmeldelse – Et lille Limbo-inspireret spil som fungerer
- Arkaden introducerer Arkaden+
- Sony Xperia sætter ny standard for billedkvalitet
- John Wick spin-off med Donnie Yen annonceret
- Assassin’s Creed Shadows har fået en udgivelsesdato og en trailer – Se traileren her! Og læs om alle de nye detaljer
- Peter Jackson: Derfor kommer der nye Ringenes Herre film
- IF – fantasivenner-anmeldelse – En finurlig fortælling om vigtigheden i at beholde sit barnlige hjerte
- Boy Kills World-anmeldelse – Vild action- ekstremt ringe plot
- Love Lies Bleeding-anmeldelse – Muskler, blodig og liderlig
- HBO Max hamrer Dune: Prophecy trailer direkte i fjæset på dig
- House of the Dragon stjerne castet i James Gunns kommende Supergirl
- Ny episode af Arkaden Podcast- Gamere raser mod Xbox
- Order to go for ny Tomb Raider-serie
- Game of Thrones: House of the Dragon sæson 2 lander trailer
- V Rising-anmeldelse – Survival-genren har fået nyt blod
- PlayStation 5 sælger stadig- men rammer ikke prognoser
- Epic idømt kæmpebøde for Fortnite-reklamer
- Kingdom of the Planet of the Apes er et hit – gudskelov
- Meryl Streep modtager Æres-Guldpalme i Cannes
- BREAKING: 60-årige Nicolas Cage skal spille… Spider-Man!
- Ny Blade Runner? Seneste trailer kunne tyde på det
- Så er der nyt om Lord of the Rings: The Rings of Power
- Tillykke med de 80 år, George Lucas
- Sandheden om Imperials lydproblem – det ser ikke godt ud for biografen
- PlayStation præsenterer ny ledelse
- R.I.P. Roger Corman 1926-2024: Her er hans mest mindeværdige film
- Anya Taylor-Joy har meget minimal dialog i Furiosa
- Assassin’s Creed Shadows fremvises på onsdag
- Square Enix skifter strategi efter nedslående regnskab
- Nomineret til 3 Nordic Game Awards: Mød Floppy Club og Rytmos
- Rygte: Nyt Doom spil afsløres ved Xbox Showcase i juni
- Se Trine Dyrholm forvandle sig til koldblodig barnemorderske i isnende klip
- Russo brødrenes Herkules-projekt storsyltet af Disney
- 3 anbefalinger – Tema: Cartoon Saloon
- “Jeg har brug for en yngre Mad Max, ikke Mel Gibson”, siger Furiosa-instruktøren George Miller
- Bliver The Fantastic Four udskudt, igen?
- 28 Years Later udkommer næste år
- Constantine stjerne castet i Pinocchio gyserfilm
- Mere end et rygte? Sigourney Weaver i spil til kommende Star Wars-rolle
- Animal Well-anmeldelse – Mystisk mesterværk
- Arkaden Podcast anmelder- Hellblade: Senua’s Sacrifice
- The Phantom Menace slår vild Disney+ rekord
- Sony og LEGO indgår nyt Horizon-samarbejde
- Ghost of Tsushima fjernes fra Steam i lande uden adgang til PlayStation Network
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Bedtime Digital Games
- De 10 Bedste: Spil på Game Pass
- Dansker skal instruere international gyser
- Teaser klar til tredje sæson af The Bear
- John Malkovich castet i The Fantastic Four. Men som hvem?
- Fra Aquaman til Spider-Man. James Wan udset som Spider-Man 4´s kommende instruktør
- The Rogue Prince of Persia udskudt på grund af Hades II
- Første Teaser Trailer til ‘Lee’ med Kate Winslet er ude, og måske titlens navn lyder bekendt for dig?
- Xbox’ CEO Phil Spencers lejr bliver bombet i Fallout 76
- God of War Ragnarök kommer måske meget snart til PC
- Crow Country-anmeldelse – Ægte gysernostalgi fra 90’erne
- Rygte: Hellblade 2 kommer til PlaySation
- Velkendte ansigter sikrer rekordår for Capcom
- Nyt Jurassic World-spil lander senest i 2026
- Ny episode af Betacritic Podcast- The Fall Guy, Challengers, Monkey Man
- Ralph Ineson er officielt castet som “The Devourer of Worlds”, Galactus i Fantastisc Four-filmen
- Invincible Sæson 2-anmeldelse – En stærk fortsættelse
- Er der opdateringer om GTA VI på vej?
- To nye Ringenes Herre film på vej fra Peter Jackson. Men der er et men…
- Heading Out-anmeldelse – Fed stil men skuffende spil
- I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
- ’Kingdom of the Planet of the Apes’ DVD/Blu-ray udgivelsen vil indeholde en ”Rå” version af filmen.
- Ny Twisters trailer: næppe stille før storm
- Medie: Flere Xbox-fyringer kan være på vej
- Nordic Game Awards 2024: Her er de nominerede!
- Microsoft: Vi skal lave flere ‘små’ spil
- Arkaden fortæller: Med spiludvikling som passion
- F**k! The Fall Guy flopper fælt
- Marvel Studios klar til kraftig forårsrengøring
- Bungie forkæler PC- og PlayStation-spillere med gratis Destiny 2-udvidelser
- Castes Dwayne Johnson som X-Men superskurken Apocalypse?
- Jack Ryan – The Final Season-bluray-anmeldelse – Et absolut værdigt punktum
- Ny episode af Arkaden Podcast- Skandaler for BÅDE PlayStation og Xbox!
- TopSpin 2K25-anmeldelse – Intensitet uden diversitet
- Remedy skrotter multiplayer-spil
- Kingdom of the Planet of the Apes-anmeldelse – Eventyrlig og actionfyldt abefest
- The Garfield Movie-anmeldelse – Garfield er tilbage for hele familien
- Microsoft lukker flere store Bethesda studier
- Lords of The Fallen og Sniper Ghost Warrior Contracts 2 er på vej til Game Pass
- Spilprisen 2024: Mød holdet bag Hitman World of Assassination
- Nintendo: Vi afslører snart Switch-efterfølger
- Fast And Furious 11 vil gå tilbage og hylde begyndelsen
- Destiny 2: Into the Light-anmeldelse – Et smukt plaster på såret