The Marsh King’s Daughter-anmeldelse – Mellemlanding i sumpen

20 april, 2024

Skuespillerne kæmper det bedste, de har lært, men det er som om, at de ellers fine vandrestøvler ikke er helt modstandsdygtige nok i marsken.

Tag med ud i vildmarken, hvor alt ånder fred og idyl. Her bor Helena med sin mor Beth og far Jacob, hvem særligt sidstnævnte er en, Helena ser op til. Huset, de bor i, ligger ganske afsides langs et større sump- og skovområde og er ikke officielt registreret. Med andre ord, så er familien ikke en del af noget fællesskab udover sit eget. Jacob er den klare leder og den dominerende skikkelse, mens Beth er stille og indadvendt. Helena vokser op tæt knyttet til sin far, der lærer hende alt om at klare sig på naturens præmisser, og det er tydeligt, at de har et særligt bånd, men…

En dag kommer en forvildet forbipasserende på ATV forbi huset, og her ser Beth sit snit til at forlade skoven og det skal gå stærkt. Snarrådigt griber hun Helena og forsøger en flugt fra Jacob og den isolerede tilværelse. En uforstående Helena må sande, at den føromtalte fred og idyl ikke var så eksisterende, som hun gik og troede. Jacob har i sin tid kidnappet Beth og fået et barn, nemlig Helena selv. Politiet kommer på sagen, og anholder Jacob, mens Helena kommer i pleje hos politichefen selv.

År senere danner Helena par med Stephen, med hvem hun har fået datteren Marigold. Efter Beths død er der endelig kommet ro på Helenas tilværelse igen, lige indtil Jacob undslipper fra fængslet og går benhårdt efter at genetablere, hvad han i sin tid havde ude i marsken. En kone og et barn. Denne gang med sin egen datter og barnebarn i de respektive roller. En kynisk og determineret Jacob er klar til atter at kunne kalde sig kongen af marsken. Helena må tage kampen op med den mand, som hun forgudede i sin barndom og som lærte hende alt om at stå imod enhver udfordring ude i det fri.

Fine præstationer i et simplificeret manuskript.

The Marsh King’s Daughter er en pudsig størrelse. For svag til at få biografpremiere, og nærmest for god til at udkomme direkte på VOD/streaming. Selv med et manuskript baseret på den storsælgende roman af Karen Dionne, har det ikke været nok til at puste sig op blandt sidste års øvrige krimidramaer. Daisy Ridley (Star Wars, Murder in the Orient Express) mangler stadig sit helt store gennembrud efter at have svunget lyssværd i de tre seneste saga-film fra galaksen langt, langt væk. Hun gør det ellers fint her som den voksne Helena, der vil gøre alt for, at hendes far ikke igen undertrykker hendes tilværelse. Jacob er i øvrigt voldsomt godt portrætteret af Ben Mendelsohn, der sjovt nok også har en Star Wars-fortid i Rogue One. Synes du, at du har set skuespilleren bag den unge udgave af Helena før, så er det den skønne Brooklynn Prince, der smeltede alles hjerter i The Florida Project fra 2017. Castet flankeres meget fint af Garrett Hedlund (Tron: Legacy) og Gil Birmingham (Yellowstone).

Potentiel godkendelse

Hvad det er, at The Marsh King’s Daughter lige præcis mangler, for at kunne komme mere i vælten, er svært at pege på. Kunne man have vredet mere suspense ud af filmen? Er den for strømlinet og hurtigt afviklet? Er den for let at “regne ud”? Tja, måske nok. The Marsh King’s Daughter er såmænd slet ikke noget dårligt bekendtskab, men den fiser nok også lige lovlig hurtigt ud af det andet øre efter konsumering. Med disse ord må jeg fælde dommen, og med fare for at sætte sig mellem to stole, så lugter det langt væk af karakteren 4. Men lugte har det jo med at forsvinde…

Medie: Bluray

Instruktør: Neil Burger

Skuespillere: Daisy Ridley, Ben Mendelsohn, Brooklynn Prince, Garrett Hedlund, Gil Birmingham, Joey Carson, Caren Pistorius, Joshua Peace, Pamela MacDonald, Dan Abramovici