Mest læste
Kid A Mnesia Exhibition-anmeldelse – En tulipan i lorten
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Xbox Partner Preview: Nye trailers og verdenspremierer afsløres på torsdag
Massivt datalæk afslører nye Pokémon spil
Lækket Secret Levels-trailer afslører stjernespækket rolleliste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Sony patenterer AI-teknologi: Skab dine egne spilverdener med stemmekommandoer
Historisk nedtur: “Joker: Folie à Deux” topper positionen som verdens største comic book-movie flop!
Arkaden til Gamescom 2024 – TRON: Catalyst-preview
Neva-anmeldelse – Impressionistisk mesterstykke
Der er ingen grund til, at Dungeons and Dragons skal være det eneste bordrollespil, vi spiller. Her er fem alternativer, som kan udvide din RPG-horisont.
I en nylig klumme argumenterede jeg for, at bordrollespillere i højere grad skal forsøge sig med andre systemer end Wizards of the Coasts ‘Dungeons and Dragons’ – både for at modvirke et uhensigtsmæssigt monopol, som kvæler konkurrence og innovation, men også fordi Wizards of the Coast har en alt for stor indflydelse på rollespilskulturen i al almindelighed.
Men hvad skal man så spille i stedet for?
Frygt ikke! Hardwire har samlet en række alternative systemer, som man med fordel kan prøve af og udvide sin bordrollespilske horisont med.
5. Et hvilket som helst spil på 200 Word RPGs
200 ords-rpg-udfordringen er en konkurrence, der er løbet af stablen de sidste mange år. Det handler om, at spildesignere, professionelle og amatører, designer og skriver et rollespil, hvis hele regelsæt max skal fylde 200 ord. Det resulterer i et væld af spil, som alle har drastisk forskellige tematik og mekanik. Af interessante spil kan nævnes:
“No mistakes – only deeper plans” som er et heist-spil, hvor hver eneste fejlrul blot resulterer i, at spillerne afslører, hvordan det faktisk hele tiden var meningen, og hvordan de, via flashbacks, har forberedt sig til denne situation.
“#WinterIntoSpring”, hvor spillerne er fashionistas, der, via sakse og magasiner, nådesløst kritiserer hinandens mode og rollespiller at være modebesatte modeller og designere.
“Stardust”, hvor spillerne sætter sig ud, tænder stearinlys og forestiller sig de er stjerner, der har oplevet universets opståen, liv og død.
Det er noget drastisk andet end DnD, og er nok i udgangspunktet bedst til one-shots, men her er rig mulighed for at udforske hundredvis af spil.
4. Ars Magica
I ‘Ars Magica’ indtager spillerne rollen som magikere i et mytisk og middelalderligt Europa. Spillet, som er baseret på d10-terninger, har et robust magisystem og et fokus på en trup af spillere: Det vil sige, at spilleren opmuntres til at spille mange forskellige karakterer og at rollen som game master ikke nødvendigvis udfyldes af den samme person i hver session.
Magisystemet, som spillet drejer sig om, er relativt komplekst og lægger, i modsætning til ‘Dungeons and Dragons’, op til at spilleren i høj grad selv opfinder formularer. Et andet interessant element ved Ars Magica er, at tiden går meget stærkere end i andre spil: Spilkaraktererne gennemlever hurtigt måneder og år, og det åbner muligheden for fortællinger på langt større skala end de typisk komprimerede og actionprægede DnD-tidslinjer.
3. Basic Roleplaying
Chaosium (bedst kendt for Call of Cthulhu) har udviklet et basalt rollespilssystem, som kan bruges i snart sagt alle scenarier eller kampagner. Det er baseret på d100 (altså to tisidede terninger, der tilsammen ruler et tal mellem 1 og 100), og de grundlæggende regler (som sagtens kan dække hele kampagner og hjemmebryggede universer) fyldet i alt 23 sider.
Det er let at forklare og ekstremt versatilt.
Hvis man ønsker at spille et spil uden at skulle sætte sig ind i hundredevis af sider med regler, der dækker enhver tænkelig situation (bryderegler fra 3.5 jeg kigger på dig), er det et oplagt spil at have i arsenalet.
2. Pathfinder
Hvis man helst ikke vil for langt væk fra DnD, så er Pathfinder et rigtig godt alternativ.
Spillet, som udkom i 2009, blev udviklet som resultat af bekymringer om den dengang fremtidige og mere restriktive licens til at udvikle tredjeparts indhold til ‘Dungeons and Dragons’.
Den bekymring er nok blevet værre med tiden.
Pathfinder har på ret original vis opdateret og kurateret 3.5-udgaven af DnD. Det er en kende mere komplekst og detaljeret end DnD, men hvis din gruppe er komfortabel med DnD-reglerne allerede, tilbyder Pathfinder en større grad af fleksibilitet og udforskning af de forskellige systemer.
Dertil kommer, at Paizo Games, som står bag Pathfinder, er meget dedikerede til en åben og fri licens for deres spil, og prompte reagerede ved at foreslå en ny, uafhængig licens, da nyheden om Wizards of the Coasts noget restriktive og mere kontrollerede OGL kom ud tidligere på året. Sympatisk.
1. Blades in the Dark
John Harpers ‘Blades in the Dark’ fra 2017 er et af de bedste bordrollespil, der er udgivet i nyere tid.
Spillet gør elegant op med en hel række af DnDs største problemer: I stedet for langvarig, forsigtig planlægning af, hvordan man skal gribe selv den mindste kamp an, smider Blades spillerne hovedkuls ud i eventyrerne.
Det første, der sker, i et eventyr er, at spillerne står overfor en udfordring de med det samme skal løse ved at rulle terninger. Og nærmest hvert eneste terningeslag fører yderligere komplikationer med sig.
Samtidig ordnes spørgsmål om forberedelse med hyppige flashbacks. Samtidig med at ens karakterer får levels får ens bande også kollektive fordele, hvad skaber en følelse af samhørighed som DnD ikke helt formår.
Det gotiske kriminalitetsunivers, som tager rig inspiration fra spil som ‘Dishonored’ og ‘Thief’ er også et frisk pust. Det er svært at gå tilbage til DnD, når man først har fået smag for Blades.
MERE FRA HARDWIRE
LÆS MERE: Jeg gider fandme ikke have alle ‘Starfield’s 1000 computergenerede kedsomhedsplaneter
LÆS MERE: Tre spil i april: Robotdinosaurer, retro-taktik og et godt gammeldags Star Wars-eventyr
LÆS MERE: Lovecraft-fiskesimulator er klar kandidat til et af årets bedste spil