Stellar Blade-anmeldelse – Meget mere end et numsespil

Af David Darville
24 april, 2024

Et spil der er mere end bare en fryd for øjet

Stellar Blade er det nyeste action-adventure spil, eksklusivt til PlayStation 5, og det har skabt opmærksomhed lige fra starten, ikke mindst på grund af kontroversen omkring protagonistens fysiske former. Spillet har blandt andet fået kælenavnet ‘numse-spillet’ og er uden tvivl en af de mest interresante titler, som Sony har udgivet i år. Det store spørgsmål er: har Stellar Blade mere at tilbyde end en visuel fryd for øjet?

EVE ankommer til jorden. Foto: Shift Up/David Darville

En god B films historie

Historien i Stellar Blade er ikke banebrydende. Den leverer solid underholdning med sin B-film charme, der fastholder ens interesse uden at omdefinere genren. Det hele udspiller sig i en dystopisk fremtid, hvor Jorden er ødelagt af mystiske væsener kaldet Naytiba.

Man spiller som EVE, et medlem af 7th Airborne Squad, hvis mission er at generobre Jorden. Undervejs i kampen mod Naytiba og udforskningen af civilisationens ruiner, afsløres flere mysterier. Snart bliver det tydeligt, at hendes opgave er langt fra enkel, og intet er som det umiddelbart ser ud.

Velkommen til Xion. Foto: Shift Up/David Darville

Sekiro møder Bayonetta

Stellar Blade skiller sig ud med intense og præcise fighting mechanics, der straks vil fange action-adventure fans. Udviklerne har tydeligt hentet inspiration fra populære actiontitler som Sekiro: Shadows Die Twice og Bayonetta. Combo-systemet kræver tålmodighed og øvelse for at mestre flydende angreb på fjender, hvilket giver en belønnende følelse, når man virkelig får styr på de forskellige combos og specialangreb.

For at hjælpe en på vej, inkluderer Stellar Blade et åbent træningsområde. Her kan man når som helst hoppe ind og finpudse sine færdigheder. Området er et effektivt støtteværktøj til at øve og perfektionere ens combos, som man udvider sig med flere skills i forlængelse med historien.

Episke bosskampe. Foto: Shift Up/David Darville

Stellar Blade trækker inspiration fra populære “Souls-like” spil og tager mechanics som parrying og dodging i brug, hvilket giver kampene et ekstra lag af taktik. Resultatet er en gameplay oplevelse, der er både mere udfordrende og varieret, og hvor hver enkelt kamp føles utrolig tilfredsstillende.

Udover intens og blodig action, byder Stellar Blade også veldesignede puzzles og platforming, som elegant bryder op i kampsekvenserne på en respektfuld måde. De roligere øjeblikke giver dig mulighed for at trække vejret og nyde spillets smukke og varierede omgivelser. Uanset om det handler om akrobatiske spring mellem bygninger eller svømmeture gennem komplekse vandløb, sikrer spillet, at oplevelsen forbliver frisk og engagerende. Pauserne er velkomne, især efter intense kampsekvenser eller lange bosskampe.

Et visuelt vidunder

Grafisk så er Stellar Blade et af årets flotteste spil, der er udgivet i år. Og nej, det er ikke kun på grund af EVE og hendes detaljerede, hoppende, kvindelige former, men også de veldetaljerede og smukt renderede landskaber samt detaljerede animationer, som virkelig er af høj kvalitet. Fjendernes unikke angrebsmønstre og det varierede banedesign bidrager til en dynamisk oplevelse, der holder spillerne på tæerne gennem hele spillet.

EVE møder nye venner på hendes rejse. Foto: Shift Up/David Darville

DualSense controlleren træder også i karakter med skarp desginet haptiske feedback, der forstærker den fordybende følelse yderligere. Man kan mærke regndråberne i håndfladen på de mere regnfulde baner, og fornemmelsen af at løbe fra sand til metalliske platforme skinner klart igennem. Det er ikke mange spil, der lykkes med at implementere DualSensens haptiske feedback, men Shift Up har virkelig haft succes med denne del.

Lyd der kaster dig ind i kampen

Lydeffekterne er spot on og forstærker den overordnede oplevelse betydeligt, når du elegant svinger dit sværd igennem fjenderne. Det giver et ekstra adrenalinkick, specielt når du udfører et finishing move på en boss.

På jagt efter Naytibas. Foto: Shift Up/David Darville

Musikken i spillet er generelt veludført, men den kan tendere til at blive en smule repetitiv. Især er der en bestemt koreansk sang i starten af spillet, som virkelig kan prøve ens tålmodighed. Men dette er helt klart en af de mere “ind til benet” kritikker, og det påvirker, heldigvis, ikke den samlede oplevelse.

Små irritationer

Stellar Blade er en medrivende oplevelse fra start til slut, men det er ikke perfekt. Der bliver til tider genbrugt baner og bosser, hvilket føles som små hik i den samlede oplevelse. Selvom kampene er sjove og udfordrende, er det ikke nok til at forhindre spillet i at føles en smule ensformigt i længden.

Sidequests mangler også en kærlig hånd. Mellem EVE’s story missions er det muligt at skaffe lidt penge, og lære lidt lore i den sidste beboede by på jorden, Xion. Byen fungerer også som spillets social hub, hvor NPC’er ofte tilbyder EVE monotone side missions. Et eksempel på en mission kan være at finde en død kat i byen eller en død person uden for byen. Missionerne bliver ikke kun trivielle, men belønningerne består altid af en sum penge, som kan bruges til at købe nye frisurer eller materialer til at skaffe flere stramtsiddende dragter til EVE. Sidequests bliver desværre lidt for uinspirerende, og man mister gradvist motivationen til at udforske dem alle.

Byens lokale frisør ejer. Foto: Shift Up/David Darville

Et andet kritikpunkt ved Stellar Blade er kampagnens “point of no return”. Man bliver mødt med en pop-up besked, der klart fortæller, at man ikke kan vende tilbage til Xion. Med andre ord, så mister man muligheden for at fuldføre de resterende sidequests i den aktuelle kampagne. Jeg blev frustreret over ikke at kunne vende tilbage til de aktive sidemissions, især fordi spillet giver en følelse af, at man skal gennemføre alt for at opnå 100% completion. Et plaster på såret er dog, at udviklerne har annonceret, at et New Game+ mode vil blive tilgængeligt gennem en opdatering kort efter spillets lancering.

Balancen over jordens bjerge. Foto: Shift Up/David Darville

Med Stellar Blade har vi fået mere end blot endnu et action-adventure spil til PlayStations samling af first-party titler. På trods af den kontroversielle visuelle stil, hvor hovedpersonen EVEs krop ofte stjæler overskrifterne, udviser spillet en overraskende dybde. Fra intense kampsekvenser, der udfordrer selv de mest garvede “Souls-like” spillere, til de mere tankevækkende pauser med puzzles og platforming, beviser Stellar Blade, at det kan mere end blot at fremkalde et fjollet teenage-smil.

Og ja, spillet er ikke perfekt, modsat EVEs fysiske form, der særligt kommer til udtryk i mange trivielle sidequests. Alligevel står Stellar Blade som en værdig titel i 2024. Det er et frisk pust med sine kompromisløse mechanics og grafisk præstationer, der inivterer alle på en actionfuldt rutjebanetur.

Hvis Shift Up vælger at fokusere på Stella Blades svagheder og bygger videre på spillets styrker i fremtidige titler, kunne vi meget vel stå over for begyndelsen på noget stort. I mellemtiden bliver du taget på en magisk rejse gennem Jordens post-apokalyptiske ruiner. Du vil opleve et eventyr fyldt med action, overraskelser og en verden, der vil holde dig fanget til det allersidste.

Udvikler/Udgiver: SHIFT UP / Sony Interactive Entertainment

Genre: Action, Adventure

Platform: PlayStation 5

David Darville – Skribent & Anmelder

David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.