Anmeldelser

For Evigt-anmeldelse – Kærlighed og livsvalg bliver sat på spidsen i dette sci-fi drama, der udspiller sig på tværs af tid

Foto: Nordisk Film

Af Tobias Gilbert
17 april, 2024

”Hvad nu hvis?” – dette er det store spørgsmål, som instruktør og manuskriptforfatter Ulaa Salim stiller i sin nye genrefilm. ”Hvad nu hvis vi havde taget andre valg i livet?” Det er store spørgsmål og en nysgerrighed, som bliver konflikten for filmens hovedperson, Elias (Simon Sears).

Ung kærlighed for evigt

Faktisk spilles Elias også af Viktor Hjelmsø. Filmen springer nemlig i tid. I begyndelsen introduceres vi til Elias gennem øjnene på filmens anden hovedkarakter, Anita, spillet af den følelsesladede Anna Søgaard Frandsen. Første kapitel af filmen handler om forelskelsen mellem Anita og Elias, som eksekveres troværdigt. Forelskelse er ikke nem at fortælle på film, og der er utallige eksempler, hvor man kommer udenom det, ved bare at klippe frem til det etablerede forhold. Ulaa Salim kommer dog imponerende i mål med sin eksekvering.

Deres forelskelse sker i kølvandet af filmens åbningssekvens, hvor vi oplever en naturkatastrofe på Island. En sprække åbner sig på jordens havbund og kaster verden ind i et naturkatastrofalt kapløb mod tiden.

Kærlighedsfuld eksekvering

Elias er undervandsdykker, klimaforsker og kæmper for at være en del af de videnskabsfolk, som skal løse klimakatastrofen. Anita er aspirerende sanger og drømmer om at leve livet, mens man har det. Deres uligheder sætter gang i et lidenskabeligt kærlighedsforhold fyldt med både konflikter og store følelser, men alligevel holder jeg med dem og håber, at deres ungdomskærlighed skal holde.

De unge skuespillertalenter Viktor Hjelmsø og Anna Søgaard Frandsen er tryllebindende sammen i deres kærlighed. Deres kemi strømmer ud af skærmen, og når de pludselig står over for en skillevej i hver deres liv, er det hjerteskærende, at de måske ikke længere skal følges ad.

Ulaa Salim formår virkelig at få intimiteten frem i sine unge aspiranter. Selvom følelserne er store, og konsekvenserne ligeså, da verden er ved at gå under, formår Hjelmsø og Søgaard Frandsen at gøre unge Elias og Anita nemme at identificere sig med.

Anna Søgaard Frandsen og Viktor Hjelmsø som de unge elskere © Nordisk Film

“The one who got away”

Filmen tager et ordentligt spring frem i tiden, hvor Elias tager førersædet af historien, idet han har fået en nøglerolle i opgaven med at lukke Sprækken på bunden af havet.

Simon Sears bevæger sig med en tyngde på skuldrene og fremfører en mand, der står over for sit livs mission. Han nedstirrer den for resten enormt flotte CGI-lavede Sprække på havbunden og tager opgaven på sig. Men da han kigger på dette naturkatastrofefænomen, sker der noget. Elias begynder at få alt for livlige flashbacks til sit yngre liv sammen med Anita. Det sætter en kædereaktion af indre spørgsmål i gang i ham. Og som skæbnen skal have det, støder han selvfølgelig ind i Anita igen, nu som voksen spillet af spillefilmsdebutanten Nanna Øland (Oh Land) Fabricius

Oh Land debuterer imponerende som den voksne Anita. Hun agerer både emotionelt tilbageholdt, da hun støder ind på Elias igen, men samtidig er hun nysgerrig og klar til at åbne sig for den kærlighed, de engang havde.

Sears og Oh Land falder behageligt i hak med hinanden, når vi ser dem forelske sig om igen og komme tilbage til ”the one who got away”. Det er både dejligt og igen hjerteskærende konfliktoptrappende, da de befinder sig på to forskellige steder i deres liv. Igen hepper vi på dem, selvom det måske er for sent for dem.

Nanna Øland Fabricius og Simon Sears © Nordisk Film

Visuelt betagende sci-fi

Det er efter det første dyk til havets bund, at filmens sci-fi-elementer begynder at indtage historien. Fordi det skal vise sig, at Sprækken gemmer på noget endnu mere. Men hvad ”noget” er, skal jeg desværre ikke kunne sige med sikkerhed. Filmen er desværre alt for sky med sine forklaringer om sin sci-fi, så den ender mere i forvirring end forståelse. Det er tydeligt, at filmen dvæler mere ved sin kærlighedsfortælling og kun forklæder sig som en sci-fi-drama. Jeg ville ønske, at filmen havde turdet balancere sig lidt mere mellem de to genrer, i stedet for at hælde mere til den komfortable kærlighedsside.

Effekterne er dog yderst imponerende, og jeg kan kun gratulere Copenhagen Visuals for deres eminente CGI-arbejde. Scenerne på bunden af havets bund og Simon Sears i sin undervands-rumdragt er visuelt fangende og gør kun min appetit på dansk genrefilm større!

Om ”hvad nu hvis”-spørgsmålet bliver besvaret, syntes jeg nu ikke. Og filmen efterlader mig med flere spørgsmål end svar, men den giver en visuel præsentation af svaret, som er yderst imponerende, også selvom jeg ikke nødvendigvis forstår det.

Medie: Biograf

Instruktør: Ulaa Salim

Skuespillere: Simon Sears, Nanna Øland Fabricius, Viktor Hjelmsø, Anna Søgaard Frandsen

Genre: Drama, Sci-Fi

Premieredato: 18.04.2024

Selskab: Hyæne Film, Nordisk Film

Om skribenten:

Tobias Gilbert – Skribent & Anmelder

Tobias er uddannet skuespiller fra Det Danske Filmskuespillerakademi i 2017. I sit arbejde som skuespiller har han både stået foran og bag kameraet ved bl.a. at producere egne kortfilm. For tiden læser han Dansk på Københavns Universitet for at skærpe sine skriveevner, hvor han også arbejder som skribent for Filmmagasinet Nosferatu. Når der skal slappes af, er det ofte med et PS5-joystick i hånden og en hjemmelavet bolognese på tallerkenen.




© Copyright - arkaden.dk