The Iron Claw-anmeldelse – Forbandelserne står i kø

25 marts, 2024

Aldrig har Zac Efron været en større flødebolle. Alt er pumpet til sidste fiber i dramaet om en families ulyksaligheder i jagten for at blive på tronen.

Jeg har set min portion wrestling i mine unge dage. Dengang Hulk Hogan, Ultimate Warrior og Brutus “The Barber” Beefcake var the shit. I guder, hvor var det vildt. I hvert fald lige indtil, at lille Jesper fandt ud af, at det hele var skuespil. Der blev ikke nikket rigtige skaller og der blev ikke ægte slået, sparket, hevet, skubbet, kradset, revet, kvast eller mast.

Derefter røg wrestling i baggrunden, samtidig med at aktørerne blev mindre farverige og “sporten” fik mindre og mindre publicity. Sidst jeg så wrestling? Ja, det må jo så nærmest være Darren Aronofskys mesterværk The Wrestler (2008), for hvilken Mickey Rourke modtog en Oscar-nominering for rollen som afdanket ringvrag. Her var det også bare skuespil, men hvilket et af slagsen! Nu er der snart streamingpremiere på Sean Durkins The Iron Claw, som har fokus på netop wrestling. Endda en autentisk en af slagsen. Titelrefererende til det særlige greb, der blev brødrene von Erichs signatur inden for wrestling og med Zac Efron (High School Musical) godt pumpet og med et Rob Lowe-fjæs at lukrere på i hovedrollen som Kevin von Erich. Kevin besejrer verdensmesteren i en sekundær kamp, men det giver mod på mere og en æra tager sin begyndelse.

Kerry von Erich (Jeremy Allen White) forud for ulykken. Foto: A24

Belastende efternavn

The Iron Claw var også navnet på farmand Fritz von Erichs kælenavn, da han i sin tid wrestlede. Filmen er nemlig også i høj grad en historie om forliste ambitioner som skal degenereres til sit afkom, og dermed også sønnernes indbyrdes positioner og deres opmærksomhed på farmands gunst. Overraskelsen er derfor stor, da det er David, som udtages til den kommende kamp om VM-titlen og ikke den mere rutinerede Kevin. Da David på ulykkelig vis dør inden kampen, slår far Fritz plat eller krone om, hvem der skal overtage Davids plads. Det bliver Kerry. Historien gentager sig på sin vis – dog ikke med dødelig udgang, men Kerry får amputeret sin højre fod efter en motorcykelulykke.

Fornemmer man et særligt mønster? Jo tak, i hvert fald nok til, at Kevin, der i mellemtiden er blevet gift og venter sig en søn, ændrer sønnens efternavn til det mere borgerlige fødenavn Adkisson. Simpelthen for, at “von Erich-forbandelsen” ikke skal ramme ham også. Kevin, Kerry og David har nemlig også en fjerde bror, Mike (og faktisk også en femte, der druknede som barn). Mike er en spirende musiker, men Kevin, der nu er gift og far, begynder at træne Mike. Og så har du nok regnet ud, hvad der siden sker? Jep, Mike falder uheldigt under en kamp, ender i koma og med en hjerneskade som følge. Det er som om, at The Iron Claw, altså jerngrebet, har taget fat om familien, og lader den ene dårligdom efter den anden skylle ind over von Erich’erne. Det bliver såmænd værre endnu, og mere vil jeg ikke afsløre her, andet end at det sorte sørgetøj ikke hænger inderst i skabet hos Fritz og mor Doris.

Bryllup i von Erich-klanen. Foto: A24

Drama for alle og for alle pengene

Man behøver ikke at være kæmpemæssige wrestlingfans for at se The Iron Claw. I virkeligheden er wrestling såmænd blot rammen for Fritz’ uforløste potentiale og samtidig den ramme, som kommer til at koste familien så dyrt. Et dynasti inden for en helt anden prestigefuld sammenhæng kunne sagtens have kostet “The von Erichs” alligevel. En solid dramafilm, men dog med det væsentlige kritikpunkt, at Sean Durkin bruger voldsomt megen tid på at beskue og portrættere familiens hierarki, for så, på blot den halve tid, at skille dem ad. Brødrenes dårligdom forekommer at ende som en lettere skøjten hen over kriserne, hvilket er en skam, da kontrasten til det dominerede overhoved nu engang er så dyb. Nu skal man jo ikke foregive at dyrke eller pynte på en sandfærdig historie, men når det er sagt, så findes der film af samme type, som efterlader et meget større brændemærke i din hukommelse. Det skal The Iron Claw dog ikke stå på mål for, så de 4 ud ag 6 kommer man ikke udenom.

Og forresten… Den rigtige Kevin von Erich (66 år) er den eneste levende bror i von Erich-klanen. Han bor den dag i dag på Hawaii, hvor han ejer et investeringsbureau.

Medie: VOD/Nordisk Film Distribution A/S
Instruktør: Sean Durkin