Next Goal Wins-anmeldelse – Verdens værste landshold, men ikke verdens dårligste portræt

28 marts, 2024

Waititi giver en satirisk skildring af sportsbiografien om et hold stakler, der ikke lavede meget andet end at fiske bolden ud af eget net.

Når Taika Waititi er i huset, så sker der altid noget skørt og uventet. Hans CV er præcist lige så spraglet, som man kunne forestille sig det, for der er snart ikke den ting, som han ikke har prøvet. Instruktør på to af Marvels Thor-film, Oscar-vinder for Jojo Rabbit, instruktør på The Mandalorian og hjernen bag komediehits som The Hunt For The Wilderpeople, Eagle vs. Shark og What We Do In The Shadows.

Denne gang har han kastet sig over en sandfærdig historie, men det vil være en tilsnigelse at sige, at han har fulgt den til punkt og prikke. Baggrunden er sand, for det er korrekt, at Amerikansk Samoa har tabt en kvalifikationskamp til Australien med de rekordstore og helt absurde cifre 31-0. Hurtig hovedregning giver en scoring hver tredje minut i snit. Det er også sandt, at der blev hevet en form for redningsplanke ind personificeret af Thomas Rongen, en hollandsk-amerikansk fodboldtræner. Det er desuden indiskutabelt, at Amerikansk Samoa både var og er et urimeligt dårligt fodboldlandshold, men… Jeg tror simpelthen ikke på at presidenten for Amerikansk Samoa virkeligt skulle få tegnet bryster i sit bare ansigt med permanent tusch, som en straf for, at holdet ikke fik scoret et mål i en anden landskamp. Det må være Waititis værk.

Fassbenders håbløse mission

Det, og mange andre skæve indslag (og skæve indlæg, for nu at blive i fodboldterminologi), er tilføjet hist og her, så portrætteringen af Rongens arbejde med et udueligt landshold bliver genremæssigt underholdende. Et sportsdrama underlagt komediestilen er vel en passende mærkat. Michael Fassbender (12 Years A Slave, Shame, The Killer) spiller Rongen, som får sig noget af et kulturchok på den primitive ø. Her bliver der skruet op for spotlightet i forhold til holdets mangler på såvel faciliteter, overholdelse af mødetider, træningsmentalitet, taktisk forståelse og tekniske mangler. Det minder på mange måder om projekt FC Zulu på TV2 i sin tid, hvor diverse nørder og ikke sportsaktive unge knøse på rekordtid skulle træne sig op til at spille en større kamp. Fassbenders Rongen står i cirka samme situation. Første VM-kvalifikationskamp ligger blot 4 uger ude i fremtiden.

Filmens titel refererer til det klassiske skolegårdsmantra “sidste/næste mål vinder”. Ikke engang disse regler ville hjælpe Amerikansk Samoa, for mål scorer de ingen af. Apropos mål, så bliver målsætningen bare at score ét sølle mål i kvalifikationen. For de fleste landshold et overkommeligt krav, men ikke her. Om det lykkes for Rongen, kan du læse ved en simpel Google-søgning, men undlad dette indtil, du har set filmen til ende.

Sprællevende humor og gakkede input

Det er svært ikke at grine af alt det komiske rent fodboldmæssigt. Målmanden, der kaster bolden i eget net, er bare en af de mange gimmicks. Eller eksempelvis når religion går forud for træning. Man smiler også i skægget over, at det er så håbløst et foretagende. Dertil kan man så føje et ekstra smil, for der er jo en form for bund i ægtheden af dette landshold. Det fandtes og findes stadigvæk. Next Goal Wins er jo en art af biografisk film, men tegner også et billede af et forankret samfund, som gør, som de altid har gjort. Rongen ligner en, der ved ankomst har fortrudt. Han skal vitterligt starte fra scratch og har ingen i sin nærhed på samme niveau (Rongen kom fra stillingen som USAs U20-træner) til at assistere sig. Langsomt vinder øens kultur, venlighed og omsorg ind på ham, og selv bitte små glimt af forbedring tænder Rongens mindset for opgaven, der blev stillet ham tilbage i 2011. Lettet triller Rongen i bil hjem efter en “vellykket” træning, skruer op for radioen og synger begejstret med på Sias Chandelier. Klods bremsen… Chandelier udkom først i 2014!!!

Tag ikke filmen for mere end hvad, den er

Musiknørden i mig slog så at sige “op i banen” og kastede uskyldigt armene ud til siden, som en italiensk fodboldspiller ville gøre forud for et gult kort. Next Goal Wins er altså ikke uden fejl; faktuelle som filmtekniske. Til gengæld er den overordnet ganske underholdende, og trækker ligheder til Cool Runnings fra 1993 om det første jamaicanske bobslædehold nogensinde eller Eddie The Eagle fra 2016 om vovehalsen Eddie Edwards, der må betegnes som en af verdens mest tvivlsomme skihoppere.

Next Goal Wins kan ses af alle og kræver intet forudgående kendskab til 4-4-2, hjørnespark, offside eller hattrick. Kender du intet til fodbold eller reglerne, så er du lige så godt stillet som Rongens spillerne og dermed klar til at klikke på “play”. Har du let til latter og tåler platte filmiske jokes, så skal du nok ikke lade filmen her løbe alt for mange gange rundt om din seng.

Medie: Streaming (Disney+)

Instruktør: Taika Waititi

Skuespillere: Michael Fassbender, Oscar Knightley, Kaimana, David Fane, Rachel House, Elisabeth Moss, Will Arnett, Luke Hemsworth, Semu Filipo, Beulah Koale, Sisa Grey, Taika Waititi, Chris Alosio, Ioane Goodhue, Uli Latukefu

Genre: Sport, Drama, Komedie

Premieredato: 27/3 2024

Spilletid: 104 minutter